87 menara bangunan dibina di Jumeirah Lake Towers  | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 14 July 2022

87 menara bangunan dibina di Jumeirah Lake Towers 

 

 

 

 

SAYA pernah menjadi COO untuk Dubai Telecom dan menyewa sama dengan syarikat pemaju yang baru ditubuhkan oleh kerajaan Dubai, iaitu DMCC.

 

Dari pihak pengurusan, saya mengenali CEO DMCC sampai ke bawah.

 

Sudah bekerja dengan Nakheel yang juga syarikat kerajaan Dubai, saya dipanggil pengurusan DMCC dengan menerangkan projek hartanah Jumeirah Lake Towers (JLT).

 

Mengejutkan saya yang teruja dengan tawaran kerja tetapi saya lebih suka projek Palm Jumeirah di bawah Nakheel dengan pulau buatan. Pengalaman itu paling berharga dan mahal untuk seorang yang bukan dari telekomunikasi, sebaliknya saya dari Statistik dan IT.

 

Saya disuruh menjalankan tugas untuk menjalankan telekomunikasi mengikut yang saya turunkan kepada Nakheel. Kerjanya agak mudah dengan menyalin dan menerangkan apa yang patut dibuat sebelum kemasukan petugas dari DMCC.

 

Di JLT ada 87 menara disusun secara berkelompok di sekitar tiga tasik dan sebuah taman, yang terdiri daripada kemudahan komersial, kediaman, hotel, kedai dan riadah.

 

Sebahagian daripada JLT menawarkan pemandangan air yang indah, bangunan pencakar langit yang merupakan gabungan meriah pejabat, kediaman dan tempat runcit.

 

Penyiapan Menara Saba pada Disember 2006 menandakan menara pertama yang akan disiapkan di JLT. Majoriti pembinaan berlaku pada 2008.


 

Jumeirah Lake Towers

 


Menjelang April 2011, lebih 80 peratus daripada menara di JLT didakwa telah siap. Sehingga Jun 2015 dilaporkan masih terdapat 11 menara yang tidak disiapkan kerana krisis 2009 atau masih dalam pembinaan di JLT.

 

Menara di JLT yang betul telah disusun dalam 26 gugusan tiga yang dinamakan dari A hingga Z, setiap gugusan mempunyai struktur tempat letak kereta sendiri dan dermaga runcit.

 

Pada mulanya, terdapat tiga hotel yang beroperasi di JLT, yang pertama ialah Bonnington Jumeirah Lakes Towers, yang kedua ialah Armada Bluebay Hotel yang dibuka pada September 2014 dan hotel ketiga ialah Movenpick JLT.

 

Penambahan baru-baru ini ialah Pullman JLT memutuskan untuk membuka pintu mereka kepada komuniti JLT, menjadikan bilangan hotel di JLT kepada empat.

 

JLT sebuah komuniti yang menempatkan lebih 60,000 penduduk yang menikmati suasananya yang santai dan selesa.


 

Jumeirah Lake Towers

 


Memandangkan ia semakin menjadi tempat yang paling mendapat permintaan untuk tinggal, bekerja dan bermain di bandar, JLT mempunyai semua yang anda perlukan di satu tempat.

 

Dengan kemudahan kehidupan bandar, JLT ialah sebuah komuniti yang dipenuhi dengan bangunan kediaman dan komersial bertingkat tinggi, laluan air buatan manusia serta banyak restoran dan kafe. Selain itu, terdapat banyak ruang hijau yang terletak di antara bilangan gugusan yang membentuk JLT.

 

Ia sebahagian besarnya merupakan pilihan popular antara profesional muda dan keluarga kecil; terutamanya mereka yang lebih suka mengelak lalu lintas dalam perjalanan pergi dan balik tempat kerja. Bukan itu sahaja, malah rangkaian mesra pejalan kaki ini jauh lebih berpatutan, dengan sewa biasanya 10k hingga 20k lebih murah daripada komuniti berdekatan.


 

Jumeirah Lake Towers

 


JLT menawarkan ruang yang luas untuk pejalan kaki anjing, pelari, roller-blader dan kanak-kanak yang belajar menunggang basikal mereka – dan laluan pejalan kaki dari masa ke masa telah berkembang menjadi tuan rumah kepada sejumlah besar pilihan tempat makan yang melayani penduduk yang tinggal di sini dalam pelbagai kluster, setiap satunya terdiri daripada 3 menara.

