PRU15: Pencalonan Yeo Bee Yin di Puchong jadi kebimbangan besar berlaku konflik kepentingan, kata C4 Center | DagangNews Skip to main content

PRU15: Pencalonan Yeo Bee Yin di Puchong jadi kebimbangan besar berlaku konflik kepentingan, kata C4 Center

Yeo Bee Yin semasa menuju ke Pusat Penamaan Calon untuk bertanding kerusi Parlimen Puchong pada 5 November 2022.

KUALA LUMPUR 6 Nov - Pusat Membanteras Rasuah dan Kronisme (C4 Center) melahirkan kebimbangan terhadap pencalonan beberapa ahli politik bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) dan hubungan mereka dengan perniagaan.

 

Berikutan pelancaran laporan `Perniagaan dalam Politik: Mencari Kawalan Sistem Politik Malaysia' pada 2 November lepas, C4 Center mengulangi kebimbangan terhadap calon PRU15 yang mempunyai hubungan perniagaan dan menggesa parti-parti politik menyemak pilihan calon mereka dengan teliti.

 

Setiausaha Agung Parti Tindakan Demokratik (DAP) Anthony Loke mengumumkan pada 26 Oktober 2022, bahawa kawasan Puchong akan ditandingi oleh bekas Menteri Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim (MESTECC) untuk kerajaan Pakatan Harapan pada 2018 , Yeo Bee Yin.

 

Beliau dikenali sebagai isteri kepada ketua pegawai eksekutif IOI Properties Group Bhd Lee Yeow Seng, anak kepada pengasas IOI Group Berhad, mendiang Tan Sri Dato' Lee Shin Cheng.


 

Lee Yeow Seng
Yeo Bee Yin dan Lee Yeow Seng berkahwin pada 29 Mac 2019.

 


Walau apa pun kewajaran ahli politik aktif berkahwin dengan ahli perniagaan yang berkuasa dan cara menunjukkan perhubungan perniagaan-politik, pencalonan Yeo untuk kerusi Parlimen di kawasan di mana keluarga mertuanya mempunyai kepentingan perniagaan yang luas menunjukkan potensi konflik kepentingan.

 

Berkaitan dengan Yeo DAP, Keluarga Lee dari Kumpulan IOI dan kawasan Puchong

Mendiang bapa mertua Yeo ialah Lee Shin Cheng, yang semasa hayatnya, mengetuai IOI Group Berhad dan IOI Properties Group Berhad (IOIPGB) dan mengetuai syarikat itu menjadi antara pemaju dan penanam ladang terbesar di Malaysia setakat ini.

 

Kumpulan IOI mempunyai jumlah permodalan pasaran sebanyak RM25.58 bilion, setakat Oktober 2022, dengan jumlah aset IOIPGB sebanyak RM33.43 bilion pada 2021.

 

Untuk mengukur skala pemilikan perniagaan konglomerat dari segi cabang pembangunan hartanahnya sahaja, rujuk IOIPGB yang diperoleh daripada Laporan Tahunan 2022 syarikat yang meliputi prestasi kewangan dan bukan kewangannya dalam tempoh 1 Julai 2021 hingga 30 Jun 2022.

 

Pautan ke graf yang meliputi kepentingan perniagaan IOIPGB di dalam dan luar negara: (Sumber) https://www.ioiproperties.com.my/sites/default/files/Group%20Structure/IOIPG%20Group%20Structure%20-%2027.10.2021. pdf

 

ioi

 

 

Pada masa yang sama, adik beradik Yeow Seng dan Yeow Chor mempunyai jumlah gabungan nilai bersih masa nyata sebanyak AS$4.1 bilion pada 5 November 2022, meletakkan diri mereka di nombor 638 dalam Senarai Jutawan Forbes 2022.

 

Malah, Kumpulan IOI mempunyai kepentingan di kawasan tanah yang luas di seluruh kawasan pilihan raya Puchong memandangkan hartanah pelaburan utamanya termasuk, di dalam kawasan Lembah Klang, meliputi Pusat Korporat Kewangan Puchong; IOI Boulevard Puchong; Sheraton Puchong; Hotel Palm Garden; Kelab Golf Palm Garden; dan IOI Palm Villa Golf and Country Resort dan, di tempat lain, IOI Malls (Puchong, Selangor; dan Johor Baru). Portfolionya juga termasuk IOI City Mall, Le Méridien dan Hotel Marriott serta One and Two IOI Square di Putrajaya.

