Serba Dinamik: Pelikuidasi bersetuju dengan beberapa penyusunan semula hutang | DagangNews Skip to main content

Serba Dinamik: Pelikuidasi bersetuju dengan beberapa penyusunan semula hutang

KUALA LUMPUR 17 Mac - Serba Dinamik Holdings Bhd, yang sedang merayu terhadap penolakan permohonan Mahkamah Tinggi untuk penangguhan kekal petisyen penggulungan daripada pemiutangnya, berkata beberapa inisiatif penyusunan semula hutangnya, sejajar dengan usaha penyelarasannya telah dipersetujui oleh pelikuidasinya Victor Saw Seng Kee daripada PricewaterhouseCoopers Advisory Sdn Bhd.

 

"Inisiatif ini akan membolehkan syarikat mengawal aliran keluar tunai serta menambah baik aliran masuk tunai untuk mengekalkan operasi," kata syarikat Nota Amalan 17 itu dalam maklumannya kepada Bursa Malaysia.

 

Saw ialah pelikuidasi yang dilantik oleh mahkamah bagi syarikat itu. Pengumuman itu dibuat selepas Mahkamah Tinggi menolak permohonan Serba Dinamik untuk penangguhan tetap petisyen penggulungan lebih awal pada hari yang sama.

 

Selain itu, Serba Dinamik merayu terhadap keputusan awal Mahkamah Tinggi — yang dihantar pada 10 Jan — untuk menolak permohonannya untuk menangguhkan pendengaran petisyen penggulungan, serta perintah penggulungan mahkamah yang dikeluarkan terhadap minyak yang mengalami masalah kewangan. dan firma gas.

 

Petisyen untuk penggulungan itu dibuat terhadap Serba Dinamik dan tiga anak syarikatnya — Serba Dinamik International Ltd, Serba Dinamik Sdn Bhd dan Serba Dinamik Group Bhd — oleh enam institusi kewangan.

 

Enam institusi kewangan itu ialah Standard Chartered Saadiq Bhd, HSBC Amanah Malaysia Bhd, AmBank Islamic Bhd, MIDF Amanah Investment Bank Bhd, United Overseas Bank (Malaysia) Bhd dan Bank Islam Malaysia Bhd berhubung hutang yang tidak dibayar berjumlah kira-kira RM5 bilion.

 

RM5 bilion itu termasuk sukuk AS$500 juta (RM2.13 bilion), di mana Serba Dinamik telah mungkir.

 

Syarikat itu seterusnya berkata ia sedang mendapatkan nasihat undang-undang mengenai keputusan yang diberikan. - DagangNews.com