UAE - negara terbaik untuk usahawan membangun perniagaan | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 6 October 2022

UAE - negara terbaik untuk usahawan membangun perniagaan

 

 

 

SEPANJANG di UAE, saya terlibat dengan keusahawanan walau bekerja kerana sudah menjadi sebati dengan hidup.

 

Sejak awal dari tahun 2000 saya terus mencari peluang untuk berniaga sehingga Dubai Internet City menyuruh saya mengendalikan @1dubaiinternetcity untuk usahawan baru dalam tahun 2001.

 

Dari usahawan-usahawan baru ini saya belajar banyak perkara dan sudah tentu pengalaman yang tidak terhingga kerana ada beratus yang memohon, sehingga dibesarkan.

 

Waktu itu saya terkenal kerana membuka peluang untuk usahawan baru membuka syarikat dengan murah dan ringkas. Ada yang telah berjaya dan semakin besar.


 

wainuiomata

 


Saya pernah berniaga sebelum menyertai TV3 dengan menubuhkan syarikat IT yang kemudian menjadi besar dan global selepas saya berhenti. Saya juga berniaga tiga gerai makanan di universiti sewaktu di TV3. Cukup memberangsangkan kerana arwah ayah dan ibu saya juga merupakan usahawan di desa.

 

Sewaktu di Nakheel, saya bertemu ramai usahawan dari seluruh dunia yang mengajak bersama tetapi saya meneruskan kerja kerana minat pada telekomunikasi.

 

Sehingga selepas berhenti dari Nakheel saya memasuki bisnes pembinaan dengan Cina dari negara China, orang Turki, Hungary, Amerika, Swedish, Norway dan UAE sendiri.

 

Sebenarnya terdapat tulang belakang yang kuat untuk kekayaan di UAE, daripada pelabur korporat kepada individu yang bijak yang tinggal di UAE untuk mengambil kesempatan daripada rejim cukai laissez-faire dan gaji yang baik.

 

Seperti yang sering saya nyatakan, UAE adalah pasaran yang matang untuk mereka yang laparkan kejayaan apalagi mereka yang sanggup mengambil risiko dalam persekitaran yang mengelak risiko; usahawan-usahawan yang sanggup bekerja lebih keras untuk mengejar trend dan bertahan pada tahun pertama perniagaan.

 

Memulakan perniagaan adalah sukar dan memerlukan kesabaran. Kita semua tahu perkara ini, sebahagian daripada ramai usahawan yang berjaya dan mungkin saya terlalu baik untuk percaya semua orang.

 

Tetapi di sebalik faedah yang banyak dibincangkan untuk melancarkan idea perniagaan berwawasan dalam persekitaran seperti UAE, saya ingin meluangkan sedikit masa untuk menerangkan beberapa kelebihan dan faedah tambahan untuk menubuhkan di UAE di tengah-tengah dunia perniagaan global.


 

wainuiomata

 


Saya pernah ditawarkan oleh syarikat global dan sedar tentang infrastruktur bertaraf dunia, rangka kerja sokongan perniagaan dan rejim cukai yang berfaedah. Lebih banyak entiti asing dari dahulu hingga sekarang sedang mengintai UAE sebagai pusat tumpuan perniagaan mereka di sebalik pengendalian pandemik yang sangat baik dan langkah berani ke minggu bekerja empat hari seminggu.

 

Banyak negara kini mempunyai dasar anti-imigresen yang agresif, tetapi UAE sentiasa mengalu-alukan, bertolak-ansur dan menerima. Kini terdapat lebih banyak jenis visa berbanding sebelum ini, menawarkan pelbagai kelebihan yang berbeza.

 

Jenis visa semasa termasuk visa pekerjaan syarikat tiga tahun; visa pelabur atau rakan kongsi; visa pelaburan syarikat; visa pelaburan atau perkongsian sepuluh tahun; visa pemilikan harta; dan Visa Emas. Dikeluarkan kepada pelabur atau mereka yang dianggap telah membuat pencapaian luar biasa dalam, atau memberi kesan kepada, UAE.


 

wainuiomata

 


Dan hangat selepas kejayaan besar Ekspo 2020, daerah yang luas itu kini bertukar menjadi daerah perniagaan, kebudayaan dan kediaman yang popular. Sebuah bandar dalam sebuah bandar yang futuristik, di mana pemula memperoleh pelbagai kelebihan. daripada sewa pejabat percuma kepada visa mudah dan kelebihan cukai.

