Cambodia Airways mulakan penerbangan terus Phnom Penh-Kuala Lumpur | DagangNews Skip to main content

Cambodia Airways mulakan penerbangan terus Phnom Penh-Kuala Lumpur

KUALA LUMPUR 26 April - Syarikat penerbangan Kemboja, Cambodia Airways secara rasmi memulakan penerbangan terus dari ibu negaranya, Phnom Penh ke KLIA pada Khamis.

 

Penerbangan KR781 tersebut adalah penerbangan penumpang tanpa henti pertama Cambodia Airways dari Kemboja ke Malaysia. Ia adalah satu daripada agenda utama dalam rancangan Cambodia Airways untuk membina bulatan penerbangan 5 jam dengan Phnom Penh sebagai teras, memancarkan rantau Asia-Pasifik.

 

Dengan permintaan yang semakin meningkat bagi pasaran penerbangan antara Kemboja dan Malaysia, Cambodia Airways telah merebut peluang untuk bersedia secara aktif bagi pembukaan laluan Phnom Penh-Kuala Lumpur.

 

Penerbangan tersebut bermula di peringkat kerajaan pada September 2023, Ahli Lembaga Pengarah & Ketua Pegawai Eksekutif Cambodia Airways, Duan Lian bertemu Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook di bangunan Parlimen Malaysia untuk membincangkan dan mengesahkan hasrat kerjasama antara kedua-dua pihak dalam bidang penerbangan.

 

Selepas persediaan dan perancangan yang mencukupi, penerbangan pergi balik Cambodia Airways Phnom Penh ⇌ Kuala Lumpur telah dirasmikan secara rasmi pada 11 April 2024 di bawah sokongan padu Kementerian Pengangkutan Malaysia, Pelancongan Malaysia, Lapangan Terbang Malaysia, Ground Team Red Sdn Bhd, dan agensi-agensi kerajaan Malaysia yang berkaitan. 

 

Dalam kenyataan media hari ini, Cambodia Airways akan terus menegakkan misi memudahkan pertukaran budaya antara Kemboja dan seluruh dunia.

 

"Untuk mencapai misi ini, syarikat penerbangan itu merancang untuk melancarkan lebih banyak penerbangan antarabangsa untuk membina jambatan yang menghubungkan Kemboja ke dunia, menyampaikan budaya Khmer kepada dunia, dan bergerak ke hadapan dengan visi menjadi kad nama kebangsaan Kemboja," kata kenyataan itu.

 

 

cambodia air

 

 

Pada 25 April 2024, majlis sambutan ketibaan pesawat Cambodia Airways dari Phnom Penh KR781 telah diadakan di Terminal 2 Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA).

 

Majlis tersebut telah dihadiri oleh Lee Thai Hung, Timbalan Ketua Pengarah (Promosi II) Tourism Malaysia, Mohd Shahrir Mohd Ali; Pengarah Promosi Antarabangsa (Asia Tenggara) Tourism Malaysia,  Zainuddin Mohamed @ Zainal; Pengurus Besar Meliputi Bahagian Pemasaran Penerbangan Malaysia Airports , Simon Ng dan Ketua Pegawai Komersial Ground Team Red Sdn Bhd (GTR) Malaysia, Balraj Singh Bhall.

 

Setibanya, penerbangan itu disambut dengan tabik hormat meriam air, dan sebaik penumpang keluar dari pesawat, mereka disambut mesra dan diberikan hadiah indah sebagai cenderahati oleh VIP. - DagangNews.com