Dataprep cadang ambil alih 70% kepentingan dalam DACS Network, jana RM40.17 juta penempatan persendirian | DagangNews Skip to main content

Dataprep cadang ambil alih 70% kepentingan dalam DACS Network, jana RM40.17 juta penempatan persendirian

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 20 Dis - Dataprep Holdings Bhd telah mencadangkan untuk mengambil alih 70% kepentingan dalam DACS Network Solutions Sdn Bhd (DNS) berharga RM10.5 juta dan bercadang melaksanakan penempatan persendirian untuk mendapatkan wang tunai.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia semalam, syarikat yang kerugian itu berkata pengambilalihan terbabit akan dipenuhi menerusi penerbitan 82.68 saham baharu dalam Dataprep kepada Cloudaron Group Bhd dengan harga terbitan 12.7 sen sesaham.

 

DNS menyediakan dan mengurus perkhidmatan ketersambungan rangkaian, beroperasi sebagai peniaga industri telekomunikasi, selain menjual perkakasan teknologi maklumat.

 

Menurut Dataprep, cadangan pengambilalihan itu memberi peluang kepada kumpulan untuk mengembangkan penawaran perniagaannya, dan pada masa yang sama membolehkannya memperoleh manfaat sinergi melalui pengambilalihan 70% kepentingan dalam DNS.

 

"Setelah selesai cadangan pengambilalihan, memandangkan persamaan dalam sifat perniagaan, Dataprep mungkin memanfaatkan pengetahuan meluas DNS dalam industri telekomunikasi dan memanfaatkan pangkalan pelanggan sedia ada DNS.

 

"Selain itu, memanfaatkan pengetahuan dan kepakaran industri DNS dalam sektor telekomunikasi akan membolehkan kumpulan berinovasi dan menawarkan rumusan, menarik pelanggan baharu dan memupuk pengekalan pelanggan, menghasilkan hubungan pelanggan yang lebih tahan lama dan pendapatan berulang," katanya.

 

Kumpulan itu berkata DSN mempunyai sejumlah RM1.5 juta jaminan keuntungan untuk tahun kewangan berakhir 31 Disember 2024 (FY24) dan RM1.5 juta lagi untuk FY25.

 

Dalam makluman berasingan, syarikat itu juga mencadangkan penempatan persendirian sehingga 316.27 juta saham baharu Dataprep, mewakili 30% daripada jumlah saham terbitan diperbesarkan kumpulan itu, berdasarkan bilangan saham terbitannya sebanyak 737.97 juta pada 15 Disember 2023.

 

"Selepas pertimbangan yang sewajarnya terhadap pelbagai kaedah penjanaan dana, lembaga pengarah berpendapat bahawa cadangan penempatan persendirian adalah cara paling sesuai untuk mendapatkan dana kerana ia akan membolehkan kumpulan mengumpul dana tanpa menanggung kos faedah tambahan atau perlu membayar balik prinsipal perkhidmatan berbanding peminjaman bank yang mungkin menjejas keuntungan kumpulan.

 

"Selain itu, cadangan penempatan persendirian akan membolehkan kumpulan mengumpul dana dengan lebih pantas berbanding pilihan penjanaan dana ekuiti lain seperti terbitan hak," katanya, sambil menambah bahawa latihan itu akan mengukuhkan kedudukan kewangan syarikat dengan meningkatkan asas modalnya.

 

Berdasarkan harga terbitan 12.7 sen, cadangan penempatan persendirian itu dijangka mengumpul RM40.17 juta.

 

Setakat pukul 4.12 petang ini, saham Dataprep kekal pada 14.5 sen dengan permodalan pasaran berjumlah RM107 juta.  - DagangNews.com