`Dangerous Precedent' minta Agong tubuhkan kerajaan perpaduan, kata pakar | DagangNews Skip to main content

`Dangerous Precedent' minta Agong tubuhkan kerajaan perpaduan, kata pakar


KUALA LUMPUR 20 Ogos - Gesaan kepada Yang di-Pertuan Agong untuk membentuk kerajaan perpaduan daripada melantik perdana menteri berdasarkan sokongan majoriti akan menetapkan `precedent' yang bahaya kepada proses demokrasi, kata pakar perlembagaan.

 

Pakar-pakar perlembagaan berkata bagi menyelesaikan krisis politik semasa, Malaysia perlu mencari penyelesaian undang-undang dan bukan penyelesaian mudah untuk kesenangan jangka pendek. 

 

Sementara pakar yang lain mengatakan bahawa mengulangi kesalahan melantik kerajaan dengan majoriti tipis adalah ancaman yang lebih besar terhadap kestabilan negara.

 

Pengarah Malaysia Centre for Constitutionalism and Human Rights (MCCHR), Fahri Azzat berkata, rakyat Malaysia tidak mencari penyelesaian jangka panjang dengan menggesa Agong membuat keputusan demikian.

 

“Saya berpendapat kita dalam kedudukan bahaya kerana kita semua bergantung kepada Agong untuk cuba dan menyelesaikan perkara ini. Apa yang mereka minta Agong lakukan, ada harga yang harus dibayar di masa hadapan yang tidak dibincangkan. 

 

“Sebagaimana yang kita lihat sebagai penyelesaian sekarang, saya berpendapat kita tidak melihat lebih jauh lagi, dalam erti kata menyeru pihak Istana untuk menyelesaikan apa yang sebenarnya merupakan masalah demokratik.

 

“Masalahnya di sini tidak ramai yang melihatnya dari sudut undang-undang dan di Malaysia setiap masalah dilihat melalui spektrum politik dan bukan masalah undang-undang dan itulah sebabnya kita berada dalam kekacauan ini,” kata Fahri kepada The Malaysian Insight.

 

 

Fahri Azzat
Fahri Azzat

 

Peguam itu berkata tindakan terbaik yang boleh diambil ialah mengadakan pilihan raya umum, namun itu pasti mustahil kerana pandemik COVID-19. 

 

Katanya ketika rakyat Malaysia mahu perkara ini diselesaikan segera, membuat kompromi seperti itu akan mempengaruhi bagaimana keputusan dibuat pada masa hadapan.

 

“Kita terus menanggung masalah teknikal kerana mahukan kompromi dan penyelesaian yang mudah. Adakah ia menyelesaikan masalah? Tidak. Ini makin merumitkan keadaan.

 

“Kami tidak melihatnya secara sistematik dan sah mengenai cara menyelesaikan masalah ini.”

 

Ahli sains politik Wing Chin Huat juga membidas cadangan untuk Agong menubuhkan kerajaan perpaduan. 

 

Beliau berkata peranan Agong ialah untuk memilih calon dengan sokongan majoriti dan bukan yang baginda rasakan pemimpin terbaik.

 

 

Wing Chin Huat
Wing Chin Huat

 


''Jangan gunakan alasan lapuk kerana keadaan luar biasa memerlukan langkah yang luar biasa.

 

“Apabila anda dapat melanggar peraturan kali ini kerana keadaan ini cukup luar biasa, lain kali juga orang lain dapat melanggar peraturan untuk keadaan lain yang mereka anggap luar biasa juga.

 

“Integriti tidak mematuhi peraturan hanya jika sesuai dengan kita,” katanya dalam satu kenyataan. - DagangNews.com