 

Disifatkan sebagai bandar hijau, futuristik, berdaya teknologi, didorong oleh kemampanan, inovasi, pendidikan dan hiburan, Expo City Dubai sudah mempunyai skim inovasi permulaan, Scale2Dubai.

 

Program keusahawanan global ini akan membolehkan syarikat pemula dan perniagaan kecil meningkatkan dan mendapat akses kepada pasaran baharu. Dengan sewa percuma dan visa dua tahun ditawarkan, syarikat dijemput untuk membantu menjadikan legasi Expo 2020 sebagai warisan yang bertenaga, dicirikan oleh inovasi dan kerjasama global.

 

Daerah 2020 juga akan memudahkan akses kepada program pemecut dan inkubator, peluang pembiayaan, pembiayaan dan bakat secara aktif, disokong oleh infrastruktur IT yang canggih.

 

Terdapat beberapa tempat di bumi di mana begitu ramai orang dari pelbagai negara hidup bersama dalam harmoni. Dengan pengangguran sifar dan penduduk yang agak muda, berpendidikan tinggi dan mewah, UAE telah membuktikan dirinya sebagai tempat ujian yang sempurna untuk produk dan perkhidmatan baharu.

 

Persekitaran kecil berbilang budaya ini sesuai dengan ujian produk dan perkhidmatan dengan pelaburan minimum yang diperlukan, membolehkan impian perniagaan menjadi kenyataan.

 

Di Dubai sahaja, terdapat lebih daripada 200 kewarganegaraan bergayut bahu setiap hari, meletakkannya di antara 10 bandar paling berbilang budaya dan bangsa di dunia.


 

wainuiomata

 


Pakar juga mencadangkan Dubai kelihatan bersedia untuk menjadi salah satu bandar paling pelbagai budaya menjelang 2030.

 

Ditambah pula dengan sejarah panjang Dubai dan UAE sebagai jawatan perdagangan global - telah menyaksikan peningkatan kira-kira 10,000 syarikat sederhana.

 

Sementara itu, angka Dewan Dubai mencadangkan terdapat lebih daripada 250 peningkatan, yang telah meningkatkan pembiayaan modal teroka sebanyak $5.4 bilion. Tidak mengejutkan, mungkin, terdapat rancangan untuk mencipta, menggalakkan dan menarik 20 unicorn - syarikat pemula dengan penilaian sekurang-kurangnya $1 bilion menjelang 2031.

 

Di mana-mana sahaja dengan ekonomi yang stabil dan persekitaran perniagaan yang berkembang maju sudah tentu akan sentiasa menarik pelabur. Dan rantau ini terkenal sebagai hab perdagangan global, daripada pedagang Laluan Sutera purba kepada aplikasi bitcoin terkini.

 

Terdapat tulang belakang yang kukuh bagi kekayaan di UAE, daripada pelabur korporat kepada individu yang bijak yang tinggal di sini untuk mengambil kesempatan daripada rejim cukai laissez-faire dan gaji yang baik. Pemula dengan idea yang hebat dan pelan perniagaan yang kukuh mempunyai peluang yang sangat baik untuk mencari pelabur dari semua bentuk dan saiz.

 

Salah satu organisasi pelaburan sedemikian ialah Emirates Angels, yang ditubuhkan pada 2020 untuk menyumbang secara positif kepada ekosistem pelaburan peringkat awal negara melalui rangkaian pelaburnya yang meriah, dengan tumpuan pada permulaan berasaskan teknologi. Ia menawarkan pendidikan, acara, peluang rangkaian, dan, sudah tentu, pembiayaan.


 

wainuiomata

 


Untuk usahawan Malaysia ada usaha Matrade untuk bisnes dengan persatuan Malaysia-UAE yang baik untuk diteroka.

 

Sudah ada syarikat dari Malaysia yang berjaya seperti Daily Fresh yang mencapai jualan menjual jagung lebih Dirham 120 juta setahun.

 

Saya pernah menjual jagung Daily Fresh dan sangat laku. Ada pelbagai lagi produk yang boleh laku di UAE dan negara Teluk serta Afrika seperti makanan yang berkhasiat.

 

Jadi, apa tunggu lagi untuk ke UAE bersama idea bisnes dan pelaburan yang menunggu? Biarkan UAE menjadi rumah kepada semua impian perniagaan dalam situasi yang tidak stabil di Malaysia.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags