Rangkaian penjenayah Asia Tenggara guna Telegram kendali 'pasaran ekonomi gelap' — laporan PBB | DagangNews Skip to main content

Rangkaian penjenayah Asia Tenggara guna Telegram kendali 'pasaran ekonomi gelap' — laporan PBB

RANGKAIAN penjenayah yang berkuasa di Asia Tenggara secara meluas menggunakan aplikasi pemesejan Telegram, yang telah membolehkan perubahan asas dalam cara jenayah terancang menjalankan aktiviti haram berskala besar, kata Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dalam satu laporan pada Isnin.

 

Laporan itu mewakili dakwaan terbaharu yang akan dikenakan terhadap aplikasi yang secara kontroversi tidak boleh diterobosi pihak berkuasa sejak Perancis, menggunakan undang-undang terkini pertama seumpamanya di dunia, mendakwa di mahkamah pencipta Telegram Pavel Durov atas tuduhan membenarkan aktiviti jenayah di platform itu.

 

Data yang digodam termasuk butiran kad kredit, kata laluan dan sejarah penyemak imbas didagangkan secara terbuka pada skala besar pada aplikasi, yang mempunyai saluran yang luas dengan sedikit penyederhanaan, kata laporan oleh Pejabat Dadah dan Jenayah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNODC).

United Nations Office for Drugs and Crime (UNODC)

Alat yang digunakan untuk jenayah siber, termasuk perisian yang dipanggil deepfake yang direka untuk penipuan, dan perisian hasad mencuri data juga dijual secara meluas, manakala pertukaran mata wang kripto tidak berlesen menawarkan perkhidmatan pengubahan wang haram, menurut laporan itu.

 

"Kami memindahkan tiga juta USDT yang dicuri dari luar negara setiap hari," laporan itu memetik satu iklan dalam bahasa Cina.

 

Terdapat "bukti kukuh pasaran data bawah tanah berpindah ke Telegram dan vendor secara aktif mencari untuk menyasarkan kumpulan jenayah terancang transnasional yang berpangkalan di Asia Tenggara", kata laporan itu.

 

Asia Tenggara telah muncul sebagai hab utama bagi industri berbilion dolar yang menyasarkan mangsa di seluruh dunia dengan skim penipuan.

 

Ramai adalah sindiket Cina yang beroperasi dari kawasan `berkubu' dikendalikan oleh pekerja. Industri itu menjana antara AS$27.4 bilion (RM117.3 bilion) dan AS$36.5 bilion setiap tahun, kata UNODC.

 

 

pavel
Pavel Durov - (Gambar oleh Steve Jennings / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)

 

 

Durov kelahiran Rusia telah ditangkap di Paris pada Ogos dan didakwa membenarkan aktiviti jenayah di platform telegram, termasuk penyebaran imej seksual kanak-kanak. Tindakan itu telah memberi tumpuan kepada liabiliti jenayah penyedia aplikasi, dan juga mencetuskan perdebatan tentang di mana kebebasan bersuara berakhir dan penguatkuasaan undang-undang bermula.

 

Telegram, yang mempunyai hampir satu bilion pengguna, tidak segera menjawab permintaan untuk ulasan.

 

Berikutan penahanannya, Durov, yang kini diikat jamin, berkata aplikasi Telegram akan menyerahkan alamat IP dan nombor telefon pengguna kepada pihak berkuasa yang membuat permintaan undang-undang. Beliau juga berkata aplikasi itu akan mengalih keluar beberapa ciri yang telah disalahgunakan untuk aktiviti haram.

 

Benedikt Hofmann, timbalan wakil UNODC untuk Asia Tenggara dan Pasifik, berkata aplikasi itu adalah persekitaran yang mudah dilayari penjenayah.

 

“Bagi pengguna, ini bermakna data mereka berisiko lebih tinggi untuk dimasukkan ke dalam penipuan atau aktiviti jenayah lain berbanding sebelum ini,” katanya kepada Reuters.

 

Laporan itu berkata, skala besar keuntungan yang diperoleh kumpulan penjenayah di rantau ini memerlukan mereka untuk berinovasi, sambil menambah bahawa mereka telah menyepadukan model dan teknologi perniagaan baharu termasuk perisian hasad, kecerdasan buatan generatif dan pemalsuan mendalam ke dalam operasi mereka.

 

UNODC berkata ia telah mengenal pasti lebih daripada 10 penyedia perkhidmatan perisian palsu "khusus menyasarkan kumpulan penjenayah yang terlibat dalam penipuan yang dibolehkan siber di Asia Tenggara".

 

Di tempat lain di Asia, polis di Korea Selatan — dianggarkan sebagai negara yang paling menjadi sasaran pornografi palsu — telah dilaporkan melancarkan siasatan ke atas Telegram yang akan melihat sama ada ia bersubahat dengan jenayah seks dalam talian.

 

 

parafrasa

 

 

Reuters juga melaporkan bulan lalu bahawa seorang penggodam telah menggunakan chatbots di Telegram untuk membocorkan data syarikat insurans terkemuka India Star Health, mendorong syarikat insurans untuk menyaman platform tersebut.

 

Menggunakan chatbots, Reuters dapat memuat turun dokumen dasar dan tuntutan yang memaparkan nama, nombor telefon, alamat, butiran cukai, salinan kad pengenalan, keputusan ujian dan diagnosis perubatan. - DagangNews.com