Debat bekas banduan dan bakal banduan penuh hipokrasi | DagangNews Skip to main content

Debat bekas banduan dan bakal banduan penuh hipokrasi

Debat Perdana antara Datuk Seri Najib Razak dan Datuk Seri Anwar Ibrahim diadakan pada 12 Mei 2022.
Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR

DEBAT antara Datuk Seri Najib Razak dan Datuk Seri Anwar Ibrahim dilihat memberi perhatian yang tidak perlu kepada kedua-dua ahli politik tersebut.

 

Terutamanya kepada bekas perdana menteri yang sudah dijatuhkan hukuman bersalah dan kini dalam proses menunggu rayuan.

 

Kedua-dua politikus yang pada asalnya, bertikam lidah di media sosial berhubung isu  Sapura Energy yang mengalami masalah kewangan sebelum bersetuju untuk berdebat.

 

Saya sebagai bekas pendebat terbaik Pahang tidak begitu berminat dengan bekas banduan dan bakal banduan berdebat, apa lagi bagi saya kedua-duanya telah melewati usia politik yang segar.

 

Sudah boleh menarik diri dan memberikan peluang untuk anak muda membicarakan wawasan dan gagasan melebihi 2022 ini. Kedua-duanya tidak relevan lagi.

 

Saya mendengar penyokong Anwar melaungkan “reformasi” dan kemudiannya dibalas penyokong Najib dengan teriakan “reforbasi”.  Dengan membuka mata tujuan dan matlamat debat.

 

 

debat


 

Apa yang rakyat dapat daripada debat antara Anwar dan Najib? 

Kedua-duanya ada sejarah hitam yang masih baharu dengan kesalahan di mahkamah.

 

Kita menjunjung amalan demokrasi tentunya bersetuju debat merupakan salah satu instrumen yang memperlihatkan kematangan demokrasi sesebuah negara.

 

Rasa isu Sapura Energy tidak lebih sekadar alat untuk Najib dan Anwar mencari populariti untuk mengukur sejauh mana reaksi rakyat. Ternyata debat gagal membangkitkan keterujaan dengan jumlah penonton yang rendah walaupun disiar secara langsung menerusi platform TV dan sosial media.

 

Anwar masih sebagai retoris dengan bakat sebagai pemidato namun tidak lagi segar dengan kepuasannya cuma sementara dan sekejap.

 

Najib dengan hujah mengenai kek ekonomi dan istilah cash is king menjadi bahan lawak di media sosial. Kononnya king itu rakyat tetapi yang kenyang nampaknya Najib dan rakan-rakan.

 

Sebenarnya kedua-dua dalam keadaan terdesak dimana Najib terdesak dengan kes mahkamahnya. Anwar pula terdesak selepas popularitinya menjunam sehingga menyaksikan PH tewas di PRN Sarawak, Melaka dan Johor.

 

Dengan debat sedemikian, ia tidak lebih daripada sekadar peluang mencari populariti dan permulaan untuk menguji terhadap idea jajaran baru politik.

 

Rakyat tidak mendapat apa-apa walaupun kedua-duanya bermati-matian untuk memperlihatkan bijak dan pandai menguruskan ekonomi negara.


 

debat

 

 

Cash is King

Najib mengalami 'sucker punch' apabila membandingkan ekonomi dengan kek yang semakin berkembang, yang kemudiannya boleh dibahagikan kepada rakyat.

 

Anwar menjawab seseorang tidak boleh makan kek itu sendiri adalah salah satu detik perdebatan yang menonjol.

 

Boleh didengar seseorang di latar belakang menjerit "Jho Low!"

 

Najib tidak melihat perkara itu datang dan beliau mencetuskan banyak meme dan kartun di media sosial dan kelakar umum dalam kalangan orang ramai.

 

Satu lagi detik yang tidak dapat dilupakan ialah apabila Najib merujuk kepada "cash is king" beliau dengan mengatakan bahawa raja di sini merujuk kepada "rakyat.”

 

Sekali lagi mencetuskan tepukan dalam kalangan penonton pada apa yang sepatutnya menjadi debat senyap iaitu satu peraturan asas. Penonton tidak boleh bertepuk tangan atau bersorak.

 

Menjelang perdebatan ada bertanya kepada saya, "Apakah saya mahu mendengar apa yang dikatakan oleh banduan?"

 

Saya ketawa hanya kerana saya seorang pendebat yang tidak berminat sekadar mendengar dari laptop.


 

debat

 


Mengenai pengagihan kek ekonomi, Najib memetik ketidaksamaan pendapatan telah mengecil apabila BN memerintah.

 

Benar, data sejarah Bank Dunia menunjukkan bahawa indeks yang mengukur ketidaksamaan pendapatan, sebenarnya jatuh daripada 46.4 pada 2003 kepada 41.1 pada 2015.

 

Tetapi saya rasa ada masalah menurut definisi Bank Dunia, indeks mengukur pengagihan pendapatan atau perbelanjaan penggunaan dalam kalangan individu atau isi rumah dalam ekonomi.

 

Data adalah berdasarkan tinjauan isi rumah utama yang diperoleh daripada agensi perangkaan kerajaan dan jabatan negara Bank Dunia.

