Antara Jebel Ali dengan Abu Dhabi, Dubai tersimpan rahsia | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 17 March 2022

Antara Jebel Ali dengan Abu Dhabi, Dubai tersimpan rahsia

 

 

 

SHEIKH Mohammed bin Rashid Al Maktoum merancang untuk membangunkan Jebel Ali menjadi kompleks perindustrian dengan pelabuhan, lapangan terbang dan perbandaran sendiri.

 

Beliau meneruskan pembinaan Pelabuhan Jebel Ali tetapi tidak pernah melaksanakan bahagian lain dalam rancangannya.

 

Pembinaan Pelabuhan Jebel Ali dimulakan pada tahun 1977.

 

Kampung Jebel Ali adalah nama yang diberikan kepada kompleks penginapan yang dibina untuk menempatkan Kakitangan Kontraktor Pembinaan.

 

Jarak jauh dari Dubai bermakna Jebel Ali harus berdikari.

 

Gaya hidup komuniti yang terhasil bermakna penduduk mempunyai keterikatan yang kuat dengan Jebel Ali. Keterikatan itu kekal walaupun selepas mereka berpindah.

 


 

jebel ali port
Pelabuhan Jebel Ali hari ini.

 


Mengapa Kampung Jebel Ali di Dubai dibina?

Sekitar tahun 1977 Sheikh Rashid, ketika itu Raja Dubai mengumumkan sebuah bandar, lapangan terbang dan pelabuhan baharu yang akan dibina di Jebel Ali.

 

Beliau mengarahkan pelabuhan itu dibina dan merizabkan tanah untuk bandar dan lapangan terbang. Hasratnya adalah untuk membawa pembangunan perindustrian ke Dubai.

 

Pada masa itu beliau juga mengarahkan Pelabuhan Rashid dilanjutkan. Niatnya adalah dua pelabuhan untuk menjadi pelengkap.

 

Terdapat juga syak Sheikh Rashid mempunyai tujuan tersembunyi dalam pengumumannya.

 

Menjelang 1977 Sheikh Rashid tidak berpuas hati dengan kekurangan kemajuan dalam pembangunan sejak 1971.

 

Perlembagaan asal UAE memperuntukkan ibu kota baharu dibina tetapi tiada persetujuan dicapai untuk membinanya. Pengumuman Sheikh Rashid mungkin menandakan hasratnya untuk membina ibu negara - bandar baharu Jebel Ali berhampiran dengan sempadan Abu Dhabi.

 


 

peta
Peta UAE menunjukkan kedudukan Jebel Ali di tengah-tengah Abu Dhabi dan Dubai.

 


 

Lewat 1970-an, perselisihan pendapat mengenai pelantikan kanan ke tentera baru UAE menyebabkan krisis politik kerajaan UAE.

 

Pasukan Pertahanan UAE berpecah dan kembali kepada kesetiaan Emirat mereka. Sempadan Abu Dhabi/Dubai telah ditutup dan perintah berasingan UAE mengambil kedudukan di kedua-dua belah sempadan berhadapan dengan yang lain.

 

Selepas lima hari keadaan ini telah diselesaikan oleh Sheikh Rashid dilantik sebagai Perdana Menteri UAE dan Abu Dhabi diisytiharkan sebagai ibu negara UAE di bawah Perlembagaan yang disemak semula.

 

Bandar Baru Jebel Ali menjadi Kampung Jebel Ali. Lapangan Terbang itu tidak dibina tetapi kekal mengikut Rancangan Pembangunan Dubai manakala Pelabuhan Jebel Ali diteruskan seperti yang dirancang.

 

Pemaju utama Nakheel hari ini melancarkan Kampung Jebel Ali baharu, pembangunan semula salah satu kawasan paling berharga di Dubai menjadi komuniti kediaman kelas atas.

 

Kampung Jebel Ali akan diubah menjadi koleksi vila mewah di lereng bukit yang terletak di antara kawasan hijau yang subur, dengan pelbagai kemudahan di tapak, termasuk masjid, denai basikal, trek joging, laluan berbasikal, kolam renang, taman dan gelanggang sukan. Fasa pertama vila empat dan lima bilik tidur dijual mulai Ahad, 7 November 2021.

 

Berkeluasan 80 hektar, Kampung Jebel Ali akan terdiri daripada tiga kelompok, masing-masing mengandungi vila moden, luas, kolam renang, taman dan kemudahan sukan.

 


 

jebel ali
Pembangunan di Jebel Ali pada 1980-an.

 


 

Nakheel komited untuk menambah nilai kepada sektor hartanah Dubai dengan menyampaikan projek bertaraf dunia dan meningkatkan komuniti di seluruh bandar. Kampung Jebel Ali mempunyai tempat yang istimewa dalam sejarah Dubai, dan  sedang membangunkan semula komuniti untuk memelihara dan meningkatkan umur panjangnya untuk lebih banyak generasi akan datang.

 

Nakheel akan meneruskan legasi komuniti yang bertenaga ini semasa kami memulakan penciptaan Kampung Jebel Ali yang baharu.

