Iklan dan kesedaran OKU | DagangNews Skip to main content

Iklan dan kesedaran OKU

 

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Karyawan Tamu di UniSZA 

 

Iklan-iklan di Malaysia tiada pelakonnya yang OKU untuk ditonjolkan, sama untuk tayangan TV atau penerbitan. Mungkin OKU di Malaysia tidak mempunyai nilai komersil.

 

Petronas selalunya menayangkan iklan-iklan yang sentiasa mendapat sambutan, pun tiada pelakonnya OKU. Kita berharap selepas ini akan ada iklan-iklan memaparkan OKU di mana seorang daripada empat orang di negara kita adalah OKU.

 

Kita lihat iklan Super Bowl baru-baru ini yang dihasilkan dengan indah menunjukkan kisah inspirasi seorang Paralimpian amputee yang diangkat sebagai anak OKU yang muda.

 

Bagaimana imej cantik dan mesej seperti ini mungkin mencetuskan perselisihan atau kontroversi?

 

Malah, perselisihan faham tidak mungkin berlaku. Mungkin sentiasa tidak dapat dielakkan apabila imej dan idea kecacatan digunakan dalam budaya massa. Itu sebahagiannya kerana tahun demi tahun, orang media terus menggunakan semula segelintir tema kecacatan yang dipersoalkan.

 

Tetapi ia juga kerana sebahagian daripada normaliti kecacatan yang penting adalah semua kumpulan dan budaya sosial yang lain. Komuniti kecacatan tidak bersetuju tentang perkara-perkara ini, bukan hanya dengan orang yang tidak OKU.

 

Sesetengah OKU menyukai siaran iklan Toyota semasa Super Bowl di Amerika termasuk Jessica Long, subjek iklan tersebut.

 

Mudah untuk membuat hujah "pro" di sini. Mesej peringkat permukaan yang literal yang dituturkan dalam iklan adalah positif. Kehidupan dengan kecacatan boleh menjadi "sukar," tetapi juga "hebat." Kebanyakan OKU akan bersetuju bahawa ini adalah benar.

 

Tetapi tidak semua orang melihat dan mendengar perkara yang sama dari iklan seperti ini. OKU biasanya bercanggah dengan yang terbaik dan sering jijik oleh jenis ini cerita kecacatan "inspirasi". Ini terutamanya apabila OKU yang digambarkan tidak dibenarkan bercakap untuk diri mereka sendiri. Cerita-cerita yang memberi tumpuan kepada orang yang tidak OKU, bukannya OKU sendiri.

 

Ada analisis iklan Toyota kerana ia telah dilakukan untuk iklan bertemakan kecacatan dalam siri iklan ini, dan untuk skor gambaran lain kecacatan dalam budaya popular.

 

Paralympics

 

Sebahagian daripada masalah terletak pada pilihan yang dibuat mengenai sudut pandangan dalam iklan. Walaupun kita melihat Jessica, kita hanya mendengar tentang kisahnya daripada ibunya. Ini mengulangi corak yang biasa dan mengganggu di mana OKU jarang dapat memberitahu cerita diri sendiri.

 

Sebaliknya, kehidupan kita paling sering ditafsirkan untuk penonton oleh orang yang tidak OKU dan seringkali ibu bapa. Akibatnya naratif arus perdana yang kononnya tentang kanak-kanak OKU kerap berubah menjadi tentang cabaran yang dicipta oleh kewujudan OKU untuk ibu bapa mempunyai anak OKU.

 

Masalah lain ramai OKU mempunyai iklan seperti ini adalah cara mereka lalu lintas dalam iklim naratif sentimental dan melodramatik, di mana kisah kecacatan adalah mengenai kesedihan dan kekurangan kecacatan yang ditawan oleh keazaman individu, ditambah dengan kasih sayang dan pengorbanan keluarga.

 

Satu kisah pencapaian dan pengabdian boleh meningkatkan penonton. Tetapi apabila setiap seribu cerita yang serupa memberitahu hampir betul-betul kisah yang sama dengan cara yang sama, satu inspirasi menjadi stereotaip yang menghancurkan.

