Pertumbuhan perdagangan runcit negara diramal cecah 8.9% tahun ini - MIDF Research | DagangNews Skip to main content

Pertumbuhan perdagangan runcit negara diramal cecah 8.9% tahun ini - MIDF Research

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 15 Mac - MIDF Reserach meramalkan pertumbuhan perdagangan runcit Malaysia akan dapat mencecah 8.9 peratus pada 2023 dipacu oleh permintaan tertahan yang disokong oleh pasaran buruh yang bertambah baik, tekanan inflasi yang stabil, dasar ekonomi yang akomodatif dan peningkatan dalam industri pelancongan.

 

Firma penyelidikan itu berkata kadar dasar semalaman normalisasi, yang lebih hampir kepada kadar normal 3%, akan mempunyai kesan minimum ke atas prospek perbelanjaan domestik.

 

"Melihat ke hadapan, kami berpendapat momentum permintaan domestik yang menggalakkan untuk diteruskan pada 2023 disokong oleh pasaran buruh yang stabil, tekanan inflasi yang lemah, peningkatan dalam aktiviti pelancongan dan dasar ekonomi yang menyokong," katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Ia berkata pergerakan penumpang lapangan terbang juga dijangka bertambah baik pada 2023 disokong oleh pembukaan semula sempadan oleh China dan Jepun.

 

Bagaimanapun, firma penyelidikan itu berkata pemulihan ke arah tahap 2019 masih jauh perjalanan walaupun sempadan antarabangsa dibuka semula oleh Malaysia.

 

"Kami berpandangan trafik penumpang paling awal mencapai tahap 2019 hanya menjelang 2024.

 

"Sementara itu, kami juga melihat tanda-tanda kesederhanaan berbanding tahun sebelumnya, pengguna Malaysia antara lain dirangsang oleh pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan pengecualian cukai jualan kenderaan," katanya.

 

Oleh itu, ia berkata pertumbuhan perdagangan runcit dijangka sederhana di tengah-tengah kesan asas yang tinggi.

 

"Tekanan kos sara hidup yang tinggi dan paras kadar faedah yang lebih tinggi adalah antara risiko penurunan utama kepada pertumbuhan pengguna," katanya.

 

Namun begitu, ia berkata pemulihan selanjutnya pasaran buruh, kadar inflasi yang semakin lemah, peningkatan dalam aktiviti pelancongan yang diterajui oleh pelancong China dan dasar ekonomi yang menyokong akan meningkatkan penggunaan isi rumah dan perbelanjaan perdagangan runcit bagi tahun ini.

 

Menurut data yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia hari ini, perdagangan borong dan runcit Malaysia berkembang 12.4 peratus tahun ke tahun (y-o-y) pada Januari 2023 untuk merekodkan nilai jualan bulanan sebanyak RM135.1 bilion yang dikaitkan dengan sub- perdagangan sektor runcit. - DagangNews.com