Indonesia catat kadar inflasi 4.94%, tertinggi sejak Oktober 2015 | DagangNews Skip to main content

Indonesia catat kadar inflasi 4.94%, tertinggi sejak Oktober 2015

JAKARTA  1 Ogos - Inflasi Indonesia meningkat ke paras tertinggi dalam tempoh tujuh tahun, melebihi julat sasaran bank pusat, manakala inflasi teras kekal dalam sasaran, data rasmi menunjukkan pada Isnin, mencetuskan gesaan supaya bank pusat republik itu supaya menaikkan kadar faedah.

 

Pada paras 4.94%, kadar inflasi Julai adalah yang tertinggi sejak Oktober 2015, mencerminkan kenaikan harga makanan, bahan api isi rumah dan tambang penerbangan, serta kenaikan beberapa tarif elektrik.

 

Tinjauan Reuters menjangkakan kadar 4.82%. Kadar Jun ialah 4.35%.

 

Kadar inflasi teras Julai, yang menghapuskan harga dikawal kerajaan dan harga makanan yang tidak menentu, secara kasarnya sejajar dengan jangkaan pada 2.86%, meningkat daripada 2.63% sebulan sebelumnya.

 

Julat sasaran Bank Indonesia (BI) untuk inflasi utama ialah 2% hingga 4%, tetapi pembuat dasar berkata mereka lebih suka menentukan kadar pengetatan monetari dengan melihat pada kadar inflasi teras.

 

Bank pusat itu telah menaikkan nisbah keperluan rizab bank, menjual beberapa pegangan bonnya dan mengurangkan lebihan mudah tunai menggunakan operasi pasaran terbukanya tahun ini, sebagai langkah untuk melepaskan beberapa rangsangan pandemik COVID-19.

 

Ia telah mengekalkan kadar penanda arasnya pada rekod rendah 3.50% sejak Februari 2021, menjadikannya salah satu bank pusat yang paling kurang hawkish di dunia. Inflasi Indonesia secara relatifnya terkawal kerana subsidi kerajaan yang tinggi untuk tenaga.

 

Pakar ekonomi berkata kenaikan kadar akan berlaku.

 

"Walaupun inflasi teras diawasi oleh penggubal dasar, kadar benar negatif dan keperluan untuk menambat jangkaan inflasi mungkin mendorong tumpuan dasar ke arah kenaikan tambahan menjelang akhir suku ketiga," kata Radhika Rao, ahli ekonomi dengan DBS.

 

David Sumual, ketua ekonomi dengan salah satu pemberi pinjaman terbesar Indonesia BCA, berkata BI mungkin bertindak apabila ia bermesyuarat pada 22-23 Ogos dengan kenaikan kadar 25 atau 50 mata asas.

 

"Inflasi keseluruhan hampir 5%, ia nampaknya akan melepasi 5% tahun ini. Jadi saya fikir perlu ada pelarasan," katanya.

 

Ahli ekonomi Maybank Indonesia, Myrdal Gunarto berkata BI masih boleh mengekalkan kadar faedah tidak berubah pada bulan ini, memandangkan tekanan terhadap kadar pertukaran rupiah telah berkurangan, tetapi ia sepatutnya menaikkan kadar pada September untuk cuba mengecilkan jurang antara kadar faedah Indonesia dan AS. - DagangNews.com