 

Jadi OKU yang tidak suka atau bahkan mengurangkan gambaran kecacatan inspirasi seperti iklan Toyota Super Bowl tidak semestinya terlalu sensitif. Atau gejala budaya kita yang semakin rancak. Gambaran media kecacatan seperti ini membawa soalan sebenar dan berulang yang melumpuhkan orang yang sebenarnya berjuang dengan dalam kehidupan seharian.

 

Perdebatan seperti ini juga harus mengingatkan kita bahawa walaupun komuniti OKU berkongsi banyak pengalaman, perspektif, dan keutamaan yang sama, kita sering tidak bersetuju dan bukan hanya mengenai iklan Super Bowl.

 

Pengalaman kecacatan hidup menarik  bersama-sama dengan cara yang tidak dapat dielakkan. Namun, terdapat isu-isu utama iaitu minda, falsafah, strategi, dan keutamaan di mana OKU berbeza antara satu sama lain, kadang-kadang secara radikal.

 

Berikut adalah empat set soalan orang OKU yang kerap berdebat, dalam dan di kalangan kita sendiri.

 

1. Adakah lebih baik menyebelahi dan mengatasi ketidakupayaan kita, atau memeluk mereka?

 

Adakah kejayaan bermakna menakluk kecacatan dan menjadikannya tidak relevan? Adakah kita bertindak balas terhadap stigma dan diskriminasi OKU dengan menegaskan orang ramai untuk menjauhkan diri daripada atau 'di luar' kecacatan? Memberitahu dunia bahawa walaupun apa-apa keadaan yang ada,  bukan salah satu "OKU?" Adakah melihat kecacatan sebagai keadaan fikiran, sesuatu yang boleh memutuskan untuk melangkaui?

 

Atau, adakah berbangga dengan kecacatan sebagai sebahagian daripada siapa kita, walaupun semasa  berjuang untuk menavigasi halangan praktikal dan sosial? Adakah mendapat kekuatan dan sokongan daripada OKU lain dalam hidup dan dengan menyambung dengan cara lain dengan komuniti OKU di seluruh negara dan di seluruh dunia?

 

Pendekatan pertama adalah pemahaman yang paling popular bagaimana untuk menangani secara positif dengan kecacatan. Untuk mengalahkan atau tidak membiarkan menghalang.

 

Tetapi OKU sendiri cenderung untuk menyedari lambat laun bahawa pendekatan kedua, lebih halus dan bersepadu adalah lebih memuaskan dan mampan dalam jangka masa panjang.

 

2. Apa yang lebih penting, bantuan diri atau aktivisme?

 

Adakah menghabiskan sebahagian besar masa dan tenaga yang berkaitan dengan kecacatan  untuk mengatasi halangan peribadi dalam mengejar kejayaan? Adakah melihat kebanyakan OKU perlu mendapat motivasi dalaman dan kemahiran hidup praktikal yang lebih baik? Adakah melihat cabaran kecacatan terutamanya peribadi, individu kepada diri sendiri?

 

Atau, adakah percaya bahawa kunci penting untuk kehidupan yang berjaya dengan ketidakupayaan membuang halangan praktikal dan sosial melalui advokasi kolektif? Adakah merasakan bahawa aktivisme kecacatan sebenarnya boleh berkesan dan membawa perubahan yang kita semua lama untuk melihat? Adakah  percaya bahawa tiada OKU tunggal yang benar-benar bebas sehingga semua bayaran untuk OKU adalah percuma?

 

Kebanyakan OKU terlibat dalam gabungan bantuan diri dan aktivisme. Walau bagaimanapun, perbezaan asas dalam jenis keperibadian, keistimewaan sosial dan kepercayaan politik asas cenderung untuk condongkan sebahagian besar daripada kita dalam satu arah atau yang lain, sekurang-kurangnya dalam pandangan kita.

