Harga arang batu bakal cecah AS$500 satu tan – Rystad Energy | DagangNews Skip to main content

Harga arang batu bakal cecah AS$500 satu tan – Rystad Energy

Lombong arang batu bawah tanah di Jerman telah ditutup sejak 2018.

KUALA LUMPUR 17 Mac - Harga arang batu melonjak tinggi, mencecah AS$462 satu tan pada 10 Mac 2022, meningkat daripada AS$186 satu tan pada 23 Februari dan berkemungkinan melepasi AS$500 satu tan tahun ini, menurut kajian Rystad Energy.

 

Walaupun kebanyakan negara Eropah dan dunia lebih menumpukan kepada bagaimana perang Rusia di Ukraine telah memberi impak terhadap minyak, gas dan, baru-baru ini, harga nikel, namun secara relatifnya amat sedikit yang ditulis mengenai kejutan harga arang batu yang melanda rantau tersebut dan merebak seperti tsunami ke seluruh dunia.

 

Rusia ialah pembekal arang batu haba terbesar di Eropah. Menurut Eurostat, tahun lepas, Rusia membekalkan negara anggota EU dengan 36 juta tan arang batu haba, mewakili 70% daripada jumlah import arang batu haba.

 

‘’Walaupun volum kekal hampir sama, sedekad yang lalu, import arang batu Rusia hanya separuh daripada 35%,’’ menurut worldcoal.com.

 

Jumlah permintaan arang batu kuasa berada dalam aliran menurun sejak 10 tahun yang lalu, penjana kuasa arang batu di Eropah telah menjadi semakin bergantung kepada arang batu Rusia dan bahagian pasaran Rusia telah berkembang dengan ketara dari semasa ke semasa.

 

“Tidak wujud lebihan arang batu terma di seluruh dunia pada masa ini. Harga telah melambung melepasi AS$400 dan kelihatan menuju ke paras AS$500 satu tan,” kata Steve Hulton, Naib Presiden Arang Batu di Rystad Energy.

 

Memandangkan harga gas terus melambung tinggi, pentadbiran Eropah mungkin melihat kepada arang batu untuk mengambil sebarang kekurangan dalam penjanaan elektrik apabila penggunaan gas dikurangkan.

 

Walau bagaimanapun, pengguna arang batu akan bergelut untuk mendapatkan arang batu tambahan daripada pengeluar alternatif kerana keseimbangan bekalan dan permintaan arang batu terma bawaan laut antarabangsa sangat ketat.


 

arang

 


Sejauh mana harga boleh naik?

Jika sekatan ke atas perdagangan arang batu dengan Rusia berlaku atau terdapat gangguan fizikal pada pengangkutan rel/pelabuhan Rusia, maka `langit’ adalah hadnya.

 

Pengeluar dan peniaga melaporkan bahawa pembeli sudah mula beralih daripada arang batu Rusia di pasaran Atlantik dan Pasifik. Dan ancaman permintaan tambahan dan kekurangan bekalan yang tersedia sedang menggerakkan pasaran.

 

Pada minggu lepas, harga arang batu di Eropah dan Pasifik telah mengalami lonjakan besar-besaran. Sebagai tanda betapa ketat dan gementarnya pasaran, perdagangan fizikal arang batu Newcastle FOB (6000 kcal) dilaporkan minggu lepas pada AS$400 satu tan.

 

Sumber alternatif: Bantuan kecil dari Colombia, Jerman, Poland, Afrika Selatan atau AS

Arang batu yang diimport secara amnya mempunyai kualiti yang lebih baik dan lebih murah daripada mana-mana pengeluaran domestik kerana semua arang batu terbaik di Eropah telah dilombong tahun lalu.

 

Jerman sebagai contoh, pernah menjadi pusat perlombongan arang batu, tidak lagi menghasilkan sebarang arang batu bitumen atau antrasit.

