`Brain Drain' Malaysia yang diabaikan | DagangNews Skip to main content

`Brain Drain' Malaysia yang diabaikan

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR

TELAH lama diketahui bahawa sebilangan besar rakyat Malaysia telah berhijrah ke negara lain untuk mencari lebih banyak peluang dan kehidupan yang lebih baik.

 

Naratif  'tak apa' atau 'baik,' atau lebih bijak, bahawa penghijrahan ini hanyalah sebahagian daripada trend umum serantau dan global.

 

Tetapi apa yang tidak dapat diperkatakan adalah bahawa etnik Melayu, yang merupakan penerima keutamaan dalam pendidikan, pekerjaan dan pelbagai kelebihan lain dalam masyarakat, tetap akan pergi juga dan memilih untuk berhijrah.

 

Hari ini, lebih daripada dua juta rakyat Malaysia – 6.25 peratus daripada penduduk – berada di luar negara, kebanyakannya secara kekal dan tidak pulang. Negara kehilangan beberapa doktor Melayu terbaik, jurutera, saintis, profesor universiti dan profesional lain yang mengatakan ia disebabkan oleh persekitaran yang dicipta oleh kepimpinan Malaysia.

 

Pada tahun 2007, kontroversi tercetus apabila timbalan menteri dalam negeri ketika itu Tan Chai Ho mengeluarkan statistik yang menunjukkan bahawa daripada 107,000 rakyat Malaysia yang telah melepaskan kerakyatan mereka sejak merdeka, 79,000 adalah etnik Melayu – bukan kaum minoriti yang semakin berkurangan.

 

Sejak itu, kerajaan telah memilih untuk memperkecilkan angka tersebut dan tidak menjejaki penghijrahan, memandangkan sensitiviti isu tersebut. Kiraan rakyat Malaysia di luar negara hanya tersedia berdasarkan statistik yang disimpan oleh negara destinasi.

 

Topik brain drain semakin menjadi bualan masyarakat Malaysia dengan ketara pada masa kini sejak COVID-19 memuncak.

 

Media massa dan penyelidik telah menekankan bahawa fenomena global ini sangat nyata bagi Malaysia sejak lebih sedekad lalu dengan penggubal dasar bagi pihak kerajaan juga menyedari perkara ini.

 

Dalam sedekad yang lalu, Majlis Penasihat Ekonomi Negara memberi amaran kepada kerajaan bahawa fenomena brain drain di Malaysia sedang mencapai tahap berbahaya dan menggugat kestabilan.

 

Ramai bakat dan sumber pekerja meninggalkan Malaysia dan menjadikan ia tidak mempunyai kumpulan kritikal individu berkemahiran tinggi yang penting untuk memupuk dan membangun.

 

 

PMO

 

 

Dalam keadaan sebegitu kerajaan dilihat bukan sahaja bersikap acuh tak acuh tetapi juga memusuhi mereka yang telah meninggalkan Malaysia.

 

Pada tahun 2016 dan sebagai tindak balas kepada laporan akhbar tempatan mengenai rakyat Malaysia melepaskan kewarganegaraan mereka dalam jumlah besar di mana lebih daripada 54,000 antara 2010 dan 2015, beberapa menteri kerajaan ketika itu hanya melabelkan semua rakyat Malaysia di luar negara sebagai tidak patriotik. Menteri mencadangkan supaya rakyat Malaysia yang lain yang tidak menyokong kerajaan harus meninggalkan negara ini juga. Ini adalah satu lagi ciri politik masa lalu.

 

Begitu pun, tindak balas emosi kerajaan yang tidak matang ini, terutamanya mereka yang tidak menyokong kerajaan agak mencerminkan idea asas seolah-olah rakyat Malaysia hanya mengundi dengan kaki mereka.

 

Pengundi dengan menggunakan kaki menentang kerajaan yang terlepas daripada realiti rakyat dan kelihatan sangat mudah kerana mungkin semua yang kita perlu tahu jika kita mahu membalikkan keadaan otak yang terdedah.

 

Semasa meneliti bukti empirikal terkumpul secara kuantitatif dan kualitatif mengenai brain drain dari 2009 hingga 2020, kita boleh menemui pelbagai faktor di bawah apa yang dipanggil model tarik-tolak.

 

Faktor tolak asalnya datang dari Malaysia  dan terdiri daripada unsur-unsur yang mendorong orang ramai meninggalkan negara.

 

Faktor lain seperti dasar yang tidak adil dan ketidakadilan sosial berasaskan etnik berbanding keperluan dan berasaskan merit.

