CNMC Goldmine catat hasil lebih tinggi disebalik pelbagai cabaran, termasuk lombong emas di Kelantan ditutup akibat COVID-19 | DagangNews Skip to main content

CNMC Goldmine catat hasil lebih tinggi disebalik pelbagai cabaran, termasuk lombong emas di Kelantan ditutup akibat COVID-19

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 12 Ogos – CNMC Goldmine Holdings Limited dan anak-anak syarikatnya mencatat pendapatan yang lebih tinggi untuk enam bulan pertama 2022 (1H2022) walaupun kerugian pertukaran asing tidak direalisasi kesan daripada Ringgit Malaysia yang lemah, mengalami penutupan pengeluaran selama 3 minggu akibat wabak COVID-19 di tapak lombong, dan membayar lebih untuk kos tenaga.

 

Syarikat yang disenaraikan di bursa Singapura ini, beroperasi di Kelantan dan memegang sebahagian besar wang tunai dan buku bank dalam Ringgit Malaysia, manakala penyata kewangannya dibentangkan dalam dolar Amerika Syarikat (AS).

 

Kumpulan mencatatkan kerugian pertukaran asing tidak direalisasi sebanyak AS$661,429 pada 1H2022 ekoran mata wang Ringgit lemah berbanding dolar AS selepas beberapa siri kenaikan kadar faedah oleh Rizab Persekutuan tahun ini.

 

Halangan lain yang dihadapinya pada 1H2022 termasuk hapus kira AS$404,480 untuk larut lesap timbunan (heap leaching pad) disebabkan isu ketidakstabilan tanah, dan harga diesel yang lebih tinggi di tengah-tengah masalah tenaga global.

 

Di sebalik faktor-faktor yang dinyatakan di atas, Kumpulan berjaya menjana keuntungan yang boleh dikaitkan dengan pemegang saham AS$76,117 untuk 1H2022, berbanding AS$35,023 untuk tempoh yang sama tahun lalu (1H2021).

 

Peningkatan itu berlaku apabila hasil meningkat 8.3% kepada AS$13.94 juta kerana ia menghasilkan lebih banyak jongkong emas dan menjualnya pada harga yang lebih tinggi.

 

Kos pengeluaran keseluruhan untuk setiap auns emas merosot 16.1% daripada AS$1,526 pada 1H2021 kepada AS$1,280 pada 1H2022 (tidak termasuk perbelanjaan yang dilakukan pada 1H2022 berkaitan dengan pemprosesan plumbum dan bijih zink).

 

Dalam usaha untuk meningkatkan pengeluaran emas semasa, Kumpulan sedang membina dua tambahan kemudahan perlombongan bawah tanah di lombong emas utamanya, Sokor 10km2.

 

Perlombongan emas bawah tanah di Sokor bermula dua tahun lalu dan bijih yang diekstrak daripada perlombongan bawah tanah biasanya mengandungi lebih tinggi
gred emas daripada perlombongan terbuka.


 

chris lim cnmc goldmine holdings limited
                                                                CHRIS LIM

 


"Tanpa sebarang keadaan yang tidak dijangka, Kumpulan berada di landasan yang betul untuk memulakan komersial pengeluaran logam asas akhir tahun ini," kata CNMC Goldmine dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Ia memulakan pengeluaran percubaan plumbum dan zink pada bulan Jun 2022 menggunakan loji pengapungan yang baru dibina, yang boleh memproses kira-kira 550 tan logam asas bijih setiap hari setelah ia beroperasi sepenuhnya.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Chris Lim berkata, persekitaran makro semakin menjadi mencabar dengan inflasi yang melambung tinggi dan kadar faedah meningkat dengan cepat di banyak tempat.

 

"Ahli ekonomi malah memberi amaran tentang kemelesetan jika keadaan terus bertambah buruk. Dengan latar belakang, kami percaya emas akan relevan sebagai aset selamat dan strategi kepelbagaian untuk pelabur.

 

"Kami juga dalam perjalanan untuk menjadi sebuah syarikat perlombongan terpelbagai seiring dengan rancangan kami bagi memulakan pengeluaran komersial logam asas dalam masa tidak terlalu jauh," kata beliau. - DagangNews.com