Wira Tindakan Iklim yang Tidak Didendang: Akauntan nadi pembuat keputusan mampan bagi perniagaan | DagangNews Skip to main content

Wira Tindakan Iklim yang Tidak Didendang: Akauntan nadi pembuat keputusan mampan bagi perniagaan

Kerosakan harta benda semasa banjir besar Lembah Klang pada 2021 wajar menjadi peringatan kepada semua. - Gambar DagangNews2021
oleh AIRIL RAZALI, Pengasas Kumpulan Pendidikan TYMBA

SETIAUSAHA Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah mengingatkan dunia bahawa kita "berada di landasan pantas untuk bencana iklim".

 

Di Malaysia, kita sudah pun menghadapi cuaca ekstrem disebabkan oleh perubahan iklim: mengharungi hari yang lebih panas dan panas, sementara hujan lebat pula kerap dan banjir yang tidak dapat diramalkan.

 

Setakat ini, komitmen fiskal Malaysia untuk memerangi krisis iklim sebahagian besarnya berkisar pada dasar dan pelan tindakan baharu. Sebagai contoh, Jawatankuasa Bersama Perubahan Iklim (JC3) telah ditubuhkan pada 2019 dengan Bank Negara Malaysia dan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia sebagai pengerusi.

 

Ahli JC3 terdiri daripada Bursa Malaysia dan 21 peserta industri kewangan untuk melaksanakan taksonomi perubahan iklim dalam usaha membina daya tahan iklim dalam sektor kewangan.

 

Tambahan pula, institusi kewangan negara telah berjanji untuk mewujudkan landskap kewangan hijau dan projek mesra alam.

 

The Net Zero Banking Alliance dan the Glasgow Financial Alliance for Net Zero, (sekadar menamakan beberapa entiti), membuktikan komitmen mereka dalam pelaporan dan perakaunan yang telus selaras dengan objektif sifar bersih.


 

airil razali
                                                         AIRIL RAZALI

 


Kita juga telah melihat pemimpin perniagaan menggabungkan amalan dan projek perniagaan yang lebih mampan sebagai sebahagian daripada tanggungjawab sosial korporat mereka — tetapi adakah sesuatu yang boleh membantu mereka melakukan ini dengan lebih baik?

 

Dalam perlumbaan menentang masa untuk mengubah sudut perubahan iklim global menjelang 2030, saya percaya wira iklim yang kita semua perlukan adalah tempat yang paling tidak dijangka oleh ramai orang untuk menemui mereka: akauntan!

 

Memastikan Perniagaan Bertanggungjawab untuk Membanteras Perubahan Iklim

Sedekad telah berlalu sejak frasa "akaun akan menyelamatkan dunia" dihebahkan di Persidangan PBB Rio+20.

 

Namun, ramai yang menganggap akauntan sebagai pekerja di meja kerja, tanpa jemu bekerja dengan kalkulator di satu tangan dan berkas kertas dengan nombor di tangan yang lain.

 

Realitinya, akauntan dan kemahiran teras mereka adalah penting untuk transformasi sosial dalam tiga aspek berbeza: strategi perniagaan, nasihat dan advokasi, serta pelaporan yang telus.

 

Akauntan yang boleh berfikir di luar angka dan melihat gambaran besar adalah penting dalam pembangunan strategi perniagaan ke arah masa depan yang lebih mampan.


 

parafrasa

 


Dengan kepakaran mereka, akauntan boleh memasukkan data perubahan iklim yang relevan ke dalam perancangan perniagaan sebelum membangunkan strategi untuk mitigasi risiko bagi memastikan perlindungan aset dan mengurangkan potensi liabiliti.

 

Ini akan meletakkan mereka di barisan hadapan untuk menerajui pembangunan produk dan inisiatif strategik untuk mencapai matlamat mampan syarikat.

 

Selain itu, akauntan mempunyai kemahiran untuk memberikan jaminan bebas tentang kemajuan kemampanan organisasi melalui pelaporan yang telus.

 

Pendedahan yang lebih baik ini membolehkan pautan yang jelas antara maklumat kewangan dan bukan kewangan untuk membuat keputusan berasaskan bukti mengenai risiko dan peluang berkaitan iklim.

 

Tambahan pula, menyediakan data yang terkini dan boleh dipercayai akan menunjukkan kemajuan kolektif dan boleh membina kepercayaan bahawa organisasi memainkan peranan mereka.

 

Dengan memasukkan lensa berorientasikan kemampanan dalam pelaporan mereka, akauntan kemudiannya menjadi organisasi terbaik yang sesuai untuk nasihat perniagaan dan advokasi mengenai potensi risiko iklim.

 

Mereka dilengkapi untuk membangunkan langkah bersandarkan data untuk masa depan yang lebih mampan, serta organisasi sokongan yang lebih baik dalam memenuhi tanggungjawab korporat mereka untuk menangani isu perubahan iklim dari dalam.


 

parafrasa

 


Memupuk Generasi Hijau Akauntan

Dengan semua mata pada perubahan iklim dan amalan perniagaan yang mampan, setiap orang mempunyai tanggungjawab untuk bertindak segera.

 

Ia boleh bermula dengan institusi akademik menerajui tindakan iklim dan masa depan yang mampan. Ramai menjangkakan universiti akan membuat perubahan praktikal dalam cara institusi mereka dikendalikan, seperti beralih kepada tenaga yang lebih hijau, mengurangkan pengeluaran tenaga dan menggalakkan tabiat hijau dan mampan dalam kalangan kakitangan dan pelajar.

 

Melalui kerja TYMBA dalam melanjutkan pengajian perakaunan, walaupun, saya mendapati bahawa institusi akademik - terutamanya kursus perakaunan - mempunyai peranan yang jauh lebih penting untuk dimainkan: secara aktif meningkatkan generasi baru akauntan yang berkebolehan dan mementingkan iklim.

 

Daripada cara mereka menjalankan penyelidikan kepada bagaimana mereka mendidik pelajar, institusi ini boleh menjadi pemangkin kepada perubahan sebenar dan berkekalan dalam bidang alam sekitar.

 

Mereka berpotensi untuk melahirkan graduan akauntan yang akan berada di barisan hadapan dalam menangani krisis iklim.

 

Sebagai perintis pengetahuan dan penyelidikan, universiti boleh memanfaatkan kepakaran mereka bukan sahaja untuk membuat kemajuan ketaranya sendiri dalam tindakan iklim Malaysia, tetapi juga untuk menanamkan dalam generasi akauntan yang akan datang keupayaan untuk berdiri teguh dan bekerja secara kolektif untuk memulihkan dunia dalam krisis. 

 

Minat yang semakin meningkat dalam amalan perniagaan yang mampan telah membawa kepada peningkatan yang ketara dalam bilangan institusi pengajian tinggi yang menawarkan kelayakan dan modul berfokuskan kelestarian.


 

parafrasa

 


Dalam memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk akauntan mahir, lebih banyak universiti di Malaysia perlu membuat perubahan yang diperlukan dan mengemas kini sukatan pelajaran mereka untuk menggabungkan topik yang berkaitan termasuk ESG, ekonomi sekular dan kemampanan korporat.

 

Hari ini, peranan akauntan bukan hanya untuk memecahkan beberapa nombor dan menyediakan pengiraan kewangan.

 

Akauntan profesional mempunyai peranan penting dalam memastikan maklumat yang boleh diambil tindakan yang akan mendedahkan dengan tepat kesan krisis iklim terhadap syarikat dan sebaliknya.

 

Dalam hal ini, akauntan adalah wira iklim yang kita perlukan untuk masa depan kita. - DagangNews.com