Memacu Gaji Adil: Profesional Kewangan digesa tangani ketidaksamaan demi masa depan mampan - ACCA | DagangNews Skip to main content

Memacu Gaji Adil: Profesional Kewangan digesa tangani ketidaksamaan demi masa depan mampan - ACCA

Laporan terbaharu ACCA mendedahkan 88% akauntan menyedari keperluan untuk Gaji Sara Hidup, namun hanya 56% berasa bertanggungjawab
Oleh Persatuan Akauntan Bertauliah Berkanun (ACCA)

SATU laporan terbaharu oleh ACCA, Shift, dan Forvis Mazars mengenengahkan keperluan profesional kewangan untuk memperjuangkan gaji sara hidup sebagai faktor utama dalam mengurangkan ketidaksamaan, memajukan hak asasi manusia, dan menggalakkan kemampanan.

 

Laporan berjudul 'Upah hidup - Penting untuk Kemampan' juga mengukuhkan penemuan bahawa membayar gaji sara hidup bukan sahaja meningkatkan produktiviti dan mengurangkan pusing ganti kakitangan tetapi juga meningkatkan kestabilan ekonomi.

 

Laporan itu menggesa profesional kewangan dan perakaunan supaya menangani ketidaksamaan gaji dan memainkan peranan penting dalam memacu amalan perniagaan yang mampan. Ia menekankan bahawa tanpa campur tangan segera, jurang gaji akan terus menjejaskan sistem ekonomi dan sosial di peringkat global, termasuk di rantau Asia Pasifik (APAC).

 

Menggunakan cerapan daripada lebih 1,000 responden tinjauan di 93 negara dan perbincangan dengan lebih daripada 50 profesional kewangan dan perniagaan, laporan itu menyediakan bukti yang meyakinkan untuk kesan pengganda sosioekonomi gaji sara hidup. Ia mendapati membayar gaji sara hidup memberi manfaat bukan sahaja kepada pekerja tetapi juga majikan, ekonomi, dan kerajaan.

 

Membayar pekerja di bawah gaji sara hidup adalah tidak konsisten dengan matlamat memelihara dan meningkatkan nilai modal insan. Inisiatif perniagaan dan pelabur yang melibatkan pemimpin dari seluruh wilayah semakin menonjolkan kepentingan membayar gaji sara hidup untuk mengurangkan ketidaksamaan dan risiko yang berkaitan dengan masyarakat, ekonomi dan sistem kewangan.

 

Namun hanya 33% daripada responden yang berpangkalan di Malaysia merasakan ia adalah tanggungjawab yang diperluaskan kepada pembekal peringkat pertama mereka dan lebih kurang daripada ini.

 

Laporan itu menyerlahkan kaitan yang tidak dapat dinafikan antara gaji sara hidup dan kemampanan, dengan 87% responden kaji selidik yang berpangkalan di Malaysia mengiktiraf hubungan ini.

 

Gaji sara hidup mengurangkan ketidaksamaan, meningkatkan kestabilan ekonomi, meningkatkan daya tahan perniagaan, menyokong hak asasi manusia, mengukuhkan rantaian bekalan, dan memenuhi permintaan kawal selia dan pelabur yang semakin meningkat untuk amalan bertanggungjawab sosial.

 

Helen Brand OBE, Ketua Eksekutif ACCA, menyatakan: “Para profesional perakaunan dan kewangan dipegang pada piawaian etika tertinggi. Hak semua pekerja dan kontraktor untuk mendapat gaji hidup adalah satu etika tanggungjawab dan sebagai hasilnya profesional kewangan mempunyai peranan dan peluang yang unik untuk memacunya sebagai bahagian teras aktiviti kemampanan mereka.”

 

Caroline Rees, Presiden dan Pengasas Bersama Shift, menekankan: “Upah sara hidup adalah hak asasi manusia. Tanggungjawab organisasi di bawah piawaian antarabangsa untuk menghormati hak asasi manusia bermakna membayar pekerja dalam organisasi mereka sendiri dengan secukupnya, dan menggunakan amalan pembelian dan hubungan perniagaan mereka untuk memajukan gaji sara hidup juga untuk pekerja dalam rantaian nilai mereka. Perubahan tidak berlaku semalaman, tetapi ketua pegawai kewangan boleh dan harus memacu kemajuan yang boleh ditunjukkan dalam isu penting ini.”

 

Richard Karmel, Rakan Kongsi Urusan – London, Forvis Mazars, menambah: “Organisasi menghadapi peralihan yang ketara apabila model perniagaan mereka berusaha untuk menjadi lebih mampan. Ketidakupayaan untuk membayar gaji hidup sepanjang rantaian nilai, termasuk dalam organisasi sendiri, hanya boleh menimbulkan persoalan sama ada model perniagaan itu mampan. Sekarang adalah masa untuk menilai secara kritis daya maju model perniagaan ini dan untuk membuat pilihan yang sukar dengan fokus modal insan.”

 

parafrasa

 

Perspektif Malaysia

Di Malaysia, menangani jurang gaji amat kritikal, memandangkan komitmen negara untuk mengurangkan ketidaksamaan seperti yang dibayangkan dalam rangka kerja Ekonomi Madani, yang bertujuan mengangkat martabat dan status negara dengan dua fokus utama: penstrukturan semula ekonomi bagi menjadikan Malaysia sebagai peneraju dalam ekonomi Asia bagi memastikan kekayaan yang diperbesarkan mendapat manfaat secara saksama oleh rakyat.

 

Dengan menyokong gaji sara hidup, profesional kewangan di Malaysia boleh membantu menyelaraskan amalan perniagaan dengan matlamat pembangunan negara.

 

Laporan itu menggesa profesional kewangan di seluruh untuk meningkatkan gaji sara hidup kepada perbincangan peringkat lembaga, menyepadukan mereka ke dalam strategi kemampanan, dan memimpin melalui teladan dalam rantaian nilai mereka, bermula dengan pembekal Tahap 1.

 

Rangka kerja kawal selia seperti Piawaian Pelaporan Kelestarian Eropah (ESRS) dan Arahan Ketekunan Wajar Kelestarian Korporat (CSDDD) semakin menekankan gaji sara hidup.

 

Profesional kewangan di rantau APAC, termasuk Malaysia, mesti bersedia untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat ini untuk amalan bertanggungjawab sosial, memastikan organisasi mereka berada pada kedudukan yang baik untuk keperluan pengawalseliaan masa hadapan. - DagangNews.com