Fokus strategik kerajaan ialah mencapai hasil ekonomi mampan – Ketua Pakar Ekonomi | DagangNews Skip to main content

Fokus strategik kerajaan ialah mencapai hasil ekonomi mampan – Ketua Pakar Ekonomi

Dengan subsidi ini kerajaan telah membantu rakyat dan perniagaan yang terjejas bukan sahaja akibat COVID-19, tetapi juga kerana kenaikan harga makanan dan minyak untuk menampung isi rumah. - Gambar HFZ bD8
Oleh TENGKU NOOR SHAMSIAH TENGKU ABDULLAH

KUALA LUMPUR 30 Jun – Pangsi pertumbuhan global sedang menuju ke Asia dengan ramai pelabur global boleh meramalkan kebangkitan Asia kelihatan tidak dapat dielakkan.

 

Dalam tujuh hingga lapan tahun kebelakangan ini, satu pembolehubah utama yang telah membezakan banyak ekonomi daripada yang lain ialah kestabilan makroekonomi pada tahap yang lebih besar dengan keyakinan ekonomi yang kukuh.

 

Era pra dan pasca COVID telah meletakkan dua dasar teras dalam fokus iaitu Dasar fiskal dan kewangan.

 

Penggabungan dasar fiskal dan monetari akan terus memacu trajektori pertumbuhan bagi banyak ekonomi apabila ekonomi global mengharungi masa yang sukar dalam tempoh pertumbuhan ekonomi yang penting.

 

Ketua Pakar Ekonomi Global Juwai IQI, Shan Saeed berkata: “Kerajaan Malaysia di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, bertindak bijak dengan memperuntukkan subsidi keseluruhannya mencecah hampir RM80 bilion tahun ini, yang merupakan jumlah terbesar dalam sejarah.

 

Dengan subsidi ini kerajaan telah membantu rakyat dan perniagaan yang terjejas bukan sahaja akibat COVID-19, tetapi juga kerana kenaikan harga makanan dan minyak untuk menampung isi rumah.

 

“Dengan caj elektrik dan air kekal tidak berubah, isi rumah mendapat sedikit kelegaan untuk merancang perbelanjaan bajet mereka pada suku tahun akan datang.

 

Hasrat strategik kerajaan adalah untuk menyampaikan hasil ekonomi supaya rakyat dari semua lapisan masyarakat mendapat manfaat,” katanya kepada DagangNews.com di sini hari ini.


 

Shan Saeed
                                                       Shan Saeed

 


Shan berkata demikian ketika mengulas Bukan kerja mudah yang mesti saya katakan dalam masa yang tidak menentu ini di peringkat global.

 

Kerajaan telah berusaha dan mengambil langkah yang terbaik bagi memulih dan mempertingkat ekonomi negara.

 

Langkah tersebut adalah:

 

1. Berjaya mendapatkan orang ramai divaksin

2. Membuka ekonomi sejak September -2021.

3. Mengekalkan angka perdagangan dan perdagangan 30% tahun hingga kini atau year-to-date (YTD)

4. Berjaya menarik ketibaan pelancong sehingga melepasi angka dua juta

5. ICT, perkilangan dan harga komoditi yang lebih tinggi menyokong pengeksport

6. Harga minyak yang lebih tinggi dapat meningkatkan bahagian fiskal kunci kira-kira Kerajaan

7. Mengekalkan kestabilan makroekonomi.

 

“Kami di Juwai IQI percaya bahawa ekonomi kekal cergas dengan permintaan domestik yang kukuh dan pelaburan yang lebih tinggi memandangkan sentimen pengguna positif dan ekonomi terus mencapai kestabilan makroekonomi yang merupakan kunci kepada keyakinan ekonomi terhadap landskap,” kata Shan.

 

KDNK Malaysia untuk 2022 dijangka berlegar sekitar 4 hingga 5% dengan asas yang kukuh.

 

Menurut beliau, pelabur tempatan mempunyai keyakinan terhadap prospek ekonomi yang memberikan isyarat baik kepada pelabur global yang berminat untuk melabur di mana kestabilan ekonomi menjadi teras utama dalam kunci kira-kira negara. - DagangNews.com