 

Secara keseluruhannya, JLT ialah bahagian bandar yang sangat berorientasikan keluarga, bajet dan mesra haiwan peliharaan, dan ia mempunyai akses yang baik ke jalan arteri dan daerah hiburan seperti Dubai Marina dan Jumeirah Beach Residences.

 

Sepanjang tepi tiga tasik buatan iaitu Tasik Almas Barat, Tasik Almas Timur dan Tasik JLT serta Tambak JLT lapan menara menghadap kepulauan Jumeirah.

 

Jumlah kawasan yang diliputi oleh tasik, laluan air dan landskap ialah 730,000 meter persegi. Menara ini terdiri daripada 35 tingkat hingga 45, kecuali bahagian tengah (Menara Almas), iaitu 66 tingkat. Menara tertinggi dan bahagian tengah keseluruhan kompleks ialah Menara Almas yang terletak di pulaunya sendiri antara Tasik Almas Barat dan Tasik Almas Timur.

 

Sehingga Jun 2015 dilaporkan masih terdapat 11 menara sama ada terbengkalai akibat krisis 2009 atau masih dalam pembinaan. Yang paling menonjol ialah Menara Angin 1 dan Menara Angin 2 yang merupakan sebahagian daripada Kluster B dan betul-betul di Sheikh Zayed Road - mereka sedang dalam pembinaan sejak lebih daripada 12 tahun.

 

Pada masa ini terdapat dua universiti di Jumeirah Lake Towers. Satu dipanggil Universiti Ekonomi dan Kewangan Saint Petersburg yang terletak di Menara Kluster  Armada dan universiti kedua ialah Universiti Synergy Kampus Dubai yang terletak di Kluster I, Menara Platinum yang menawarkan program sarjana muda, sarjana dan MBA.

 

Projek ini dianggarkan mempunyai populasi penduduk sekitar 60,000 dan penduduk bekerja sebanyak 120,000 lagi; ia akan merangkumi lima taman permainan kanak-kanak, tiga masjid, taman seluas 55,000 m, balai polis, balai pertahanan awam, hospital dan kemudahan lain.

 

Terdapat dua stesen metro Dubai yang tersedia di sepanjang tapak: DAMAC Properties dan stesen Jumeirah Lakes Towers.


 

Jumeirah Lake Towers

 


Pada 18 Januari 2007, dua pekerja terbunuh dan sekurang-kurangnya 40 cedera apabila kebakaran berlaku di Menara Fortune, yang sedang dalam pembinaan pada masa itu. Pembinaan Menara Fortune telah ditangguhkan selama beberapa bulan.

 

Di samping itu, terdapat kebakaran yang lebih kecil dilaporkan di kawasan penerimaan Menara Tamweel dalam kelompok U.

 

Jabatan forensik Polis Dubai mengeluarkan penemuannya mengenai kebakaran itu, yang membakar separuh bangunan pada awal pagi 18 November 2012.

 

Menurut laporan itu, kebakaran bermula di bahagian belakang bangunan di tingkat bawah, di mana bahan buangan telah dilonggokkan oleh buruh yang bekerja di sebuah kedai di dalam bangunan itu. Bahan buangan itu mengandungi kertas, pita dan kayu yang membakar api.

 

JLT termasuk Menara Al Seef, sekumpulan tiga bangunan pangsapuri. Salah satu daripadanya, Menara Tamweel, telah musnah akibat kebakaran pada November 2012. Menara itu telah dibaiki menjelang akhir 2016.

 

Pada 22 April 2018, kebakaran berlaku di Menara Almas dan semua penduduk telah dipindahkan, tiada kecederaan dilaporkan menurut Pertahanan Awam Dubai.


 

almas

 

almas

 


Saya dapat berkomunikasi dengan baik walau pun bukan pekerja JLT kerana hanya dasar dan polisi yang perlu diberikan kepada lain-lain pemaju dan kontraktor.

 

Setelah melihat 87 buah menara yang telah dibina dan sedang dibina di JLT, saya merasa kagum dan berpuas hati untuk membantu DMCC dalam penyediaan infrastruktur telekomunikasi untuk merangkai semua menara.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags