Guru enggan divaksin mungkin ditukar - Radzi | DagangNews Skip to main content

Guru enggan divaksin mungkin ditukar - Radzi

Menteri Kanan Pendidikan Senator Datuk Dr Mohd Radzi Md Jidin 


 

LANGKAWI 27 Sept - Guru yang menolak vaksin COVID-19 mungkin ditukar ke tempat lain jika tindakan mereka menyebabkan proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) murid terjejas.

 

Menteri Kanan Pendidikan Datuk Dr Radzi Jidin berkata demi kepentingan perkhidmatan dan keselamatan pelajar, pihaknya sedang melihat cara untuk membawa keluar guru terbabit dari sekolah yang bermasalah dan antara solusi ialah melakukan pertukaran tempat mengajar. 

 

"Sebelum ini, guru yang tidak divaksin tidak boleh mengajar secara bersemuka tetapi kena hadir ke sekolah dan akan ditempatkan di tempat khas dan ada tugasan untuk mereka.

 

"Namun apabila kita lihat data, kita dapati di sekolah tertentu ada guru  yang tidak mahu divaksin  mengajar subjek yang sama, jadi macam mana nak teruskan pembelajaran dalam konteks ini?" katanya kepada pemberita ketika melawat Kolej Vokasional Langkawi pada Ahad, lapor Bernama.

 

Beliau berkata, perkara itu tidak boleh dibiarkan berlarutan dan pertukaran tempat mengajar termasuk melibatkan perpindahan antara negeri mungkin terpaksa dilakukan bagi menyelesaikan masalah tersebut.

 

Radzi berkata di peringkat awal, guru yang enggan divaksin sudah diberi nasihat dan tempoh secukupnya untuk mengambil vaksin.

 

"Daripada 2,500 guru yang enggan divaksin, sekarang dah tinggal sekitar 2,000 sahaja lagi yang belum divaksin... Jumlah ini nampak kecil tapi bila diselidik hingga ke setiap sekolah, ia tidak boleh dibiarkan berlarutan dan kita kena ambil tindakan segera," katanya.

 

Beliau berkata untuk tindakan lanjut, pihaknya masih menunggu keputusan Jabatan Perkhidmatan Awam berhubung bentuk tindakan bersesuaian terhadap guru terbabit.

 

Mengulas vaksinasi remaja, Radzi berkata ketika ini, kesimpulan masih belum dapat dibuat mengenai perjalanan proses itu  namun pihaknya melihat ia berjalan dengan sangat baik dan teratur.

 

"Program vaksinasi remaja baru bermula dan kita sedang pantau penerimaan ibu bapa… tapi setakat ini, penerimaan cukup baik dan ibu bapa bersemangat menghantar anak ambil vaksin dan kita akan terus pantau keadaan ini," katanya. - DagangNews.com