 

3. Sekiranya organisasi OKU  dengan kumpulan terpinggir lain atau memberi tumpuan kepada membangunkan kuasa OKU sendiri?

 

Patutkah organisasi kecacatan berdiri sendiri untuk memupuk kuasa OKU sendiri dan mendapat pengiktirafan yang lebih besar sebagai kawasan politik dan sosial yang berbeza? Adakah bergabung tenaga dengan gerakan lain yang lebih dikenali melemahkan pergerakan hak kecacatan yang kurang difahami dan kurang berkuasa?

 

Atau, haruskah kumpulan advokasi kecacatan bekerjasama dengan organisasi lain yang mewakili penuaan, pencegahan kemiskinan, orang warna dan sebab-sebab lain, untuk memperjuangkan hak dan keadilan kecacatan, dan untuk hak-hak sivil lain dan isu-isu keadilan?

 

Adakah pergerakan hak kecacatan mempunyai kewajipan untuk berhubung dengan pergerakan lain untuk memastikan bahawa OKU juga memahami kecacatan kedua-dua keutamaan dan OKU dalam komuniti mereka sendiri?

 

Di mana OKU jatuh pada soalan ini mempunyai banyak kaitan dengan bagaimana OKU melihat kuasa relatif dan keberkesanan komuniti kecacatan. Lebih-lebih lagi, ia bergantung kepada bagaimana setiap daripada kita merasakan tentang keadilan sosial secara umum, dan sama ada kita sebagai OKU benar-benar menghargai  diskriminasi orang yang dihadapi atas sebab-sebab selain hilang upaya semata-mata.

 

Soalan yang sama terpakai dalam dan di kalangan OKU sendiri.

 

4. Adakah subkumpulan OKU yang berbeza mempunyai matlamat yang sama, atau sekiranya OKU menyokong secara berasingan?

 

Boleh dan harus hilang upaya fizikal, buta, pekak, pembangunan dan intelektual OKU, autistik, OKU pembelajaran, sakit mental, dan penyakit kronik dan komuniti sakit kronik menyokong bersama-sama mengenai isu-isu kecacatan utama? Adakah perbezaan di antara banyak subkumpulan hilang OKU signifikan daripada pengalaman yang sama yang OKU kongsi? Adakah hak hilang upaya secara universal terpakai kepada semua OKU?

 

Atau, apabila kumpulan kecacatan yang berbeza bekerjasama, adakah sesetengah subkumpulan sentiasa berakhir dibawah, suara OKU disenyapkan, keperluan unik OKU diabaikan? Dan, adakah beberapa jenis ketidakupayaan hanya pada asasnya berbeza daripada yang lain, menyeru standard, strategi dan matlamat yang berbeza?

 

Cadangan tidak terlalu radikal untuk mengatakan bahawa jawapan yang terbaik untuk semua soalan-soalan ini biasanya beberapa kombinasi kedua-dua sudut pandangan. Tetapi kita tidak sepatutnya sentiasa mencari kompromi 50/50, atau cuba untuk mengelakkan kontroversi di semua bidang.

 

Soalan-soalan ini penting bagaimana kita menjawabnya. Kita harus mengakui bahawa setiap hujah yang bercanggah boleh membantu untuk tujuan yang berbeza dalam situasi yang berbeza.

 

Kita boleh mengatasi stigma sosial, buli, keraguan diri, kesedihan, dan keyakinan rendah dengan memeluk kecacatan  dan menjadikannya sebahagian daripada kehidupan yang sihat dan personaliti yang kuat. Kita boleh berbangga dengan pencapaian  sendiri dan menjadikan OKU sebahagian daripada siapa  sebagai OKU, tidak semestinya sebagai seseorang yang telah mengatasi kecacatan.

 

Untuk menjadi penyokong yang berkesan untuk diri sendiri atau aktivis masyarakat, kita perlu membangunkan kemahiran peribadi dan  motivasi dalaman kita sendiri. Dan bertentangan dengan beberapa stereotaip popular, aktivis kecacatan biasanya juga sangat berkebolehan dan bekerja keras secara peribadi, tidak malas yang menuntut orang untuk memenuhi.

