PNB akan tambah aset infrastruktur dalam pemacu kepelbagaian pelaburan | DagangNews Skip to main content

PNB akan tambah aset infrastruktur dalam pemacu kepelbagaian pelaburan

Ahmad Zulqarnain Onn

SINGAPURA 3 Okt - Pengurus aset terbesar Malaysia, Permodalan Nasional Bhd (PNB), merancang untuk menambah aset infrastruktur ke dalam portfolionya mulai tahun depan untuk mempelbagaikan pendedahannya dan mengemudi persekitaran inflasi tinggi semasa, kata eksekutif tertingginya.

 

PNB, yang menguruskan RM336.7 bilion aset pada 2021, mempunyai sebahagian besar portfolionya dilaburkan dalam ekuiti awam, tempatan dan antarabangsa, selain pelaburan swasta dan hartanah, antara lain.

 

"Ia hebat sebagai kelas aset kerana ia mempelbagaikan lagi portfolio kami dan menambah baik ciri pulangan risiko portfolio," kata ketua pegawai eksekutif kumpulan PNB Ahmad Zulqarnain Onn kepada Reuters dalam satu temu bual semasa lawatan ke Singapura.

 

"Orang ramai mula melihat bagaimana untuk melindungi portfolio mereka daripada kemerosotan nilai yang datang daripada inflasi," kata Zulqarnain sambil menambah bahawa di peringkat global, dana kurang diperuntukkan kepada infrastruktur sebagai kelas aset.

 

Langkah pengurus pelaburan milik kerajaan itu datang pada masa firma ekuiti persendirian global dan pengurus aset mengambil alih berbilion dolar aset infrastruktur di seluruh Asia Tenggara, terpikat oleh prospek pertumbuhan sektor itu dan pulangan jangka panjang yang stabil.

 

Zulqarnain, bekas timbalan pengarah urusan di Khazanah Nasional Bhd, berkata PNB telah menubuhkan pasukan kecil untuk strategi infrastrukturnya dan akan meningkatkannya sebaik sahaja ia mula membuat pelaburan.

 

"Kami akan melabur dalam portfolio aset infrastruktur dan pengurus infra dengan rekod prestasi yang akan memberi pendedahan PNB kepada portfolio yang sangat pelbagai," kata Zulqarnain, 49, dalam temu bual di luar Sidang Kemuncak Asia Milken Institute di Singapura.

 

"Kelas aset itu sendiri telah matang supaya anda boleh memainkannya sama seperti hartanah. Anda juga boleh memilih tahap risiko," katanya. "Terdapat banyak aktiviti dalam telekomunikasi, pusat data, pelabuhan, jalan raya, jadi benar-benar merentasi keseluruhan."

 

Zulqarnain, graduan Harvard, berkata terdapat permintaan besar untuk infrastruktur di pasaran baru muncul termasuk Asia Tenggara, memandangkan peningkatan kepada lapangan terbang dan jalan raya, terutama di negara seperti Indonesia.


 

PNB

 


PNB, yang ditubuhkan pada 1978, mempunyai kepentingan dalam beberapa syarikat terbesar Malaysia seperti pemberi pinjaman Malayan Banking Bhd (Maybank) dan Sime Darby Plantation Bhd tetapi telah mempelbagaikan portfolionya, merentas geografi dan kelas aset.

 

Sejak ia mula melabur secara global enam tahun lalu, bahagian pelaburan antarabangsa dalam jumlah portfolionya telah meningkat kepada 17% pada akhir 2021, laporan tahunan PNB menunjukkan.

 

Zulqarnain berkata walaupun pasaran global menurun mendadak tahun ini berikutan kebimbangan pelabur terhadap pertumbuhan ekonomi berikutan kenaikan besar dalam kadar faedah oleh bank pusat yang menentang inflasi, beliau melihat peluang untuk mengambil tawaran murah.

 

"Sekarang kadar faedah dan keluk hasil telah beralih ke atas, saya fikir, kita akan mula menambah pendapatan tetap," katanya.

 

"Dan walaupun dalam ekuiti awam, kami melihat penilaian turun ke tahap yang lebih menarik," kata Zulqarnain. "Teruskan langkah, kadar diri kita dengan sewajarnya, dan miliki pandangan jangka panjang itu dan kemudian ia membuahkan hasil," katanya. - DagangNews.com