Steven Gan umum pengunduran sebagai ketua pengarang Malaysiakini | DagangNews Skip to main content

Steven Gan umum pengunduran sebagai ketua pengarang Malaysiakini

Steven Gan - Foto ihsan Malaysiakini

KUALA LUMPUR 27 Jan - Pengasas bersama Malaysiakini, Steven Gan akan meletakkan jawatan sebagai ketua pengarang portal berita tersebut pada akhir bulan ini selepas menerajuinya selama 23 tahun.

 

Beliau bagaimanapun akan kekal dalam Malaysiakini, mengambil peranan nominal sebagai pengarang bebas.

 

“Adalah sentiasa menjadi hasrat saya untuk memberi laluan kepada generasi baharu apabila mereka sudah bersedia. Masanya sudah tiba,” kata bekas wartawan The Sun itu dalam satu artikel mengumumkan beliau berundur dari portal berita hari ini.

 

“Terdapat ramai lelaki dan wanita yang berkebolehan di Malaysiakini yang saya yakin sepenuhnya untuk membawa organisasi ke peringkat seterusnya. Di samping itu, badan dan minda saya memberitahu saya untuk melepaskan kaki saya dari pedal.

 

Gan yang menghidap penyakit mata yang menyukarkannya untuk melihat skrin komputer dalam tempoh lama, kini merancang untuk membahagikan masa antara Malaysia dan Thailand di mana isterinya, Prangtip berasal.

 

Pada Februari 2022, rakan pengasas bersama Malaysiakini, Premesh Chandran meninggalkan jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif portal berita bebas itu selepas berkhidmat lebih 22 tahun dalam kapasiti tersebut.

 

Dengan pemergian Gan, pasukan editorial diketuai oleh editor eksekutif R.K. Anand dan editor pengurusan Ng Ling Fong. Kedua-dua jawatan ketua editor dan CEO kekal kosong buat masa ini.

 

Premesh dan Gan melancarkan Malaysiakini pada 1999 dalam usaha mengelak penapisan ketat media negara. Di bawah kedua-dua mereka, Malaysiakini berkembang daripada laman web lima kakitangan kepada organisasi yang mempunyai lebih 100 orang hari ini.

 

Dalam masa terdekat, pengasas bersama merancang untuk memindahkan semua saham mereka kepada dana amanah yang akan meneruskan misi organisasi.

 

Premesh, Gan dan modal teroka bukan keuntungan iaitu Media Development and Investment Fund (MDIF) masing-masing mempunyai 29% kepentingan dalam syarikat itu manakala selebihnya diperuntukkan untuk kakitangan Malaysiakini.

 

Sejak dua dekad lalu, Malaysiakini telah membuat liputan enam pilihan raya umum, tujuh perdana menteri dan menyaksikan penahanan tiga wartawannya.

 

Ia diisytiharkan sebagai pengkhianat oleh seorang perdana menteri dan disaman oleh yang lain. Ia berdepan dengan serangan siber yang melemahkan, diusir daripada sidang media berkali-kali dan diserbu oleh polis sekurang-kurangnya lima kali.

 

“Kami bermula pada era ketika tiada Facebook, Twitter, Instagram atau TikTok. Teknologi telah mengubah cara kita menggunakan maklumat. Begitu juga landskap politik kita,” kongsi Gan.

 

“Rakyat Malaysia sejak itu telah menemui kuasa undi. Bagaimanapun, isu-isu yang membelenggu Malaysia masih kekal. Maklumat salah dan maklumat salah dipermudahkan melalui media sosial.”

 

Pada tahun 2001, Malaysiakini memenangi anugerah Perintis Media Percuma daripada Institut Akhbar Antarabangsa.

 

Gan sendiri memenangi Anugerah Kebebasan Akhbar Antarabangsa 2000 Jawatankuasa Melindungi Wartawan, "pengiktirafan tahunan kewartawanan yang berani".

 

Pada Julai 2001, Businessweek menamakan beliau sebagai salah seorang "Bintang Asia" dalam kategori "Pembentuk Pendapat" untuk kerjanya dengan laman web. – DagangNews.com