GCAP bina sistem PV solar keempat untuk Evergreen Fibreboard di Johor | DagangNews Skip to main content

GCAP bina sistem PV solar keempat untuk Evergreen Fibreboard di Johor

KUALA LUMPUR 3 Julai - Anak syarikat milik 70 peratus G Capital Bhd (GCAP), Solarcity Malaysia Sdn Bhd (SMSB), telah menyiapkan dan memulakan operasi sistem penjanaan kuasa elektrik fotovoltaik solar 7.0 MWp di Batu Pahat, Johor untuk Evergreen Fibreboard Bhd selepas menandatangani perjanjian pembelian kuasa (PPA) pada 17 Jun 2021.

 

Ini menjadikan jumlah kapasiti solar dalam GCAP kepada 15.3 MWp, yang akan menjana potensi pendapatan tahunan sebanyak RM4 juta untuk PPA 25 tahun.

 

Pengarah Eksekutif GCAP Datuk Yap Yee Ping berkata syarikat itu menyertai segmen PV solar pada 2021 dan kini mengorak langkah dalam usaha niaga itu.

 

"Hari ini, kami melancarkan sistem PV solar keempat kami tahun ini selepas tiga penyiapan berturut-turut dan pentauliahan 7.2MWp di seluruh Semenanjung Malaysia pada suku pertama 2022," katanya dalam satu kenyataan.

 

Aliran tunai yang berulang dan mampan akan berfungsi sebagai landasan pelancaran untuk memacu pertumbuhan GCAP pada masa hadapan.

 

Evergreen ialah syarikat tersenarai pasaran utama Bursa Malaysia yang terlibat dalam pembuatan dan penjualan produk kayu seperti papan gentian, perabot, pelet kayu, papan lapis, pekat urea-formaldehid dan produk pelekat.

 

GCAP memperkasakan sistem PV solar 7.0MWp untuk Evergreen, menandakan kapasiti pemasangan SMSB pertama kali melebihi 5MWp di bawah garis panduan Suruhanjaya Tenaga Malaysia mengenai pelesenan di bawah Akta Bekalan Elektrik 1990.

 

Akibatnya, GCAP telah menggandakan kapasiti tertauliah sistem PV solarnya kepada 15.3 MWp.

Datuk Yap Yee Ping
                       Datuk Yap Yee Ping

 

 

Yap kekal optimistik tentang pertumbuhan bahagian solarnya dan percaya masih terdapat potensi besar untuk dipertingkatkan dalam industri, di mana pemilik perniagaan kecil dan sederhana, merangkumi sektor komersil dan perindustrian, boleh memanfaatkan tenaga hijau yang ditawarkan GCAP.

 

Ini akan membantu pemilik menikmati penjimatan kos elektrik sambil menerima aspirasi alam sekitar, sosial dan tadbir urus korporat (ESG).

 

"Tidak syak lagi bahawa faktor pendorong untuk kemampanan selain mementingkan kos dalam era pasca Covid telah mendorong semua orang ke dalam urusan berkaitan tenaga boleh diperbaharui (RE).

 

"Kami yakin dengan prospek dan rekod prestasi kami yang siap dan mentauliahkan lebih banyak projek RE di hadapan," katanya. - DagangNews.com