PublicInvest hentikan liputan saham Sapura Energy, punca PN17 sejak 2022 dan ekuiti negatif | DagangNews Skip to main content

PublicInvest hentikan liputan saham Sapura Energy, punca PN17 sejak 2022 dan ekuiti negatif

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 27 Sept - Public Investment Bank Research (PublicInvest) menghentikan liputan ke atas Sapura Energy Bhd walaupun separuh pertama tahun kewangan 2025 syarika itu bertambah baik, kerana kedudukan kewangan yang semakin merosot dan status Nota Amalan 17 yang belum diselesaikan.

 

Firma penyelidikan itu berkata langkah itu disebabkan ekuiti negatif Sapura Energy sebanyak RM4.3 bilion, status PN17 yang belum diselesaikan sejak Mei 2022 dan usahanya untuk menggunakan semula sumber untuk meluaskan liputan sektornya.

 

Sapura Energy melaporkan keuntungan bersih sebanyak RM235.8 juta untuk 1H FY2025, melebihi jangkaan prestasi teguh daripada kemajuan projek dan tahap aktiviti yang lebih tinggi.

 

Tidak termasuk item luar biasa berjumlah RM105.9 juta, Sapura Energy melaporkan keuntungan bersih teras sebanyak RM100.9 juta pada suku kedua (S2) FY25, menyusut sebanyak 25.5 peratus disebabkan sumbangan yang lebih rendah daripada entiti usaha samanya.

 

Secara keseluruhan, Sapura Energy mencatatkan keuntungan bersih teras sebanyak RM235.8 juta pada separuh pertama (1H) FY25, membalikkan kerugiannya sebanyak RM163.2 juta pada 1HFY24.

 

"Ini melebihi anggaran kerugian bersih setahun penuh kami dan konsensus masing-masing sebanyak RM397.1 juta dan RM504.0 juta dengan perbezaan secara meluas disebabkan margin operasi yang lebih baik," katanya dalam satu nota.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Kekangan kewangan lumpuhkan keupayaan meraih kontrak baharu kata Sapura Energy

 

PublicInvest berkata Sapura Energy mengesahkan pelupusan 50 peratus pegangan ekuitinya dalam SapuraOMV Upstream dijangka dimuktamadkan menjelang tahun depan, sedikit kelewatan daripada jangkaan awal menjelang akhir tahun ini.

 

"Walaupun pelupusan ini sedang dalam perancangan, kami percaya syarikat perlu terus bergantung pada lanjutan lanjutan melangkaui garis masa yang diluluskan semasa untuk pelan penyusunan PN17 (sehingga November 2024) dan pelan penstrukturan semula hutang (sehingga Mac 2025).

 

"Panggilan terakhir kami adalah Underperform (Kurang Prestasi) dengan harga sasaran 35 sen," kata PublicInvest. - DagangNews.com