 

Pasangan terakhir lombong arang batu 'keras' atau 'hitam', telah ditutup pada 2018 berikutan subsidi kewangan selama bertahun-tahun, yang diperlukan kerana kos pengeluaran yang tinggi dan keadaan perlombongan bawah tanah yang sukar.

 

Perlombongan permukaan berskala besar arang batu lignit peringkat rendah (tenaga rendah) masih dijalankan, tetapi arang batu yang diimport adalah penting untuk memenuhi keperluan banyak loji janakuasa haba yang direka untuk membakar bahan api nilai kalori yang lebih tinggi.


 

arang

 


Poland ialah pengeluar arang batu terbesar di Eropah dan kira-kira 70% daripada jumlah penjanaan tenaga diperoleh daripada arang batu.

 

Pengeluaran arang batu Poland meningkat sedikit pada 2021 dengan negara itu mengeluarkan 52 juta tan lignit (arang batu coklat), meningkat 13% tahun ke tahun, dan 55 juta tan arang batu keras, meningkat 1%.

 

Walau bagaimanapun, aliran pengeluaran jangka panjang sedang menurun, dan sementara Poland mengeksport beberapa arang batu haba dan kok ke negara jiran EU, ia juga telah meningkatkan import arang batu haba tenaga tinggi dari Rusia kerana ia secara amnya lebih murah daripada pengeluaran tempatan secara lombong bawah tanah.

 

Salah satu tempat pertama yang akan dihubungi pembeli ialah pembekal dari Colombia dan Afrika Selatan. Pengeluaran arang batu Colombia, yang hampir kesemuanya dieksport, pulih pada 2021 berikutan kejatuhan besar pada 2020 akibat COVID-19 dan pertikaian industri selama tiga bulan di operasi besar Cerrejon.

 

Pengeluaran meningkat kepada 59.6 juta tan pada 2021, meningkat daripada 49.3 juta tan tahun sebelumnya tetapi masih kurang daripada hampir 80 juta tan yang dicapai sebelum ini.

 

Dijangka pengeluaran akan meningkat semula tahun ini, berpotensi menjadikan tambahan 10 juta tan tersedia untuk pasaran eksport, terutamanya apabila Glencore, kini pemilik penuh Cerrejon, melihat untuk mengambil kesempatan daripada keadaan pasaran dan nilai rack-up daripada pengambilalihan itu.

 

Eksport arang batu Afrika Selatan telah berada di bawah paras yang dirancang untuk beberapa tahun. Eksport jatuh di bawah 60 juta tan pada tahun lepas, paras terendah dalam beberapa dekad kerana rangkaian rel terjejas teruk akibat kecurian kabel tembaga.

 

Eksport tahunan sebanyak 70 hingga 75 juta tan sepatutnya boleh dicapai jika pengendali kereta api Transnet dapat menyelesaikan isu keselamatannya.


 

arang

 


Pengeluaran arang batu AS pada masa ini menyaksikan kebangkitan semula selepas beberapa tahun merosot, dirangsang oleh permintaan arang batu yang kukuh dan harga yang kukuh, dalam dan luar negara.

 

Berdasarkan angka EIA yang dilaporkan pada 3Q21, pengeluar arang batu terma AS berada di landasan yang betul untuk mengeksport kira-kira 36 juta tan tahun lepas, peningkatan 30% yang besar daripada 2020.

 

Hanya sekitar 5 juta tan yang dikhususkan untuk Eropah kerana pasaran Asia sekali lagi terbukti popular dan destinasi yang semakin berkembang.

 

Dengan kekurangan pelaburan dalam kawasan perlombongan baharu dan pengelakan umum sektor itu oleh pelabur, beberapa lombong AS telah ditutup dalam beberapa tahun kebelakangan ini, yang akan menghalang keupayaan untuk meningkatkan arang batu tambahan untuk pasaran Eropah yang berleluasa, terutamanya apabila stesen janakuasa AS membayar harga yang tinggi untuk bekalan domestik. – DagangNews.com