 

Dengan pasaran kerja yang terhad, tekanan dan rasa tidak puas hati berkaitan pekerjaan; dan konservatisme yang melampau, birokrasi, hierarki dan ketegaran dalam tetapan sosial, politik dan institusi berbanding dinamisme, kreativiti, autonomi dan inovasi, antara sebab brain drain.

 

Faktor tarik adalah yang menarik minat rakyat Malaysia ke luar negara dengan peluang yang sama; prospek kerjaya yang lebih baik dari segi kenaikan pangkat serta  pasaran kerja.

 

 

fudzail

 

 

Ditambah faedah yang lebih baik dengan peluang yang lebih baik untuk memperoleh kemahiran dan pengetahuan baharu. Dengan matlamat peribadi untuk kemajuan dan pembangunan serta kualiti pendidikan yang tinggi. Apalagi kualiti hidup yang lebih tinggi, kestabilan sosial dan ekonomi; keupayaan untuk menyesuaikan diri dengan budaya setempat.

 

Dari melihat kepada semua faktor agak sukar ditelan dan mungkin kelihatan seperti tugas yang sukar diatasi untuk diterbalikkan.

 

Namun kalau melihat dengan teliti dan lebih dalam, masalah asas di sebalik semua faktor ini ialah tadbir urus, perancangan dan pelaksanaan dasar yang lemah.

 

Masalah berat sebelah, rosak, populis, berasaskan identiti, memecahbelahkan, serampangan, tidak adil, tidak konsisten, leka, tidak cekap, regresif dan ketinggalan zaman waktu modernisme.

 

Sehingga semua kembali berubah bermakna tidak akan dapat membalikkan aliran otak kita.

 

Dalam penggubal dasar yang terperangkap pada masa lalu, mungkin tidak bimbang tentang kekosongan otak, lebih baik berhijrah. Dan pada masa kini Malaysia telah jauh ketinggalan dalam Revolusi Perindustrian Keempat (4IR).

 

Menariknya ketidakpadanan kemahiran pekerjaan berkaitan digital sejak 2015/2016 dan terus menular. Daripada senarai pekerjaan kritikal yang memerlukan kemahiran dan pengetahuan tinggi berkaitan ICT, elektronik, kejuruteraan dan penyelidikan telah disenaraikan secara konsisten sebagai sukar diisi sejak 2015 hingga sekarang.

 

Sememangnya  pendidikan negara berada dalam lubang hampir sedekad dari segi kaitannya dengan 4IR yang bergerak pantas memenuhi pasaran.

 

Tentu tidak boleh menangani jurang sedemikian dalam masa yang singkat dan mengambil masa sekurang-kurangnya satu dekad lagi. Dengan syarat memperbaharui dan mengubah secara radikal sistem pendidikan kita hari ini yang ke belakang.

 

Dalam situasi untuk mengembalikan individu berkemahiran tinggi dan berbakat yang hilang akan menjadi pertaruhan terbaik untuk melonjakkan industri Malaysia.

 

 

KL

 

 

Penyelidikan empirikal global mengaitkan isu saluran otak yang berterusan dengan pelbagai masalah struktur untuk negara asalnya, seperti penduduk yang semakin tua, tahap intelek dan akademik yang rendah, tadbir urus dan penggubalan dasar yang lemah, perangkap pendapatan sederhana, peluang pekerjaan yang lebih sedikit dan rasuah berleluasa.

 

Lebih tidak bernasib baik kebanyakan faktor di atas membawa kepada lebih banyak brain drain. Tidak menghairankan yang saluran otak telah berkembang dengan pesat dan drastik sejak empat dekad yang lalu.

 

Sementara itu, mengekstrapolasi daripada angka yang dilaporkan sepanjang tahun lepas antara 1980 hingga 2019, membina semula arah aliran jangka panjang.

 

Melihat bukan linear tetapi peningkatan eksponen dalam bilangan individu, termasuk berkemahiran tinggi, meninggalkan Malaysia sejak 40 tahun yang lalu.

 

Angka yang diunjurkan menjelang 2022 diaspora Malaysia global sepatutnya sekitar dua juta manakala kategori berkemahiran tinggi berumur 25 tahun dan ke atas mungkin berjumlah kira-kira setengah juta sekarang.

 

Mengikut anggaran yang sama, lebih sedikit sejuta individu kelahiran Malaysia tinggal di Singapura, kira-kira 50% daripada jumlah diaspora Malaysia di seluruh dunia, yang mana hampir satu perempat juta daripadanya adalah individu berkemahiran tinggi.

