HLIB Research naikkan unjuran pendapatan Homeritz bagi FY22-23  | DagangNews Skip to main content

HLIB Research naikkan unjuran pendapatan Homeritz bagi FY22-23 

Oleh NABILA YASMIN RAZIB 

KUALA LUMPUR 26 Jan - Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research menaikkan unjuran pendapatan Homeritz Corporation sebanyak 11.6% dan 7.3% bagi FY22-23 untuk mengambil kira jumlah jualan yang lebih kukuh hasil daripada perancangan pengeluaran kumpulan yang lebih baik. 

 

Dalam nota penyelidikannya hari ini, HLIB Research berkata, Homeritz yang merupakan pereka bentuk bersepadu, pengilang dan pengeksport rangkaian lengkap perabot rumah upholsteri merekodkan PATAMI teras 1QFY22 sebanyak RM7.4 juta (4QFY21: -RM0.1 juta; +3% YoY) membentuk 26.5% dan 26.7% daripada ramalan tahun penuhnya dan konsensus. 

 

"Kami menganggap keputusan melebihi jangkaan kami kerana kami menjangkakan sumbangan 1QFY22 yang lebih lemah disebabkan kehilangan produktiviti selama 2 minggu pada suku tersebut.

 

"Kami kekal positif terhadap unjuran syarikat disokong oleh tinjauan pesanan yang kukuh dengan masa utama pengeluaran dalam  120 - 150 hari serta peningkatan kapasitinya yang disumbangkan oleh kilang baharunya dan peningkatan kecekapan pengeluaran.

 

"Selain itu, kami difahamkan bahawa kumpulan itu telah mengemukakan permohonan untuk membawa masuk pekerja asing tambahan, yang sepatutnya meningkatkan lagi jumlah pengeluarannya sebaik sahaja pekerja asing masuk," katanya dalam nota penyelidikan di sini hari ini.

 

Bank pelaburan itu mengekalkan saranan BELI ke atas Homeritz dengan harga sasaran (TP) yang lebih tinggi sebanyak RM0.87.

 

Sementara itu PublicInvest Research turut kekal optimistik terhadap tinjauan Homeritz, terutamanya disokong oleh peningkatan kapasiti pengeluaran dan kecekapan yang disumbangkan oleh kilang baharunya, buku pesanan yang kukuh dan permintaan perabot yang teguh, terutamanya dari rantau AS. 

 

"Kami memahami bahawa kilang baharu itu dijangka meningkatkan kapasiti Homeritz sebanyak 20% kepada 300 kontena sebulan. 

 

"Walaupun kumpulan itu berkemungkinan akan menghadapi tekanan kos memandangkan kos bahan mentah yang semakin meningkat.

 

"Kami memahami bahawa sebagai Pengeluar Reka Bentuk Asal, ia memberikan kelebihan untuk Homeritz kerana ia dapat menyesuaikan harga jualannya dengan reka bentuk baharu untuk mengurangkan kesan kenaikan kos bahan," katanya. -DagangNews.com