 

Komuniti OKU yang bekerjasama dengan pergerakan sealiran membantu membina  pengiktirafan kita sendiri. Matlamat  tidak selalu sepadan dengan sempurna, tetapi apabila OKU melakukannya, atau apabila kita boleh meminjamkan sokongan dan datang untuk orang lain, OKU lebih cenderung untuk melihat.

 

Selain itu, pergerakan dan komuniti kita bertindih pula. Terdapat golongan OKU warna, OKU berpendapatan rendah, dan orang tua OKU. Populasi kita tidak sepenuhnya berasingan, jadi mengapa kita harus melayan satu sama lain sebagai pesaing?

 

Begitu juga, keperluan hilang upaya khusus berbeza, kerana ketidakupayaan adalah berbeza. Tetapi ada hak asasi dan aspirasi yang kita semua kongsi. Kita harus jelas tentang perkara ini antara satu sama lain, dan dengan seluruh masyarakat.

 

Orang buta, pekak dan tidak  memerlukan format komunikasi yang berbeza. Sesetengah daripada kita memerlukan sokongan fizikal yang lain memerlukan sokongan kognitif atau membuat keputusan.

 

Tetapi kita semua berhak mendapat pilihan. Kita semua mempunyai hak sivil. Kita semua berhak mendapat ganjaran yang adil. Kita semua harus mempunyai tempat yang baik untuk hidup, makanan yang cukup untuk makan, penjagaan kesihatan untuk menjadi sihat. Kita semua berhak mendapat penghormatan manusia yang asas dan rawatan kemanusiaan.

 

Hujah-hujah besar dalam budaya kecacatan semua mempunyai beberapa kebenaran di semua pihak. Dan kita sering melakukan yang terbaik apabila kita sungguh-sungguh menggabungkan pendekatan dan falsafah.

 

Tetapi kita perlu melakukannya dengan teliti. Pendekatan "kedua-dua belah pihak", 'berpecah-perbezaan' kepada soalan-soalan besar kecacatan terlalu banyak penindihan dan terlepas faktor penting yang mendorong perselisihan kita.

 

Sifat tepat ketidakupayaan kita, berapa lama kita mempunyai OKU, dan sejarah khusus kami dengan OKU. Yang boleh berada di mana-mana pada skala antara kejayaan dan akredibiliti serta seram mutlak dan penyalahgunaan.

 

Sama ada setiap daripada kita adalah jenis orang untuk menerima makna perkara yang jelas pada nilai muka, atau jika kita cenderung merasa didorong untuk menggali di bawah permukaan, tetapi sering mesej yang lebih berimpak.

 

Sama ada kita merasa optimistik tentang nilai bekerja dalam pasukan dan pakatan untuk penambahbaikan kolektif, atau mempunyai perspektif yang lebih individualistik dan pertahanan yang membawa kita ke dalam pendekatan yang lebih 'berjuang untuk diri saya sendiri atau untuk kita sendiri'.

 

Sejauh mana kita menyedari bahawa beberapa amalan dan sudut pandangan menyebabkan kemudaratan sebenar. Bahawa prinsip-prinsip tertentu hak-hak kecacatan dan keadilan adalah fleksibel dan kompleks, tetapi tidak boleh dirunding.

 

Sama ada kita OKU atau tidak, tidak perlu mempunyai kedudukan yang kuat dan tetap pada semua perselisihan asas ini dalam komuniti OKU. Tetapi adalah penting untuk mengetahui tentang OKU, meneroka OKU dan memahaminya OKU.

 

OKU harus terus menongkah arus untuk perubahan dan kesedaran yang lebih besar dari segi komuniti yang masih memandang OKU sebagai penyibuk! - DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor adalah Karyawan Tamu di UniSZA dan aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Beliau turut menjadi penulis kepada Kolum Wainuiomata di portal DagangNews.com.