 

Sudah tentu, jarak geografi negara yang sangat maju seperti Singapura menjadikannya destinasi yang sempurna untuk penghijrahan. Tentunya memudahkan Singapura untuk memburu rakan senegara yang paling bijak.

 

Hampir tidak ada apa-apa yang boleh dilakukan mengenai perkara ini melainkan serius mengubah cara masa depan negara dibentuk, iaitu proses penggubalan dasar dan tadbir urus.

 

Perlu diberi perhatian, kekosongan jawatan bagi pekerjaan yang memerlukan kemahiran dan pengetahuan tinggi berkaitan ICT, elektronik, kejuruteraan dan penyelidikan sukar diisi walaupun majikan menawarkan gaji yang lebih tinggi untuk menarik minat bakat kritikal.

 

Juga, seperti yang didedahkan oleh sesetengah majikan, terdapat persaingan yang sengit untuk pekerjaan kritikal ini dari luar negara. Dalam erti kata lain, bagi brain drain Malaysia, ini bukan lagi soal gaji yang tinggi.

 

 

fudzail

 

 

Walaupun gaji yang menarik boleh menjadi salah satu faktor utama, sudah pasti memberi kesan kepada banyak bidang kehidupan individu.

 

Bagaimana pula dengan iklim dan budaya umum, kekurangan inovasi, kekurangan keseronokan daripada progresif, kekurangan meritokrasi, tetapi terlalu banyak rasa puas hati, rasuah, ketidakadilan sosial dan perkauman secara terang-terangan pada masa-masa tertentu.

 

Saluran otak Malaysia mengundi dengan kakinya menentang persediaan keseluruhan tadbir urus dan penggubalan dasar Malaysia, yang merupakan satu-satunya pembolehubah paling kritikal yang perlu diubah sebelum melihat segala-galanya mula jatuh ke tempatnya, bukan sahaja brain drain.

 

Sementara itu jumlah pendatang Malaysia di Singapura telah meningkat daripada 195,072 pada 1990 kepada 952,261 pada 2019.

 

Malaysia perlu melaksanakan dasar yang akan menarik pelaburan berkualiti tinggi, yang sebagai balasannya akan mewujudkan banyak peluang pekerjaan berkemahiran tinggi.

 

Malaysia perlu mengurangkan pergantungan besarnya kepada buruh asing berkemahiran rendah, yang memesongkan gaji keseluruhan, dan menambah baik infrastruktur seperti sistem pengangkutan awam.

 

Sebaiknya Malaysia membuat pembaharuan politik dan institusi yang pantas untuk memastikan kestabilan politik dan ekonomi, serta kemampanan dasar; memudahkan menjalankan perniagaan di negara ini dan meningkatkan daya saing perniagaan; meningkatkan produktiviti pekerja dengan menawarkan peluang kemahiran semula dan peningkatan kemahiran; dan kerjasama yang lebih baik.

 

Kerajaan harus mempertimbangkan cadangan dasar ini sekiranya ia berhasrat untuk merangka strategi jangka panjang yang akan menghalang rakyat Johor daripada memilih untuk bekerja di negara kota kerana nilai dolar Singapura yang tinggi.

 

Gaji yang rendah di Johor dan bahagian lain di Malaysia membuatkan mereka mahu bekerja di Singapura.

 

 

irsyad


 

Malaysia selama bertahun-tahun dibiarkan bergelut dengan kekosongan otak yang memuncak dengan penghijrahan bakat terlatih ke peluang baharu, yang sering dicetuskan oleh kekurangan meritokrasi lebih daripada segala-galanya.

 

Faktor penyumbang lain termasuk gaji dan pampasan, kepuasan kerja, politik ketidakstabilan atau keadaan ekonomi, untuk menamakan beberapa perkara.

 

Akhirnya, penghijrahan warga yang berbakat boleh mewujudkan kekurangan tenaga kerja mahir, sekali gus menyukarkan sesebuah negara untuk mengekalkan taraf intelek yang tinggi kerana ramai rakyatnya yang terpelajar dan paling cerdik pandai telah berhijrah ke tempat lain.

 

Walaupun Malaysia perlu segera menutup aliran keluar bakat atau kebocoran bakat dan perlu memanfaatkan bakat yang memiliki semangat, kepintaran dan lebih-lebih lagi integriti memandangkan masa bergelora menanti negara. Apa lagi politikus dan ahli perniagaan yang kurang moral sedang mengintai untuk menjejaskan kredibiliti masyarakat.

 

Brain drain akan terus berlaku, termasuk saya yang akan berhijrah ke luar negara untuk kepimpinan sekarang melihat diri sendiri dengan lebih jauh ke hadapan. – DagangNews.com