 

Penduduk Puchong sekarang terdiri daripada lebih 400,000 penduduk. Dengan bilangan pembangunan yang tidak henti-henti di Puchong dan di seluruh Lembah Klang – sebilangan besar daripadanya adalah hartanah komersial atau kediaman mewah – semakin timbul rasa tidak puas hati bahawa projek-projek ini hanya untuk kepentingan pemaju hartanah, tidak mempunyai utiliti untuk majoriti penduduk, meningkatkan kos sara hidup di kawasan sekitar, dan menyumbang kepada kemerosotan alam sekitar.


 

IOI

 


Sebagai seseorang yang mempunyai kepentingan peribadi dalam kejayaan operasi Kumpulan IOI, kesaksamaan dan keupayaan Yeo untuk membuat keputusan mengutamakan kawasan pilihan rayanya dan kehidupan penduduknya diragui, tanpa mengira pencapaiannya sebagai Menteri MESTECC.

 

Dalam laporan "Perniagaan dalam Politik", C4 Center mengambil berat untuk menyerlahkan pertimbangan berikut untuk membentuk asas membuat keputusan berkenaan dengan calon pilihan raya:

Ia berbunyi, “Apabila memasuki kerajaan, terdapat jaminan yang lebih kukuh bahawa kepentingan syarikat yang dikaitkan dengan ahli perniagaan akan terkandung dalam dasar. Ahli perniagaan ini akan mengetahui maklumat, malah mempunyai kelebihan yang tidak adil dalam membentuk semula dasar untuk memudahkan memperoleh konsesi yang menguntungkan.

 

1. Bagaimanakah ahli politik merangkap ahli perniagaan ini akan mengundi di Parlimen dalam isu jika perkara yang dihadapi tidak memenuhi kepentingan perniagaan mereka?

2. Bagaimanakah mereka akan membentuk perbahasan bajet jika syarikat mereka terjejas oleh program kerajaan?

3. Bagaimanakah mereka akan mengundi dasar berkaitan alam sekitar jika mereka mempunyai minat aktif dalam pembangunan infrastruktur, termasuk pembinaan empangan, dan di ladang?

4. Kebimbangan lain timbul: apakah pendirian ahli politik ini dalam perniagaan apabila membincangkan sistem kebajikan, memaparkan faedah sosial untuk pekerja, dan gaji minimum yang sesuai yang mungkin mereka anggap sebagai beban kos yang besar untuk syarikat mereka?”

 

"Bahawa Yeo telah dicalonkan untuk bertanding di kawasan Puchong pada mulanya menunjukkan blindspot jelas bagi parti-parti politik yang mungkin tidak menyedari kaitan Yeo dengan perniagaan (meskipun meragukan)," kata C4 Center.

 

"Paling teruk, hubungan sedemikian berpotensi menjadi leverage untuk tujuan pembiayaan politik jika kita masih gagal untuk mengambil iktibar dan belajar daripada pengajaran masa lalu," kata pusat itu lagi.


 

c4

 


Sebagai ganti kepada Akta Pembiayaan Politik yang berfungsi atau dasar mengenai pengisytiharan aset, parti politik mesti sentiasa berwaspada dalam memastikan bahawa keadaan yang menimbulkan perluasan perhubungan perniagaan-politik adalah terhad seboleh-bolehnya, terutama jika parti-parti tersebut berkempen dalam agenda anti rasuah dan reformis.

 

"Trend perniagaan dalam politik yang semakin meningkat dan sebaliknya menimbulkan nepotisme, kronisme, politik naungan dan pengaruh perniagaan yang tidak wajar dalam membuat dasar," kata C4 Center.

 

"Isu-isu ini mesti dicegah dengan segala cara kerana ia akhirnya membawa kepada pemiskinan rakyat.

 

"Ketika Malaysia bersiap sedia untuk satu lagi Pilihan Raya Umum yang bersejarah, ahli politik dan parti perlu diingatkan tentang keperluan mendesak Malaysia untuk membendung rasuah," ujar pusat itu. - DagangNews.com