Piala Dunia FIFA 2022: Peminat perlu ambil kira `prinsip tidak boleh' di Qatar | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 1 December 2022

Piala Dunia FIFA 2022: Peminat perlu ambil kira `prinsip tidak boleh' di Qatar

 

 

PEMINAT dan pasukan bola sepak telah tiba di Qatar, ketika negara Timur Tengah telah bersiap sedia untuk menjadi tuan rumah Piala Dunia 2022, yang telah bermula pada hari Ahad lalu.

 

Lebih 1.2 juta peminat dijadualkan melawat negara Teluk itu semasa Piala Dunia.

 

Qatar, sebuah negara berpenduduk kurang daripada tiga juta orang, telah dianugerahkan hak untuk menjadi tuan rumah pertandingan global 32 pasukan pada 2010. Sejak itu negara itu telah melalui banyak perubahan untuk mempersiapkan acara.

 

Ternyata Qatar bersedia untuk menjadi tuan rumah kejohanan utama bola sepak dunia. Saya selalu ke Qatar sewaktu di Dubai dan ada menerima tawaran bekerja, tetapi Doha tidak menarik perhatian walau gaji jauh lebih tinggi. Bandar Doha pesat membangun tetapi tiada bisnes yang dengan pusat kewangan, perbankan dan produk halal.

 

 

wainuiomata

 

 

Piala Dunia berlangsung di lapan stadium di mana Qatar dengan secara langsung menggaji lebih 26,000 orang untuk menyediakan stadium bagi temasya November dan Disember.

 

Tujuh stadium baharu telah dibina untuk acara tersebut.  Stadium Lusail, dengan kapasiti 80,000 orang, merupakan venue kejohanan terbesar dan akan menganjurkan perlawanan akhir pada 18 Disember, serta perlawanan pada setiap peringkat acara.

 

Terdapat kebimbangan bahawa negara mungkin tidak mempunyai tempat penginapan yang mencukupi untuk jangkaan kemasukan peminat bola sepak semasa kejohanan itu. Sepanjang 12 tahun lalu, penganjur telah membina hotel, pangsapuri, vila dan infrastruktur untuk persiapan acara mega itu.

 

Pihak penganjur juga telah membenarkan penduduk meletakkan rumah dan bilik mereka untuk disewa sebagai usaha untuk mengurangkan kebimbangan penginapan.

 

Peminat juga akan tinggal di kapal persiaran dan di tapak di padang pasir. Sekurang-kurangnya tiga hotel terapung telah berlabuh di Doha dengan kapasiti gabungan kira-kira 10,000 katil.

 

Pihak berkuasa juga berkata beberapa peminat akan dapat tinggal di 1,000 khemah moden yang didirikan di pulau buatan manusia di utara Doha.

 

Penganjur memperkenalkan lebih 500 penerbangan ulang-alik sehari yang membolehkan peminat tinggal di bandar-bandar di negara jiran seperti Dubai di UAE, Muscat di Oman dan Jeddah di Arab Saudi untuk mengurangkan kebimbangan mengenai kemungkinan kekurangan penginapan di Qatar.

 

 

wainuiomata

 

 

Ia bukan hanya 32 pasukan bola sepak terbaik dunia dan lebih daripada sejuta peminat bola sepak menuju ke Qatar.

 

Beberapa bintang hiburan paling terkenal di dunia juga telah tiba ke Doha, yang telah mengumumkan pelbagai acara dan aktiviti untuk menawarkan pengunjung dan penduduk lebih daripada sekadar bola sepak.

 

Qatar semakin meningkat ke peringkat global dengan dianggarkan lima bilion orang - lebih separuh daripada penduduk Bumi - dijangka menonton perlawanan Piala Dunia FIFA.

 

Berpuluh-puluh kompleks hotel dan riadah telah dibina. Tempat hiburan baharu, pantai, pusat peranginan, muzium dan restoran – semuanya adalah sebahagian daripada pakej.

 

Terdapat tidak kurang daripada tiga festival muzik yang berjalan serentak semasa Piala Dunia berlangsung. Peminat akan dapat menikmati aksi termasuk Black Eyed Peas dan Armin van Buuren.

 

 

wainuiomata

 

 

Enrique Iglesias bermain di Kelab Golf Doha  dengan tempat yang sama dijangka menjadi tuan rumah Black Eyed Peas.

 

Festival Arcadia, dengan tiga pentas ikonik, akan menarik lebih 100 artis antarabangsa dan berlangsung dari 19 November hingga 19 Disember, sehari selepas perlawanan akhir Piala Dunia.

 

Muzium Seni Islam yang saya pernah lawati dan ikonik Qatar dibuka semula kepada orang ramai bulan lepas.  Lebih 1.2 juta peminat dijangka pergi ke Qatar untuk menonton Piala Dunia. Hampir 2.9 juta tiket telah dijual.

 

Pangsapuri, bilik hotel, kem padang pasir, vila, kampung peminat dan juga kabin di kapal persiaran berlabuh telah disediakan untuk peminat yang datang ke Qatar. Sesetengah peminat akan memilih untuk tinggal di UAE, Oman dan Iran, menaiki penerbangan "perjalanan ulang-alik" untuk menonton bola sepak sebelum pulang tanpa perlu bermalam di Qatar.

