South Malaysia Industries mohon mahkamah isytihar EGM 24 Mac ini menyalahi undang-undang | DagangNews Skip to main content

South Malaysia Industries mohon mahkamah isytihar EGM 24 Mac ini menyalahi undang-undang

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 16 Mac - South Malaysia Industries Bhd (SMI) telah memohon pengisytiharan mahkamah bahawa mesyuarat agung luar biasa (EGM) yang dijadualkan pada 24 Mac - dicadangkan oleh dua pemegang sahamnya sebagai menyalahi undang-undang dan tidak berperlembagaan.

 

EGM itu, yang diminta oleh Honsin Apparel Sdn Bhd dan HIQ Media (M) Sdn Bhd, bertujuan untuk memecat lima ahli lembaga pengarah semasa dalam SMI, menggantikan mereka dengan dua orang, iaitu Lee Boon Siong dan Tan Eik Huang.

 

Honsin Apparel dan HIQ Media, kedua-dua anak syarikat Prolexus Bhd, secara kolektif memiliki 10.01% kepentingan dalam SMI.


 
SMI berkata ia memfailkan saman itu di Mahkamah Tinggi pada 15 Mac 2023 atas alasan perlembagaan pemaju hartanah tidak membenarkan mesyuarat diadakan secara maya sepenuhnya.

 

"Asas untuk mengadakan cadangan EGM secara maya sepenuhnya melalui penstriman langsung dan pengundian jarak jauh dalam talian yang timbul daripada kebimbangan kesihatan COVID-19 tidak lagi terpakai," tambah kumpulan itu dalam makluman kepada Bursa Malaysia.

 

SMI juga berkata arahan daripada Honsin dan HIQ untuk mengehadkan EGM kepada hanya nama pemegang saham yang tertera dalam rekod pendeposit (ROD) setakat 20 Feb adalah bertentangan dengan perlembagaan kumpulan itu.

 

Menurut kumpulan itu, perlembagaannya membenarkan mana-mana orang yang namanya tertera dalam ROD tiga hari pasaran sebelum mesyuarat pemegang saham untuk bercakap dan mengundi.

 

"Cara pengundian yang dicadangkan adalah bertentangan dengan Perkara 70 dan Perkara 71 perlembagaan, khususnya tidak termasuk hak pengerusi untuk melantik pemeriksa yang betul dalam proses pengundian," dakwa SMI lagi.

 

Dalam satu kenyataan berasingan, SMI berkata tindakan undang-undang itu bertujuan untuk melindungi pemegang saham yang dinafikan hak mereka untuk menghadiri mesyuarat agung kumpulan itu.

 

“Dengan menggunakan ROD bertarikh 20 Feb 2023, Honsin dan HIQ menafikan pemegang saham yang membeli saham SMI dalam tempoh sebulan antara 20 Feb 2023 dan 21 Mac 2023 hak untuk menghadiri, bercakap dan mengundi pada EGM yang dicadangkan pada 24 Mac 2023.

 

“Sebaliknya, mana-mana pemegang saham yang menjual saham mereka dalam SMI dalam tempoh sebulan ini masih boleh menghadiri, bercakap dan mengundi pada EGM yang dicadangkan kerana nama mereka disenaraikan dalam ROD yang Honsin dan HIQ berhasrat untuk digunakan,” katanya.

 

SMI juga berkata dua pengarah yang dicadangkan oleh Honsin dan HIQ tidak mempunyai pengalaman dalam pembangunan dan pengurusan hartanah.

 

“Selaras dengan Seksyen 207(2) Akta Syarikat 2016 yang memperuntukkan hak setiap pengarah untuk menjawab sebarang aduan atau pertuduhan yang dikenakan terhadap mereka, lembaga SMI menulis kepada Honsin dan HIQ untuk meminta alasan (cadangan penyingkiran) lembaga semasa. Honsin dan HIQ menjawab dalam surat yang sama, ditandatangani oleh orang yang sama, bahawa mereka tidak perlu memberikan sebarang justifikasi atau alasan,” tambahnya.

 

Honsin dan HIQ pada 15 Feb secara kolektif memperoleh 10.01% pegangan dalam SMI, dan dua hari kemudian meminta EGM, yang akan dihadkan kepada pemegang saham yang namanya tertera pada ROD pada 20 Feb.

 

Honsin dan HIQ juga telah meminta salinan ROD.

 

Bagaimanapun, para pengarah SMI hanya dapat bertemu pada 24 Feb untuk membincangkan permintaan ini.

 

Sehari sebelum mesyuarat lembaga pengarah, Honsin dan HIQ memfailkan saman di Mahkamah Tinggi untuk memaksa SMI menyediakan ROD.

 

SMI bertindak balas dengan memfailkan permohonan untuk membatalkan saman itu pada 7 Mac.

 

Laporan tahunan terbaru Prolexus menunjukkan bahawa pemegang saham besarnya termasuk YB Ventures Bhd dengan 17.82% kepentingan, manakala bekas pengarah urusan Lau Mong Ying dan abangnya Lau Mong Fah secara kolektif mengawal 20.82% pegangan saham melalui kepentingan langsung dan tidak langsung, manakala pengarah eksekutif semasa Datuk Au Yee Boon memegang 5.83% kepentingan.

 

Tan, salah seorang daripada dua calon yang dicalonkan oleh Hosin dan HIQ untuk menggantikan SMI semasa, juga menganggotai lembaga pengarah Prolexus dan YB Ventures sebagai pengarah eksekutif.

 

Lee, calon lain, juga menganggotai lembaga pengarah YB Ventures dengan Au sebagai pengarah eksekutif.

 

Au ialah pemegang saham terbesar dalam YB Ventures, dengan 4.51% kepentingan langsung dan 8.33% kepentingan tidak langsung melalui isterinya Datin Lim Lee When, dan kepentingan yang dianggap dalam TechBase Solution Sdn Bhd.

 

Menurut laporan media, YB Ventures juga mendedahkan bahawa pengasas Chin Hin Group Bhd Datuk Seri Chau Beng Teik memiliki 4.1% kepentingan manakala anaknya Haw Choon memiliki 1.48%.

 

Bagi SMI, struktur pegangan sahamnya agak berpecah-belah, dengan bahagian terbesar sebanyak 9.311% dimiliki oleh BH Builders Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh satu lagi pemaju hartanah tersenarai Pasaran Utama Asian Pac Holdings Bhd.

 

Asian Pac juga mempunyai 2.253% kepentingan langsung dalam SMI, manakala Mah Sau Cheong memiliki 7.65% kepentingan.

 

Mah ialah pemegang saham utama dalam Asian Pac, memiliki 31.98% kepentingan langsung dan 0.35% melalui isterinya Chin Lai Kuen.

 

Harga saham SMI — yang turun separuh daripada paras tertinggi berbilang tahun RM1.46 pada 15 Feb apabila Prolexus membelinya — ditutup 1.5 sen atau 2.0% lebih rendah pada 75 sen, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran RM157.45 juta. - DagangNews.com