Masverse lancar platform Maschain, tawar teknologi terkini tingkatkan keselamatan transaksi digital | DagangNews Skip to main content

Masverse lancar platform Maschain, tawar teknologi terkini tingkatkan keselamatan transaksi digital

Chew Kian Kok bersama Danesh Jothiprahasam pada majlis pelancaran MasChain hari ini.
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 23 April - Masverse Sdn. Bhd. melancarkan platform MasChain yang direka untuk merevolusikan ekosistem digital untuk kerajaan, perusahaan dan industri dengan meningkatkan keselamatan dan kebolehpercayaan transaksi melalui Bukti Pihak Berkuasa (PoA).


Memanfaatkan rantaian PoA pertama, Masverse bersedia mendemokrasikan teknologi dengan menyediakan penyelesaian pendigitalan token revolusioner merentas kerajaan dan industri.


Menurut syarikat pakar teknologi rantaian blok (blockchain) itu, ia sekali gus membuka potensi penuh aplikasi blockchain kepada pengamal dan pengguna untuk perlindungan aset pada rantaian. 


Pelancaran itu disaksikan oleh Ketua Pelaburan Digital Domestik Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC), Danesh Jothiprahasam dan Ketua Pegawai Eksekutif Masverse, Chew Kian Kok.


Melalui rangka kerja teras Substrat dan kontrak pintar palet sebagai komponen modular, MasChain boleh memberikan fleksibiliti dan kestabilan.


Ketua Teknologi Masverse, Lee Jie berkata, MasChain mentakrifkan semula pendekatan kepada pengesahan identiti, keselamatan transaksi dan penyimpanan maklumat.


"Ini disesuaikan untuk memenuhi keperluan khusus pelanggan dan dengan itu mengubah landskap siber Malaysia secara digital,” katanya dalam kenyataan media hari ini.


Sementara itu, Jothiprahasam berkata, penubuhan MasChain adalah bukti semangat inovatif yang berkembang maju dalam negara ini dan ekosistem digital yang lebih luas. 


Menurut beliau, MDEC amat komited untuk memupuk dan memacu ekonomi digital Malaysia, dengan menekankan keterangkuman, kemampanan dan pertumbuhan.

 

logo


"MasChain selaras dengan misi kami, merangkumi potensi teknologi untuk mencipta bukan sahaja nilai ekonomi, tetapi juga kemajuan masyarakat.
 

“Pendekatan MasChain, blok yang dibenarkan awam yang disesuaikan khusus untuk perusahaan dan kerajaan, menandakan satu lonjakan yang ketara ke hadapan dalam cara kami membayangkan peranan teknologi digital dalam tadbir urus, perdagangan dan kesejahteraan masyarakat,” katanya.

 

Pada majlis itu, Masverse menandatangani memorandum perjanjian dengan GamBit Group Sdn. Bhd. bagi perkhidmatan perlindungan dompet dipertingkatkan dan ekosistem TCF dan Intelligence Traceability Sdn. Bhd. untuk pematuhan halal dan perkhidmatan kebolehkesanan produk kitar semula. 


Turut berlangsung majlis menandatangani memorandum persefahaman antara Masverse dengan Vero AI Sdn. Bhd. untuk mewujudkan Ekosistem Hab E-Halal dalam negara ASEAN dan Jabo Plantation Sdn. Bhd. untuk pertanian pintar, kebolehkesanan dan tokenisasi Ladang Jaboticaba.


Syarikat itu turut menjalinkan kerjasama dengan JomStay Digital Technology Sdn. Bhd. untuk meningkatkan pelancongan, Accelerator Resources Sdn. Bhd. untuk program keahlian dan Asia Digital Bank Ltd dalam pembangunan Web3 merentas penyelesaian kewangan negara ASEAN dan negara OIC.


Ditubuhkan di Malaysia, Masverse berada di barisan hadapan dalam inovasi digital, mewujudkan infrastruktur blockchain Lapisan 1 dan ekosistem Web3 yang menjanjikan untuk merapatkan jurang antara teknologi semasa dan masa depan di mana kemajuan digital memberi manfaat secara universal. 


Jelas Masverse, MasChain direka bentuk untuk memenuhi pelbagai keperluan dan aplikasi, daripada teknologi kewangan (fintech) dan pengurusan rantaian bekalan kepada identiti digital dan seterusnya, dan untuk pihak berkuasa dan perniagaan mendapat manfaat daripada penyelesaian blockchain. 


"Dengan platform pensijilan dan Penyelesaian Kewangan Islam mereka, Maschain juga menyasarkan untuk memperkasakan individu dan perniagaan yang berkembang maju dalam era digital dengan memupuk penggunaan blockchain supaya mudah didekati dan berguna untuk semua orang di seluruh negara.

 
"Dalam usaha untuk memudahkan penggunaan rantaian blok di negara ini, MasChain menawarkan penyepaduan bermakna dan onboarding berdasarkan kes penggunaan pelanggan, dikuasakan oleh rantaian serasi Mesin Maya Ethereum (EVM) dengan antara muka pengaturcaraan aplikasi lapisan perkhidmatan (API) serba boleh. 


"Pendekatan ini membolehkan pelbagai perkhidmatan daripada perkhidmatan pengurusan token kepada perkhidmatan token tidak boleh digunakan (NFT) dan perkhidmatan jejak audit, yang terkandung dalam rangka kerja Blockchain-as-a-Service (BaaS) yang selamat," ujarnya.- DagangNews.com