Astro Malaysia mampu menarik pelanggan dengan perkhidmatan penstriman Max, kata CGS-CIMB | DagangNews Skip to main content

Astro Malaysia mampu menarik pelanggan dengan perkhidmatan penstriman Max, kata CGS-CIMB

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 18 April - Keputusan Warner Bros. Discovery untuk membawa perkhidmatan penstriman Max yang diperbaharui ke Asia Pasifik menjelang 2024 merupakan pemangkin penarafan semula berpotensi untuk Astro Malaysia Holdings Bhd.

 

CGS-CIMB Research berpendapat bahawa selain meningkatkan pengekalan pelanggan, ikatan dengan perkhidmatan penstriman juga harus mengurangkan risiko kos kandungannya.

 

“Warner Bros. Discovery pada 13 April 2023 telah mengumumkan untuk melakukan semakan strategik pada perkhidmatan penstriman, HBO Max dan Discovery+, memberi tumpuan kepada kepada rancangan WarnerMedia terdahulu untuk pelancaran HBO Max secara beransur-ansur ke pasaran antarabangsa, termasuk Malaysia, menjelang akhir 2022,” katanya dalam nota hari ini.

 

Di samping itu, firma penyelidikan itu berkata penjenamaan semula HBO Max kepada Max akan akan mempunyai peringkat langganan baharu yang menggabungkan koleksi kandungan HBO Max dan Discovery+.

 

Bagaimanapun, terdapat pertikaian berkenaan nama HBO Max yang dilihat tidak tepat, di mana Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Warner Bros. Discovery untuk Penstriman Global dan Permainan, Jean-Briac Perrette berkata nama ‘HBO’ sinonim dengan program yang berorientasikan golongan dewasa, perlahan dan berprestij.

 

“Malah sehingga hari ini, sesetengah pelanggan dan orang awam masih bertanyakan kepada kami kepentingan HBO Max dalam strategi penyepaduan penstriman Astro Malaysia, sedangkan pengendali TV berbayar tersebut telah menawarkan HBO GO sejak empat tahun lalu,” katanya.

 

Menurut firma itu, nama HBO Max adalah silap kerana perkhidmatan penstriman mempunyai kandungan daripada studio lain yang dimiliki oleh induk HBO, portfolio yang telah berkembang dengan ketara selama beberapa dekad daripada penggabungan dan pengambilalihan, dengan penglibatan penting Warner Bros. Entertainment Inc dan aset media milik Ted Turner.

 

“Seperti yang telah kami nyatakan berkali-kali, strategi ‘Astro baharu’ hanya boleh menghasilkan pertumbuhan pendapatan jika semua rancangannya terjadi.

 

Secara teorinya, semakin banyak penyedia penstriman bekerjasama dengan Astro, semakin kurang mereka perlu bergantung pada saluran linear yang memburukkan pelanggan dengan tayangan semula berterusan dan ini boleh mengurangkan risiko kos kandungan Astro serta membina lebih banyak pendapatan tambahan,” jelasnya.

 

Firma itu berpendapat bahawa koleksi penerbitan yang kukuh Warner Bros. Discovery, akan menjadikan Max komponen penting kepada strategi Astro untuk menarik kembali pelanggan yang ketinggalan dengan menggabungkan TV linear dengan penstriman ke dalam satu penyahkod berkebolehan Internet, diperkukuh oleh gabungan perkhidmatan jalur lebar berkelajuan tinggi.

 

Walaupun ramai rakyat Malaysia masih tertarik dengan Netflix, hakikatnya studio Hollywood akan mengasingkan kedudukan mereka daripada perkhidmatan video-atas-permintaan (SVOD) berasaskan langganan pihak ketiga untuk meningkatkan perkhidmatan mereka sendiri, tambahnya.

 

CGS-CIMB mengulangi saranan ‘tambah’ dengan harga sasaran (TP) sebanyak 86sen sesaham, disokong oleh hasil dividen FY1/24F 8.5% dan 9x P/E yang tidak dituntut (FY1/24-25F). -DagangNews.com