Dua pelajar UKM wakili negara ke pusingan serantau pertandingan Battle of Minds | DagangNews Skip to main content

Dua pelajar UKM wakili negara ke pusingan serantau pertandingan Battle of Minds

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 12 Ogos - British American Tobacco (Malaysia) Berhad (BAT Malaysia) kembali dengan pertandingan cabaran perniagaan tahunan "Battle of Minds" Kumpulan BAT.

 

Pertandingan ini merupakan sebahagian daripada komitmen kumpulan untuk membina "A Better Tomorrow", dengan matlamat menggalakkan bakat muda yang cemerlang dari seluruh dunia untuk mempamerkan idea inovatif dan kemahiran perniagaan mereka dalam ruang Alam Sekitar, Sosial & Tadbir Urus (ESG).

 

Peserta berkumpulan yang dikenali sebagai Too Good Duo, terdiri daripada pelajar Sains Bahan, Mohammad Fahad Saleem dan Nur Liyana Syasya dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) muncul sebagai pemenang pusingan tempatan. Mereka mengemukakan cadangan mengenai bahan pengeluaran mesra alam dan pengurusan sisa yang mampan.

 

Pasukan yang menang membawa pulang hadiah wang tunai RM6,000 dan akan mewakili Malaysia dalam pusingan Serantau yang akan diadakan pada bulan September. 

 

Mereka akan menerima bimbingan dan latihan daripada panel hakim semasa mereka bersedia untuk peringkat seterusnya. Pemenang pusingan Serantau akan mewakili rantau Asia Pasifik dan Timur Tengah di peringkat akhir global.

 

Secara keseluruhan, 13 pasukan mengemukakan penyelesaian perniagaan untuk menangani tiga cabaran ESG, iaitu Alam Sekitar (idea yang mendorong pekeliling, ekonomi sifar sisa), Sosial (bagaimana kita boleh menyokong peralihan ke arah pendigitalan tempat kerja?) dan Tadbir Urus (apakah cara terbaik untuk menggunakan teknologi Blockchain untuk menyokong tadbir urus yang baik?).

 

Menjelang ke peringkat akhir Malaysia, panel hakim yang terdiri daripada pemimpin kanan dari pelbagai jabatan di seluruh perniagaan BAT, menyenarai pendek lima pasukan teratas daripada keseluruhan penyertaan untuk mara ke pusingan akhir yang diadakan di Ibu Pejabat BAT Malaysia.

 

 

BAT

 

 

Peserta dinilai berdasarkan kesan idea, kemampanan dan potensi merealisasikan idea, kualiti persembahan dan kemahiran kepimpinan pasukan. Para peserta juga diberi peluang untuk menjalin hubungan dan berhubung dengan pemimpin kanan organisasi semasa acara tersebut.

 

Pertandingan ini dibahagikan kepada tiga pusingan - iaitu tempatan, serantau, dan global. Pemenang pusingan tempatan akan berpeluang menerima pengiktirafan kewangan serta peluang pekerjaan, manakala juara dan naib juara pusingan global akan membawa pulang 25,000 euro (RM135,500) dan 50,000 euro (RM271,000) masing-masing, untuk pergi ke arah membiayai projek mereka, dan tempat pada program pemecut permulaan BAT.

 

Pengarah Sumber Manusia BAT Malaysia, Felicia Teh berkata, ESG ialah pemacu utama perjalanan transformasi mereka untuk membina A Better Tomorrow dan merupakan teras perniagaannya. 

 

“BAT Malaysia dengan bangganya menawarkan ruang kepada bakat muda untuk menyerlah ketika mereka memulakan perjalanan kerjaya mereka. 

 

"Ia benar-benar mengujakan untuk melihat semua idea bernas daripada usahawan muda ini dan kami berharap mereka terus membawa perbezaan mereka dan memberi impak positif melalui idea-idea inovatif ini, meningkatkan komuniti yang mereka ada dan menyampaikan masa depan yang mampan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini. - DagangNews.com