DHL beralih kepada 61 kenderaan elektrik menjelang 2023 | DagangNews Skip to main content

DHL beralih kepada 61 kenderaan elektrik menjelang 2023

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 28 Sept - DHL Express akan mempunyai 61 kenderaan elektrik (EV) di Malaysia menjelang 2023 kerana syarikat itu menyasarkan untuk menambah baik jejak karbonnya.

 

Pengarah Urusan DHL Express Malaysia dan Brunei Julian Neo berkata syarikat itu sedang giat membekalkan armadanya di seluruh rantau untuk mencapai sasaran mengelektrik 60 peratus daripada armadanya menjelang 2030.

 

"Kos peralihan armada kami kepada EV tidak terlalu tinggi daripada kos yang ditanggung untuk kenderaan enjin pembakaran dalaman (ICE). Hanya terdapat sedikit perbezaan tetapi kami percaya dalam jangka panjang ia akan menjimatkan kami sehingga 48 peratus dari segi kos penyelenggaraan dan petrol," katanya hari ini.

 

Syarikat itu telah mengumumkan enam van elektrik di Malaysia untuk penghantaran jarak jauh di seluruh Lembah Klang yang juga menandakan syarikat itu sebagai yang pertama di negara ini untuk beralih ke armada EV komersial.

 

Van baharu itu akan digunakan awal bulan depan, berkhidmat di Kuala Lumpur dan Selangor.

 

Tambahan 55 vannya yang akan digunakan menjelang 2023 akan membolehkan syarikat itu berkhidmat di negeri lain.

 

CAM EC35 elektrik sepenuhnya mempunyai ruang kargo 4.8 m³ dengan muatan lebih daripada satu tan, serupa dengan van ICE yang sedang diganti.

 

Ia memerlukan lapan jam untuk dicas sepenuhnya untuk jarak perjalanan sehingga 266 kilometer. Dengan pengecasan pantas arus terus (DC) (sehingga 40 kilo watt), masa akan dikurangkan kepada dua setengah jam.

 

Dengan penggunaan CAM EC35, DHL akan menyaksikan penjimatan kos bahan api berkurangan sebanyak 33 peratus dalam pelepasan karbon dioksida (CO2) setiap tahun.

 

"Usaha agresif kami dengan penukaran kepada EV ini didorong oleh pertumbuhan dalam perdagangan global yang menuntut penghantaran dihantar dalam kaedah yang paling cepat, paling cekap dan paling mudah.

 

"Sebagai penyedia perkhidmatan ekspres antarabangsa yang terkemuka, kami komited untuk menyediakan pelanggan kami dengan kualiti tertinggi dan perkhidmatan yang cekap pada masa transit yang terpantas.

 

"Pada masa yang sama kami tidak boleh mengabaikan tanggungjawab alam sekitar kami. Industri logistik menjana anggaran 3.5 bilion tan pelepasan CO2 setiap tahun," kata Neo.


 

DHL Malaysia

 


Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Ahmad Amzad Hashim berkata langkah DHL itu selaras dengan matlamat negara untuk mengurangkan pelepasan karbon bersih.

 

"Namun sehingga kini, kami masih mempunyai kurang daripada seribu stesen pengecas yang menunjukkan bahawa kami jauh ketinggalan daripada jadual. Kami juga menerima permintaan untuk membina stesen pengecasan di negeri lain selain daripada bandar untuk memastikan pengguna EV boleh bergerak dari satu negeri ke negeri lain. tanpa sebarang kerisauan.

 

“Justeru, kementerian sedang meningkatkan usaha untuk melibatkan pihak berkepentingan yang berkaitan supaya kita dapat menambah bilangan stesen pengecasan di negara ini,” katanya.

 

Beliau menambah, sehingga Julai tahun ini, Malaysia telah meningkatkan penembusan EV yang ketara daripada hanya 0.3 peratus atau 388 kenderaan pada 2021 kepada satu peratus atau 1,033 sekarang. - DagangNews.com