Icon Offshore bida projek RM1.4 bilion di Malaysia, Brunei | DagangNews Skip to main content

Icon Offshore bida projek RM1.4 bilion di Malaysia, Brunei

KUALA LUMPUR 1 Ogos - Icon Offshore Bhd membida projek bernilai RM1.4 bilion di Malaysia dan Brunei, dengan sebahagian besarnya ditujukan kepada segmen penggerudian.

 

Pengarah Urusannya, Datuk Seri Hadian Hashim berkata, bagi segmen perniagaan kapal sokongan luar pesisir (OSV), 17 daripada 20 armadanya sudah pun dalam kontrak jangka panjang manakala tiga lagi dalam sewa segera.

 

"Kami telah melihat peningkatan dalam tender untuk kapal spot dan tempoh perkhidmatan juga bertambah baik dari segi tempoh sehingga lebih setahun.

 

"Kami melihat peningkatan dalam aktiviti dalam OSV di peringkat global dan oleh itu, kadar piagam telah meningkat.

 

"Tetapi kami juga menawarkan lebih banyak pekerjaan untuk pelantar (penggerudian) kami," katanya kepada New Straits Times dalam temu bual di sini baru-baru ini.

 

Hadian berkata buku pesanan kumpulan itu berjumlah RM742.8 juta.

 

Menurut penganalisis, Icon Offshore berkemungkinan mencatatkan penggunaan lebih tinggi untuk pelantar jack-up dan OSVnya dengan menjangkakan peningkatan perbelanjaan modal oleh pemain industri tahun ini.

 

Penganalisis Maybank Investment Bank Bhd, Liaw Thong Jung berkata, kisah pemulihan Icon Offshore mula mendapat tarikan dan keyakinan selepas memperoleh kontrak pelantar jack-up jangka pendek daripada ConocoPhillips, selepas berakhirnya gig sebelumnya (Petrofac) pada suku keempat (S4) tahun 2021.

 

Icon Offshore baru-baru ini menerima surat perjanjian daripada ConocoPhillips Sarawak untuk piagam pelantar jack-upnya - Icon Caren, yang dianggarkan bernilai AS$9.6 juta.

 

 

Datuk Seri Hadian Hashim
Datuk Seri Hadian Hashim

 

 

Sementara itu, Hadian berkata pada masa hadapan, syarikat itu kekal optimis dalam mempercepatkan pertumbuhan kumpulan dan mengembangkan aliran pendapatannya melalui penggabungan dan pengambilalihan (M&As) dengan tumpuan kepada perniagaan minyak dan gas yang ringan aset dan berorientasikan perkhidmatan.

 

"Kami mengintai aset ringan tetapi pada penerokaan dan ruang pengeluaran yang lebih luas di luar pesisir dan darat.

 

"Kami telah mengenal pasti beberapa entiti dengan satu boleh dimuktamadkan tahun ini," katanya.

 

Dilaporkan pada 31 Mei bahawa Icon Offshore sedang dalam perbincangan lanjut untuk membeli perniagaan penyelenggaraan, pembaikan dan operasi (MRO) yang akan membantunya mempelbagaikan pendapatan dan meningkatkan keuntungan.

 

"Kami berharap dapat memuktamadkan perjanjian itu sebelum akhir tahun ini. Pengambilalihan itu akan memberikan kami aliran pendapatan baharu sambil mengukuhkan kedudukan kami di Brunei dan membantu kami berkembang di serantau," kata Hadian.

 

Perjanjian yang dirancang itu dianggarkan memberikan sekurang-kurangnya 30% peningkatan dalam pendapatan bersih dan akan membantu mengurangkan sifat kitaran pendapatan syarikat, kata Hadian. - DagangNews.com