Empat khasiat durian yang mesti anda tahu | DagangNews Skip to main content

Empat khasiat durian yang mesti anda tahu

Isi durian Duri Hitam atau Black Torn berwarna kuning emas!
Oleh Mohamad Iman

KEBANYAKAN orang akan menyamakan durian atau Raja Buah seperti keju busuk tetapi sebenarnya ia adalah rasa enak yang penuh dengan kebaikan.

 

Malah, rakyat Malaysia sangat menyukainya sehinggakan walaupun melalui wabak global pada tahun 2020, Grab mengambil dan menghantar lebih 303 juta kilogram durian, yang bersamaan dengan lebih daripada 75,000 ekor gajah! Bukti sebenar cinta kita terhadap durian!

 

Walaupun mempunyai selera yang besar untuk semua jenis durian, Raja Buah ini juga diketahui menyebabkan `perpecahan besar' dalam kalangan rakyat Malaysia kerana rasa, bau dan kandungan lemaknya yang tinggi.

 

Tetapi bertentangan dengan kepercayaan popular, buah berduri kegemaran kita ini adalah sarat dengan manfaat kesihatan yang mungkin anda tidak tahu - berikut adalah beberapa daripadanya untuk membantu memecahkan stigma!

 

1. Penuh khasiat

Walaupun ada di antara kita yang suka makan banyak durian bila tiba musimnya, kebanyakan durian boleh mendatangkan rasa "jelak" jika kita makan terlalu banyak (atau apa-apa sahaja) - salah satu sebab durian telah mendapat reputasi sebagai `tidak menyihatkan'.

 

Tetapi sebenarnya, durian juga dipenuhi dengan nutrien! Sebagai contoh, durian mengandungi sejumlah besar lemak sihat, seperti alpukat, yang membantu badan kita menyerap vitamin seperti vitamin A, D, E dan K. Seperti yang lain, ia tetap perlu diambil secara sederhana. (roti bakar durian ada sesiapa?)

 

DurianFakta #1: Pokok durian Musang King yang asli dipercayai berasal dari daerah Gua Musang di Kelantan (maka namanya… Musang King)


 

Musang King
Musang King

 


2. Darah tinggi? Anda mungkin memerlukan lebih banyak durian

Selain daripada kaya dengan lemak sihat, durian juga merupakan sumber kalium yang sangat baik. Makanan yang kaya dengan kalium adalah penting dalam menguruskan tekanan darah tinggi, yang merupakan penyumbang utama kepada penyakit kardiovaskular.

 

Kalium juga membantu meredakan ketegangan pada dinding saluran darah anda, yang seterusnya membantu menurunkan tekanan darah. Jaga jantung anda dengan dos sihat buah berduri kegemaran Malaysia!

 

DurianFakta #2: Durian D24 juga dikenali sebagai durian “Sultan” kerana ia secara tradisinya dikhaskan untuk royalti kerana ketersediaannya yang terhad pada masa itu.


 

d24
D24 atau Sultan

 


3. Rasa sakit pada sendi anda? Makan durian sebiji dua

Durian mengandungi lebih banyak Vitamin C daripada buah-buahan tropika lain. Ini amat penting kerana Vitamin C ialah "wira wira" dalam hal vitamin - kekurangannya boleh menyebabkan sakit sendi dan pengambilan yang mencukupi telah dikaitkan dengan pengurangan risiko sakit yang berkaitan dengan kanser.

 

Lebih banyak sebab untuk menamatkan penjarakan durian dan menikmati ken-durian bersama keluarga anda!

 

DurianFakta #3: Durian Udang Merah dinamakan sempena bentuk daging melengkung dan warna merah jambu muda, mengingatkan udang merah yang dimasak. (comel!)


 

Udang Merah
Udang Merah

 


4. Perlukan bantuan dengan pergerakan usus?

Selain mengandungi banyak serat untuk membantu anda-tahu-apa, durian kaya dengan gula semula jadi yang menapai selepas terdedah kepada bakteria usus semasa penghadaman. Ini bertindak sebagai prebiotik, memberi makan kepada banyak bakteria kecil dalam usus anda, menyokong fungsi pencernaan dan kesihatan kolon.\

 

DurianFakta #4: Varieti durian tempatan yang paling mahal bukanlah Musang King, tetapi Duri Hitam. Harganya diketahui melebihi RM100/kg berbanding Musang King RM70/kg.

 

#FaktaBonus!: Sama ada anda bersumpah dengan Raja Buah atau tidak mempunyai rasa dendam yang besar terhadapnya, jelas sekarang bahawa terdapat faedah untuk memakan buah berduri ini! Tetapi sudah tentu, sama seperti segala-galanya, kesederhanaan adalah kuncinya.


 

durian

 


ARTIKEL BERKAITAN: Durian Batu Kurau: Keistimewaan dan kaitannya dengan Taiping

 

Musim durian ini, Grab ingin membantu semua rakyat Malaysia mengekalkan hubungan rapat supaya bersama-sama, kita dapat Menamatkan Jarak Durian!

 

Jadi tidak kira sama ada anda seorang kekasih atau pembenci, kami mempunyai segala-galanya yang anda perlukan daripada durian segar, pencuci mulut berperisa durian dan juga penyelesaian melawan bau untuk menerima (atau bersedia untuk) musim durian.

grab

Pesan varieti kegemaran anda hari ini daripada rakan kongsi seperti Durian Man SS2, Durian Terbaik, Durian Ah Teik dan banyak lagi. Untuk maklumat lanjut, sila layari: #GrabDurian #EndDurianDistancing - DagangNews.com