Harga ayam, sayur naik tetapi seolah tiada tindakan pihak berkuasa? | DagangNews Skip to main content

Harga ayam, sayur naik tetapi seolah tiada tindakan pihak berkuasa?

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
editor@dagangnews.com

 

 

WALAUPUN harga ayam melonjak dalam tempoh seminggu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Alexander Nanta Linggi berkata kementeriannya tidak bercadang untuk menguatkuasakan kawalan harga bagi barangan itu. Beliau mendakwa tiada aktiviti kartel dikesan.

 

Menteri Kewangan Tengku Zafrul pula berkata Kementerian Kewangannya akan mengkaji kaedah untuk menstabilkan kenaikan harga ayam.

 

Harga ayam dan keperluan harian terus naik.

 

Kita telah mengalami kegagalan jangka panjang dari segi pengeluaran makanan dan dipengaruhi oleh faktor lain.

 

Kerajaan telah mempunyai pelbagai inisiatif, program dan dasar pertanian merangkumi kecukupan sendiri, jaminan bekalan makanan dan kawalan harga.

 

Malangnya kerana kurang komitmen, dedikasi ditambah dengan korupsi, rasuah, salah guna kuasa, penyelewengan dan pembaziran terus berleluasa.

 

Adakah kerajaan telah gagal?

Impot bahan-bahan pertanian meningkat kepada 13.7% daripada 7.3%. Dari tahun 1987 hingga 2015 sepanjang 28 tahun.

 

Hingga tahun 2020 kita mengimport RM55.5 bilion bahan makanan berbanding untuk eksport sebanyak RM33.8 bilion, satu perbezaan yang ketara.

 

Makanan haiwan kita import mengikut pasaran dan kadar tukaran wang oleh itu harga ayam, telur dan dagang turut naik. Kawalan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna tidak berfungsi.


 

fudzail

 


Harga barang dipengaruhi olah inflasi, kadar faedah, tukaran mata wang, kesihatan ekonomi, kestabilan politik, defisit akaun semasa, spekulasi, keyakinan, buruh kasar dan perimbangan perdagangan kalau tidak kekurangan bahan tempatan.

 

Lebih teruk lagi, kekurangan ayam menyaksikan hanya 60% daripada bekalan biasa dipenuhi, walaupun semasa musim bukan puncak. Sekali lagi, kekurangan buruh dipersalahkan, serta hujan lebat dan peningkatan kos makanan ayam import.

 

Jika kartel daging boleh beroperasi di bawah hidung kerajaan yang sama selama 40 tahun yang lalu, kemungkinan kartel yang sama atau kartel lain telah memanipulasi dan mengeksploitasi harga ayam selama beberapa dekad.

 

Bagaimana kerajaan boleh mengatakan harga ayam yang tinggi sekarang berada di luar kawalannya (bukan musim puncak) sedangkan ia mudah mengawal harga semasa musim puncak seperti Hari Raya?

 

Malah, harga ayam telah meningkat 6 kali ganda pada bulan lalu. Ini bermakna walaupun kerajaan mengetahui masalah itu sejak awal tahun ini, kerajaan tidak melakukan apa-apa untuk menyelesaikan isu itu.

 

Sebaik sahaja pengguna fikir perubahan menu untuk mengambil lebih banyak sayur-sayuran dan bukannya ikan, ayam atau daging boleh mengurangkan kos sara hidup yang semakin meningkat buat sementara waktu, pengguna terkejut apabila mendapati harga bunga kobis, kacang, cili, kobis dan beberapa sayur-sayuran lain telah meningkat sebanyak 200%.

 

Penyelesaian kerajaan hanyalah menafikan bahawa sayur-sayuran telah melonjak ke tahap harga yang tidak masuk akal.

 

Sekali lagi, jari menuding kepada kekurangan tenaga kerja, banjir, tanah runtuh, kos pengangkutan dan senarai itu berterusan.


 

fudzail

 


Realitinya, harga sayur-sayuran termasuk tomato, timun Jepun, cili, kobis, kacang, lada manis dan semua jenis daun salad yang dihasilkan di Cameron Highlands telah meningkat antara 30% hingga 40% seawal Jun.

 

Maknanya harga sayur dah naik berbulan-bulan.

Namun, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna bertegas untuk menyalahkan pembukaan semula semua sektor perdagangan sejak Oktober sebagai punca yang menyebabkan permintaan bekalan sayur-sayuran, yang membawa kepada kenaikan harga.

 

Adakah kerajaan cuba mengatakan bahawa rakyat tidak makan apa-apa semasa penutupan COVID-19?

 

Kerajaan bercakap seolah-olah 33 juta orang sedang berhibernasi semasa wabak COVID-19.

 

Apabila sekatan itu ditarik balik, mereka makan begitu banyak sehingga melonjak lebih daripada 100% daripada RM7 kepada RM16 sekilogram. Manakala kubis Cina melonjak daripada RM3 kepada RM9 setiap kilogram.

 

Walaupun rakyat tiba-tiba menjadi vegetarian dalam sekelip mata, bagaimana menjelaskan inflasi harga ikan, ayam dan roti?

 

Rakyat begitu marah dan kecewa sehingga satu gambar telah menjadi tular, menggambarkan Menteri Nanta Linggi menggesa pengguna untuk makan itik sebaliknya semasa kerajaan menyiasat kenaikan harga ayam.


 

fudzail

 


Harga semasa produk ayam terutamanya ayam dan telur kini adalah yang tertinggi pernah direkodkan selama ini di Malaysia.

 

Kenaikan harga barangan makanan secara eksponen, suka atau tidak, menunjukkan bukan sahaja ketidakcekapan, tetapi juga percubaan sengaja oleh kartel dan monopoli yang berkuasa untuk merompak daripada rakyat sebelum PRU15 akan datang.

 

Sebenarnya, semuanya dikawal di Malaysia melalui AP (permit yang diluluskan), permit import dan eksport, lesen, monopoli dan sebagainya. Sistem itu direka sedemikian rupa untuk memperkayakan elit politikus.

 

Oleh itu, mereka boleh mengawal harga makanan dan bahan mentah daripada melonjak jika mereka mahu. Satu-satunya sebab mereka tidak dapat mengawalnya adalah kerana mereka tidak mahu.

 

Dalam menanti tahun 2022, tidak pasti 100 hari kerajaan ada termasuk agenda mengawal harga barang keperluan daripada terus naik dan naik. – DagangNews.com