 

Qatar 2022, penganjur tuan rumah, berkata "Qatar akan menganjurkan pelbagai pilihan budaya dan hiburan untuk seisi keluarga" semasa Piala Dunia.

 

Berikut adalah beberapa peraturan yang perlu dipatuhi semasa berada di Qatar yang perlu dipatuhi oleh pemain bola sepak di seluruh dunia. Negara Teluk Islam agak khusus apabila mengikut tata kelakuan. Malah, seorang wartawan AS telah ditahan sebentar kerana melanggar peraturan dan peraturan.

 

 

doha
Bandar raya Doha, ibu negara Qatar bersaing dengan Dubai daripada segi keindahan pencakar langitnya.

 

 

Grant Wahl, seorang wartawan dalam perjalanan dari Amerika telah ditahan selepas dia cuba memasuki stadium Piala Dunia di Qatar sambil memakai baju pelangi sebagai sokongan kepada komuniti LGBTQ. Bagi yang belum tahu, hubungan sejenis adalah haram mengikut undang-undang Qatar.

 

Jadi, panduan tentang peraturan dan peraturan yang sangat khusus di Piala Dunia FIFA FIFA 2022.

 

Pengharaman arak

Seseorang boleh didakwa kerana menyinggung perasaan seseorang, dikenakan denda yang tinggi atau penjara selama enam bulan jika mereka didapati mengambil alkohol. Walaupun penjualan minuman keras telah diharamkan di semua stadium, tidak ada undang-undang sedemikian yang membenarkan minum di ruang awam juga. Kecuali ingin disebat atau diseru kerana mencemarkan budaya negara, pastikan sentiasa sedar.

 

Melibatkan diri dalam PDA, aktiviti seksual berada di luar carta

Ciuman di pipi sambil menyokong pasukan kegemaran atau berpegangan tangan semasa dalam perjalanan ke stadium untuk menyaksi perlawanan terbaharu mungkin menyebabkan ramai menghadapi masalah. Semua perkara ini dan banyak lagi melanggar dekri Qatar dan oleh itu dilarang. Malah, melibatkan diri dalam aktiviti seksual boleh dipenjarakan selama beberapa tahun. Homoseksual adalah jenayah di Qatar. Pelawat yang didapati terlibat atau mengambil bahagian dalam aktiviti sedemikian akan dikenakan tindakan berat di bawah undang-undang Qatar.

 

Mendedahkan pakaian adalah 'tidak boleh sama sekali'

Terdapat cara yang betul untuk berpakaian di ruang awam terutamanya ketika menghadiri Piala Dunia FIFA secara langsung. Pelawat yang datang dari luar Qatar dinasihatkan supaya menutup bahu dan lutut.

 

Tidak membuka pakaian atau menanggalkan pakaian

Adakah pelawat tahu bahawa pemain bola sepak mendapat kad kuning sekiranya mereka menanggalkan jersi mereka? Walaupun mereka hanya mendapat kad kuning, peminat bola sepak mungkin akan ditempah di bawah undang-undang Qatar. Ia telah menasihatkan untuk tidak menanggalkan sebarang pakaian tanpa mengira cuaca panas terik di negara ini.

 

Makan semasa menonton

Nah, apa pun perasaan tentang peraturan khusus ini, seseorang mesti mematuhi peraturan ini dengan ketat. Tiada makanan dibenarkan di dalam stadium kecuali makanan bayi dan makanan yang diperuntukkan secara perubatan.

 

Barangan perayaan – untuk apa?

Barangan kembung seperti belon, jari buih dan barangan perayaan seperti popper konfeti dan belon helium adalah dilarang sama sekali.

 

Bunyian nyaring – Tidak dibenarkan

Alat yang mengeluarkan bunyi yang kuat adalah diharamkan di dalam stadium. Ini termasuk vuvuzela, wisel, pembesar suara, untuk menamakan beberapa. Malah, perkara yang tidak mudah dimuatkan dalam pengimbas bagasi X-ray juga tidak dibenarkan.

 

Tidak menghormati budaya Qatar 

Seseorang mungkin mempunyai pandangan dan pendapat mereka sendiri mengenai Piala Dunia FIFA yang sedang berlangsung di Qatar tetapi menyiarkan kandungan yang tidak sensitif berkenaan dengan amalan yang dipatuhi di negara itu tidak akan diterima.

 

 

doha
Doha Winter Wonderland

 

 

Jadi, fikir dua kali sebelum  menaiki kapal terbang dan ikuti kod etika untuk mengelakkan sebarang masalah semasa  menikmati Piala Dunia FIFA. Bagi mereka yang tidak boleh melakukan tanpa makanan mewah dan segelas bir, pergi ke bar sukan dan pub  untuk menikmati aksi yang berterusan di padang, lupakan sahaja.

 

Begitulah Qatar yang terus kuat dengan Islam menganjurkan Piala Dunia Fifa 2022.

 

 


 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags