Dutel ditutup, fokus 100% dengan Yusuf Islam di IBERR | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 28 October 2021

Dutel ditutup, fokus 100% dengan Yusuf Islam di IBERR

 

 

BERITA penutupan Dutel disambut dengan tenang sebab Presiden UAE yang mengeluarkan perintah. Saya tidak pasti dari mana arahan yang sebenarnya, mungkin dari Emiriah Abu Dhabi yang melindungi Etisalat.

 

Saya melihat keadaan pejabat yang mempunyai banyak kertas laporan dari kerja kami selama setahun. Dari tiada apa-apa kepada satu asas pembentukan syarikat telekomunikasi kedua di UAE. Telah mencapai matlamat sesi pertama untuk mengetahui kedudukan syarikat bebas cukai di Dubai yang sebanyak lebih 4,000 buah.

 

Semua telah siap untuk kerajaan UAE tetapi malangnya Etisalat telah menghidu gerakan kami. Mungkin ada orang yang menyiasat.

 

Kami tinggalkan pejabat Dutel dengan berat hati kerana langkah seterusnya lebih menjamin untuk kehidupan lebih mencabar. Saya sebagai COO telah berangan-angan untuk pergi lebih jauh apabila Dutel menjadi rasmi. Memegang jawatan yang lebih tinggi dengan lebih banyak kuasa untuk menguasai telekomunikasi UAE.

 

Begitu pun mungkin ada rahmat Ilahi. Kita tidak tahu perjalanan di hari esok. Dengan itu, syarikat Yusuf Islam, Mountain of Light masih ada untuk saya. Apabila difikirkan, Tuhan telah mengatur segalanya.

 

BACA : Presiden UAE arah tutup Dutel, monopoli Entisalat jangan ganggu

 

Saya kembali ke Mountain of Light yang mempunyai staf dengan kerja-kerja saya telah dilakukan. Hanya untuk menguruskan dan mentadbir sebagai pengurus besar.

 

Semua album Yusuf iaitu A is For Allah telah terjual di kesemua syarikat rekod seperti Virgin, Magrudy’s dan lain-lain. Termasuk buku-buku bersamanya.

 

Promosi seperti persembahan Yusuf dengan artis seperti Zein Beikha turut saya lakukan termasuk dengan Jabatan Agama Dubai. Orang-orang bukan Islam ramai yang memeluk Islam setelah mendengar Yusuf berceramah.

 

 

wainuiomata
YUSUF Islam berucap pada Persidangan Antarabangsa ke-7 Lembaga Penyelidikan dan Sumber Pendidikan Antarabangsa (IBERR) di Doha pada 2004.

 

 

Saya baik dengan banyak pertubuhan dakwah di UAE yang mahukan Yusuf yang sibuk. Jarang ada di Dubai dan menghubungi saya.

 

Pernah satu ketika Yusuf menyuruh saya mengadakan satu mesyuarat IBERR iaitu Lembaga Penyelidikan dan Sumber Pendidikan Antarabangsa yang mana Yusuf menjadi pengerusi.

 

Pengetua sekolah terkemuka dari UAE, Britain, Afrika, USA, Kanada, Australia dan Qatar bertemu di Dubai untuk membincangkan cabaran baharu yang dihadapi pendidik dan pembangunan kurikulum dan sumber Sekolah Islam Antarabangsa yang standard berdasarkan prinsip Islam dan nilai untuk terus meningkatkan bilangan sekolah Islam yang ditubuhkan di dalam dan luar negara.

 

"Kini, lebih daripada sebelumnya, kesukaran dan pilihan utama sedang dihadapi oleh umat Islam di seluruh dunia," kata Yusuf Islam.

 

"Sebagai pendidik yang bertanggungjawab, kita perlu menyediakan kanak-kanak di sekolah kita hari ini supaya mereka dilengkapi dengan secukupnya untuk menghadapi cabaran masa depan yang semakin meningkat. Kita mesti memastikan bahawa kita mengajar anak-anak kita bukan sahaja tahu dan tahu apa tetapi kita juga membangunkan pengetahuan mereka dengan tegas," tambahnya.

 

Mesyuarat itu turut membincangkan pembangunan profesional guru, penubuhan pusat sumber, potensi rangkaian Internet dan penyelidikan lanjut.

 

Pada pertemuan itu, pengetua bercerita tentang cabaran yang mereka hadapi selepas peristiwa 11 September dan mengenal pasti keperluan dan mekanisme kurikulum di mana mereka boleh berkongsi amalan terbaik dan bekerjasama untuk merealisasikan matlamat melahirkan umat Islam yang seimbang dan berdedikasi yang akan memahami akar umbi pemikiran Islam. dan perkaitan globalnya untuk memberi kesan kepada dunia moden.