 

Dengan purata keluasan plot 6,900 kaki persegi untuk vila empat bilik tidur dan 7,600 kaki persegi untuk rumah lima katil, semua hartanah menempati kedudukan satu baris dan menampilkan kemasan berkualiti tinggi, susun atur pelan terbuka dan taman bersaiz besar dengan ruang yang cukup untuk sebuah kolam renang.

 

Setiap satu juga mempunyai garaj persendirian tiga kereta, dengan pintu kawalan jauh dan pengecas kereta elektrik.

 

Dengan tumpuan kepada cahaya semula jadi, rumah mempunyai tingkap dari lantai ke siling, ruang hiburan yang luas, bilik mandi en suite di semua bilik tidur, bilik pembantu rumah, bilik simpanan dan, untuk sesetengah vila, bilik pemandu. Beberapa hartanah juga boleh diperluaskan untuk memasukkan lantai penthouse yang menampilkan teres besar, ruang tamu, bilik mandi dan lif.

 

Kelab Rekreasi Jebel Ali, destinasi makan, kecergasan dan rekreasi sedia ada komuniti, akan kekal beroperasi semasa pembangunan semula, dengan penambahbaikan selanjutnya dirancang sebagai sebahagian daripada pelan induk keseluruhan.

 

Kampung Jebel Ali terletak di lokasi yang strategik tidak jauh dari Sheikh Zayed Road dan tidak jauh dari Ibn Battuta Mall, dengan pelbagai restoran, hiburan dan kemudahan berdekatan. Komuniti ini menawarkan akses mudah ke lokasi utama di Dubai, dengan Abu Dhabi hanya dalam jarak satu jam pemanduan.

 


 

jebel ali
Pusat bandar Jebel Ali hari ini disambung dengan lebuh raya dari Dubai.

 


 

Penduduk terakhir Kampung Jebel Ali sedang bersiap sedia untuk keluar dari rumah mereka, ketika pemaju Nakheel membangunkan semula komuniti mercu tanda dengan vila baharu dan mewah.

 

Penduduk yang sudah lama tinggal dalam komuniti itu berkata mereka akan pergi dengan kenangan terindah.

 

Seorang ahli keluarga ekspatriat India yang telah tinggal di sini selama beberapa dekad berkata: “Anak-anak saya dilahirkan dan dibesarkan di sini. Jadi sukar untuk kita pergi.

 

Tetapi keadaan sedemikian sehingga kita perlu melakukannya. Kami mendoakan yang terbaik untuk penduduk masa depan masyarakat.”

 

Seorang lagi ekspatriat yang tinggal di Kampung Jebel Ali selama tujuh tahun berkata dia dan keluarganya sudah biasa tinggal di kawasan itu. “Ia terletak sangat selesa. Sekolah anak saya berdekatan. Kontrak pajakan saya sehingga Februari 2022. Saya akan mula mencari pangsapuri mulai Januari,” katanya.

 

Itulah tempat terakhir saya bekerja Sebagai Pengurus Besar, Sustainability (Kelestarian) Nakheel di mana saya bekerja dengan lima orang profesor dari universiti Bangsa-Bangsa Bersatu untuk menjaga kelestarian projek-projek hartanah Nakheel.

 

Ini adalah tanggungjawab yang besar dengan Nakheel mempunyai lebih 15 projek hartanah yang semuanya mega dengan berbillion Dirham. Pengurus Besar Sustainainability menyelia pelaksanaan strategi kemampanan semasa projek pembinaan.

 

Ini biasanya berkaitan dengan kesan alam sekitar daripada kerja yang dijalankan, untuk memastikan semua projek mematuhi kaedah yang paling ekonomi dan mesra alam yang mungkin.

 


 

jebel ali
Satu daripada bangunan dengan reka bentuk moden di Jebel Ali.

 


 

Bertanggungjawab untuk menganalisis dan meramalkan masa kini dan masa depan Nakheel. Pengurus menilai kesannya terhadap kesihatan alam sekitar, terutamanya persekitaran terdekat di sekeliling.

 

Mengetuai penyelidikan dan analisis yang digunakan untuk membangunkan strategi kemampanan korporat untuk memastikan amalan perniagaan, produk dan perkhidmatan mesra alam dan mematuhi peraturan dan peraturan kerajaan.

 

Menjadi pengurus Kelestarian bekerjasama dengan pengurus lain untuk melaksanakan proses dan teknologi yang mengurangkan jejak karbon organisasi. Mempromosikan dan menerangkan falsafah kemampanan organisasi kepada khalayak dalaman dan luaran.

 

Begitulah tugas yang tidak sempat kerana masalah kewangan yang membantutkan ramai pekerja Nakheel dan akhirnya saya di beri pilihan untuk terus bekerja atau berhenti mendapat ganti rugi.

 

Saya memilih berhenti kerana ada tawaran lain dari kontraktor antarabangsa dari negara China berpangkalan di Hong Kong.

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags