Weststar jalin kerjasama dengan H&C luaskan kehadiran di Eropah | DagangNews Skip to main content

Weststar jalin kerjasama dengan H&C luaskan kehadiran di Eropah

KUALA LUMPUR 13 Mac - Weststar Aviation Services Sdn Bhd, penyedia perkhidmatan helikopter luar pesisir terbesar di Asia Tenggara, menjalin kerjasama dengan Helicopter and Cooperation SAS (H&C) untuk meluaskan kehadiran global syarikat gabungannya di Eropah, Weststar NDD Srl.

 

H&C ialah usaha sama antara dua syarikat penerbangan iaitu Avico Group yang berpangkalan di Paris dan Westair Aviation, yang mempunyai ibu pejabat di Afrika.

 

Weststar berkata perkongsian itu akan menumpukan pada usaha mengembangkan rangkaian perkhidmatan dan kedudukan pasaran Weststar NDD di Eropah dan Afrika.

 

"Titik fokus kerjasama itu adalah ke arah menyediakan perkhidmatan kritikal misi kepada pelanggan semasa dan bakal pelanggan Weststar NDD dalam industri minyak dan gas, mencari dan menyelamat serta sektor perkhidmatan pembuatan elektronik antara kedua-dua wilayah."

 

Weststar menambah bahawa kerjasama itu akan membolehkan Weststar NDD memanfaatkan peluang pertumbuhan dalam industri dan pada masa yang sama untuk membangunkan sinergi baharu antara operasi pesawat sayap tetap untuk memenuhi keperluan pelanggan.

 

Pengasas dan pengerusi Weststar Tan Sri Syed Azman Syed Ibrahim berkata pengalaman luas H&C akan memberi manfaat kepada pertumbuhan berterusan dan kejayaan Weststar NDD.


 

Tan Sri Syed Azman Syed Ibrahim
Tan Sri Syed Azman Syed Ibrahim

 


“Perkongsian itu juga akan membolehkan Weststar NDD mengukuhkan kehadirannya dalam pasaran perkhidmatan helikopter luar pesisir Eropah dan Afrika, yang dijangka berkembang dengan ketara pada tahun-tahun akan datang.

 

"Kami optimis dengan pangkalan pelanggan Avico dan Westair yang mantap serta akses kepada prospek pertumbuhan yang luar biasa di wilayah ini, kami boleh menguasai bahagian penting pasaran yang semakin berkembang ini," katanya dalam satu kenyataan.

 

Pengarah Urusan Westair Aviation Gustav Holtz berkata perkongsian itu akan membolehkan Weststar NDD melebarkan sayapnya di Eropah dan Afrika.

 

"Kami percaya bahawa perkongsian kami akan menjadi menang-menang bagi kedua-dua pihak kerana kami bekerjasama untuk membuka peluang baharu dan memacu pertumbuhan dalam sektor penerbangan," kata Holtz.

 

Pengasas dan pengerusi Kumpulan Avico Mourad Majoul berkata perkongsian itu akan membawa nilai tambah sebenar kepada pelanggan daripada semua kumpulan.

 

"Penyelesaian helikopter dan kapal terbang yang berdedikasi boleh digunakan dengan standard keselamatan dan kualiti terbaik, terima kasih kepada kepakaran dan komitmen pasukan yang disertai kami," tambahnya.

 

Avico Group berpangkalan di Perancis dan beroperasi di 11 negara di seluruh Eropah, Amerika dan Afrika.

 

Syarikat itu mempunyai 26 tahun pengalaman di bawah tali pinggang dalam perkhidmatan pengangkutan udara, termasuk pajakan basah dan pembrokeran penerbangan sewa, agensi pelancongan, pengendalian darat, latihan dan perkhidmatan pengurusan aset, melalui pelbagai syarikat dan jenama komersial.

 

Westair Aviation mempunyai sejarah yang lama, telah mula beroperasi pada tahun 1967 sebagai kemudahan penyelenggaraan pesawat.

 

Dengan kumpulan pesawat yang besar dan pelbagai, Westair Aviation ialah penyedia perkhidmatan penerbangan sayap tetap dan sayap putar terkemuka yang beroperasi di seluruh benua Afrika.

 

Westair menawarkan perkhidmatan penumpang berjadual di bawah jenama FlyNamibia, serta penyewaan pesawat, kargo udara, ACMI, dan perkhidmatan pemindahan perubatan, memenuhi keperluan pelbagai pelanggannya. - DagangNews.com