SCIB tetapkan EGM pada 28 Jun untuk undi singkirkan Azri Azerai, 2 lagi lembaga pengarah | DagangNews Skip to main content

SCIB tetapkan EGM pada 28 Jun untuk undi singkirkan Azri Azerai, 2 lagi lembaga pengarah

KUALA LUMPUR 2 Jun - Pengeluar produk konkrit pratuang Sarawak Consolidated Industries Bhd menetapkan tarikh mesyuarat agung luar biasa pada 28 Jun untuk mengundi usul penyingkiran tiga pengarah daripada lembaganya, termasuk Noor Azri Noor Azerai, bekas pengarah eksekutif Bintai Kinden Corp Bhd berusia 24 tahun dan menggantikan mereka dengan empat yang lain.

 

Ini susulan notis yang dihantar kepada syarikat pada 30 Mei lalu oleh lapan pemegang saham yang memegang tidak kurang daripada 10% daripada modal saham terbitan syarikat, untuk menggerakkan resolusi merombak lembaga pengarah.

 

Para pemegang saham juga akan mengeluarkan resolusi untuk meminta sesiapa dilantik sebagai pengarah antara tarikh notis dan sehingga permulaan EGM untuk disingkirkan serta-merta.

 

"Menurut pengumuman syarikat bertarikh 31 Mei 2023 mengenai notis hasrat daripada pemegang saham syarikat untuk memanggil EGM diadakan menurut Seksyen 310(b) Akta Syarikat 2016, lembaga pengarah SCIB ingin untuk mengumumkan bahawa tarikh sasaran EGM adalah pada 28 Jun 2023 dan notis EGM akan dihantar pada 13 Jun 2023," kata SCIB dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

BERITA BERKAITAN: 8 pemegang saham SCIB memohon EGM untuk pecat Azri Azerai, dua lagi daripada lembaga pengarah

 

Selain Noor Azri, pemohon — iaitu Lim Hau Yang, Ang Sok Kiang, Ungguh Holdings Sdn Bhd, Teo En Chie, Lee Chee Hoon, Chin Choon Wei, Liaw Way Gian dan Hong Mei Ying — mahu menyingkirkan Mohd Shakir Shahimi dan Nuraiman Shaiful Annuar daripada lembaga.

 

Mereka mahu melantik Liaw, Kang Wei Luen, Dang Nguk Ling, dan Pakharuddin Mohd Samin sebagai ahli lembaga pengarah.

 

Noor Azri menyertai lembaga pengarah SCIB pada 17 Mac tahun lepas, manakala Mohd Shakir dan Nuraiman kedua-duanya menyertai pada 15 Sept.

 

 

Noor Azri Noor Azerai
                      Noor Azri Noor Azerai

 

 

Noor Azri dan Mohd Shakir sebelum ini menganggotai lembaga pengarah Bintai Kinden. Tetapi Noor Azri meletak jawatan sebagai pengarah eksekutif Bintai Kinden hanya bulan lepas kerana "sebab peribadi dan komitmen masa pada syarikat lain", dan Shakir meninggalkan jawatan pengarah bukan eksekutif bebasnya sejurus selepas itu.

 

Sebelum ini juga dilaporkan bahawa Nuraiman adalah pengarah Bintai Energy — unit milik 51% Bintai Kinden. Tidak jelas sama ada beliau masih bersama Bintai Energy.

 

Kedua-dua Noor Azri dan Mohd Shakir juga berada dalam lembaga pengarah Malaysian Genomics Resource Centre Bhd (MGRC), di mana Noor Azri dilantik semula bulan lepas sebagai pengerusi eksekutif manakala Shakir kekal sebagai pengarah bebas bukan eksekutif.

 

Menurut laporan The Edge, selain Bintai Kinden dan MGRC, Noor Azri telah, sejak dua tahun lalu, menyertai lembaga pengarah beberapa syarikat tersenarai awam lain, walaupun beliau meninggalkan banyak syarikat selepas hanya berkhidmat sebentar.

 

Beliau menduduki lembaga pengarah Classita Holdings Bhd (dahulunya Caely Holdings Bhd) selama sebulan, di lembaga pengarah NWP Holdings Bhd selama empat bulan, dan merupakan pengarah Serba Dinamik Holdings Bhd selama 10 bulan. - DagangNews.com