 

wainuiomata

 

 

IBERR mewakili teras pendidik antarabangsa yang komited untuk melaksanakan objektif Persidangan Dunia Pertama mengenai Pendidikan Islam yang diadakan di Makkah pada tahun 1977.

 

Misi IBERR adalah untuk memajukan pendidikan di seluruh dunia bagi melahirkan generasi Islam yang komited dan seimbang melalui penyelidikan, pembangunan, memulakan dan menyebarkan contoh terbaik amalan dan sumber pendidikan.

 

IBERR, melalui rangkaian globalnya yang terdiri daripada beberapa ratus sekolah di Amerika Syarikat, UK, Afrika Selatan, Kanada, Australia dan negara lain, terlibat dalam beberapa inisiatif penyelidikan.

 

Rancangannya termasuk membantu sekolah menghadapi tuntutan akademik dan budaya ibu bapa terutamanya dalam pasaran pilihan pendidikan yang semakin berkembang yang ditawarkan di UAE.

 

Cabaran sekarang adalah untuk menyampaikan kurikulum yang lebih sesuai untuk sekolah Islam yang memberikan keseimbangan antara kaedah pendidikan moden dan warisan saintifik Islam yang kaya.

 

 

wainuiomata

 

 

Konsep IBERR telah diberi tambahan kerana tumpuan kini kembali ke peringkat sekolah, kepada kanak-kanak, guru-guru mereka dan ibu bapa.

 

IBERR mengambil mesej itu dengan sangat serius dan mula memainkan peranan penting dalam memupuk penyelidikan dan penerbitan untuk memberikan hala tuju strategik kepada semua yang terlibat dalam perkongsian pendidikan Islam sepenuh masa.

 

Sebahagian daripada penerbitan ini berada di pinggir utama pembangunan sekolah Islam dalam persekitaran bukan Islam yang pelbagai seperti Kanada, Amerika Syarikat, Afrika Selatan dan Britain.

 

Sebanyak 12 sukatan pelajaran Pengajian Islam (Ulum al-Deen) gred, buku teks dan garis panduan mengenai pelbagai mata pelajaran kurikulum kebangsaan adalah dokumen pertama yang diterbitkan.

 

Ia kekal sebagai set dokumen praktikal dan komprehensif  namun begitu, ahli-ahli IBERR berminat untuk memajukannya lagi. Perjalanan masih jauh tetapi Alhamdulillah, penerbitan ini adalah permulaan yang positif.

 

 

wainuiomata
YUSUF ISLAM

 


Tidak lama kemudian menjadi jelas kepada ahli awal IBERR bahawa sekolah Islam tidak menghasilkan hasil yang diinginkan; iaitu golongan muda Islam yang seimbang, yakin, mahir dalam ilmu tradisional dan moden.

 

Pada mesyuarat IBERR 1998 di Dubai, ahli-ahli membincangkan beberapa "soalan yang sukar" mengenai keberkesanan atau sebaliknya usaha-usaha semasa untuk menghidupkan semula daya hidup Ummah melalui pendidikan Islam.

 

Februari 1999 menyaksikan IBERR kembali ke Cape Town, pada masa itu gambaran yang lebih jelas telah muncul tentang cabaran sebenar yang dihadapi oleh sekolah-sekolah Islam di seluruh dunia. Ahli IBERR kemudiannya mengenal pasti keutamaan berikut.

 

Beberapa model kurikulum digunakan di sekolah Islam. Terdapat keperluan untuk menilai keberkesanan relatif mereka dengan mengkaji pencapaian akademik dan pembangunan sahsiah Islam murid.

 

 

wainuiomata
Terdapat banyak pilihan untuk pengajian Islam di Malaysia seperti Sekolah Islam Antarabangsa di Kuantan. - Gambar Hiasan

 

Kita perlu mengetahui perkara yang benar-benar berkesan dalam realiti kehidupan pluralis yang berubah pantas hari ini.

 

Penyelidikan mesti mengambil kira hakikat bahawa sekolah Islam dipengaruhi dalam pilihan model kurikulum mereka oleh keperluan kurikulum kebangsaan yang relevan dan terdapat banyak faktor luar yang mempengaruhi tahap pencapaian anak-anak kita.

 

Namun begitu, masih boleh dilakukan, melalui penyelidikan penilaian, untuk mengaitkan pelbagai model dengan ukuran hasil yang ditentukan dalam kekangan yang dinyatakan di atas.

 

Begitulah IBERR untuk sekolah Islam seluruh dunia dan saya telah memasukkan dua anak saya ke sekolah yang berkongsi dengan kurikulum Yusuf Islam.

 

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

 

 

 

Portfolio Tags