Ideal United Bintang rancang ambil alih tanah Naza Corporation di Pulau Pinang dengan harga RM475 juta | DagangNews Skip to main content

Ideal United Bintang rancang ambil alih tanah Naza Corporation di Pulau Pinang dengan harga RM475 juta

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 6 Julai - Ideal United Bintang International Bhd (Ideal) merancang untuk mengambil alih 17 lot tanah pegangan bebas di Pulau Pinang dengan jumlah tunai RM475.36 juta.

 

Dalam satu pemakluman kepada Bursa Malaysia, kumpulan itu berkata, anak syarikatnya iaitu Lestari Duta Sdn. Bhd. dan Mujur Sinarjaya Sdn. Bhd. telah memeterai perjanjian jual beli dengan Aspen Bell Avenue Sdn. Bhd. pada 27 Januari 2022.

 

Katanya, syarikat induk utama Aspen Bell Avenue ialah Naza Corporation Berhad, di mana pengarahnya adalah Sheikh Mohd. Nasarudin Sheikh Mohamed Nasimuddin Kamal dan Sheikh Mohd. Faliq Sheikh Mohamad Nasimuddin Kamal.

 

"Pertimbangan pembelian akan dibiayai melalui gabungan pinjaman bank dan dana yang dijana secara dalaman dengan bahagiannya akan ditentukan kemudian.

 

"Ideal kini sedang menggunakan kemudahan pembiayaan daripada institusi kewangan untuk membiayai pertimbangan pembelian. 

 

"Sebagai alternatif, Ideal akan mempertimbangkan isu hak untuk membiayai pembelian,” katanya.

 

Mengenai rasional cadangan pengambilalihan itu, kumpulan itu menjelaskan bahawa ia sedang mengembangkan pemilikan tanahnya.

 

"Lot tanah berkenaan terletak di Bertam, lokasi strategik dengan infrastruktur sedia ada yang merangkumi dua jalan yang menghubungkan tanah tersebut ke Lebuhraya Utara-Selatan melalui tol Bertam," katanya.

 

Cadangan pengambilalihan itu dijadualkan selesai pada 30 Mac 2023.

 

Menurut laman webnya, syarikat itu memulakan perniagaannya dalam perdagangan mesin dan peralatan berat, dan alat ganti di Malaysia, Indonesia, Australia, Thailand, Jepun dan Amerika Syarikat.

 

Pada Mei 2014, syarikat itu menukar namanya kepada Ideal United Bintang Berhad dan selepas itu mempelbagaikan perniagaan termasuk pembangunan hartanah.

 

Mengenai pendapatan kumpulan, pada suku pertama berakhir 31 Mac 2022 (1QFY22), keuntungan bersihnya merosot sebanyak 36.89% kepada RM7.11 juta daripada RM11.26 juta tahun lalu manakala hasil turun 1% kepada RM94.46 juta berbanding kepada RM95.5 juta.

 

Tunai bersih kumpulan itu pada 1QFY22 kini berjumlah RM50.6 juta, susut 14.76% daripada RM59.37 juta yang dicatatkan dalam tempoh yang sama tahun lalu. - DagangNews.com