 

Di Malaysia mempunyai sejumlah besar kekayaan yang tidak dikira dengan lebih satu trilion ringgit dalam aliran keluar haram sepanjang satu dekad. Apatah lagi kekayaan yang disedut keluar dari negara dan disimpan di tempat perlindungan cukai atau akaun rahsia luar pesisir.

 

Ramai politikus dan taikun tidak mengisytiharkan semua pendapatan mereka, apalagi membayar cukai dengan sepenuhnya. Maka sejauh manakah mereka mengisytiharkan pendapatan dan kekayaan mereka kepada agensi perangkaan kerajaan dan jabatan negara Bank Dunia?

 

GST

Isu lain yang timbul ialah Cukai Barang dan Perkhidmatan lama. Bagi Najib GST akan menjadi penawar kepada semua kejatuhan ekonomi rakyat.

 

Bagi Najib yang "wang adalah raja" dan raja di sini bermaksud rakyat. Jadi, menurut Najibnomics hanya perlu mengumpul lebih RM30 bilion daripada GST dan kemudian memberikan sekeping kek yang dibahagi-bahagikan.

 

 

GST

 

 

Mungkin RM6 bilion atau lebih dalam bentuk wang tunai langsung dan rakyat akan gembira. Dan bagaimana dia akan membelanjakan bakinya dan siapa yang memberikan?

 

Anwar terlepas cakap dengan berkata ini akan mewujudkan sindrom pergantungan, seolah-olah pemberian wang tunai itu sendiri adalah perkara yang tidak baik. Edaran mungkin membantu dalam sektor tertentu dan merangsang sektor perniagaan kecil domestik.

 

Masalahnya ialah bagaimana anda mengumpul dana untuk membiayai pemberian tunai tersebut? GST ialah cukai penggunaan regresif yang paling merugikan golongan miskin secara tidak seimbang. Ramai yang akhirnya membayar lebih banyak dalam GST daripada pemberian tunai yang diterima.

 

Lebih banyak pemberian disasarkan akan membantu mereka yang benar-benar memerlukannya, manakala peningkatan perbelanjaan untuk sekolah dan hospital akan membantu lebih ramai orang.

 

Bantuan yang disasarkan juga boleh diberikan untuk meningkatkan pendapatan mereka yang terlibat dalam pengeluaran makanan dan mengukuhkan keselamatan makanan negara.

 

Anwar menyentuh tentang keperluan untuk menambah baik sekolah dan hospital, untuk membendung kenaikan kos sara hidup dan untuk menangani perubahan iklim.

 

Sapura Energy

Anwar menegaskan tentang menjalankan audit forensik ke atas Sapura Energy dan firma berkaitan kerajaan yang gagal sebelum mereka diselamatkan. Sesetengah orang perlu bertanggungjawab dan dihukum.

 

 

sapura

 

 

Najib nampaknya tidak faham bahawa terdapat sedikit perbezaan antara bailout kerajaan dan bailout Petronas yang kepunyaan kerajaan.

 

Secara keseluruhan, nampak diserang Dr Mahathir Mohamad dengan yang terkesan adalah Ismail Sabri Yaakob yang menerima tempias untuk dikritik.

 

Mengecewakan

Debat Najib dan Anwar lebih mengecewakan kerana cumalah debat perdana satu program yang sia-sia serta penuh dengan hipokrasi yang menampakkan usia kedua-duanya telah lanjut untuk terus memimpin.

 

 

fudzail

 

 

Bagi saya Anwar dan Najib telah cukup berpolitik dengan usia yang tidak lagi muda dan segar. Berilah peluang orang muda untuk memimpin negara dengan tahun 2022 dan politikus tua sepatutnya berundur untuk bertaubat di atas kesalahan lalu.

 

Mungkin debat senyap satu langkah positif untuk mempromosikan budaya demokrasi yang lebih sihat untuk orang muda. Dengan harapan lebih banyak perdebatan mengenai isu-isu yang benar-benar membimbangkan rakyat untuk politikus bersama menangani. - DagangNews.com

 

Saya telah menulis puisi yang menerima banyak like dan dikongsi.

 

 

Debat Perdana

Boleh melihat dan mendengar
katanya debat perdana
antara seorang bekas banduan
dengan bakal banduan
antara yang diampunkan
dengan mahu dan mohon diampunkan
antara pesalah seksual
dengan pesalah korupsi berbilion
tentang masa lalu
bukan masa depan yang kompleks
untuk renungan rakyat
yang boleh melupakan
keduanya tidak relevan
sudah boleh bersara
dari politik negara
dan menjaga cucu
beribadah dan bertaubat.

 

Kita mahu mendengar
hujah yang mempersonakan
dari orang muda
yang bersih dan berintegriti
belum korup dan banduan
mendalam dan menyeluruh
untuk negara melebihi tahun 2022
bila mana orang tua
telah meninggal dunia
kerana kehidupan tidak lama
untuk bertongkat langit.

 

Fudzail

 

 

DISCLAIMER : Tulisan di atas adalah pandangan penulis semata-mata dan tidak semestinya menggambarkan pendirian Sidang Editorial DagangNews.com