5 cara sambut ketibaan Ramadan dengan bersedia di bulan Rejab dan Syaaban | DagangNews Skip to main content

5 cara sambut ketibaan Ramadan dengan bersedia di bulan Rejab dan Syaaban

UMAT ISLAM di seluruh dunia memahami mengenai kepentingan bulan Ramadan.

 

Tetapi tahukah anda bahawa bulan-bulan sebelum menjelangnya Ramadan iaitu Rejab dan Syaaban adalah masa yang genting untuk kita mempersiapkan diri menghadapi Ramadan dari segi fizikal, mental dan rohani?

 

Rejab (bermaksud ‘menghormati’) ialah bulan ketujuh dalam kalendar Islam dan dianggap sebagai salah satu daripada empat bulan suci.

 

Umat Islam digalakkan memperbanyakkan amal soleh dan mengelakkan diri daripada melakukan dosa.

 

Manakala Syaaban (bermaksud ‘penyebaran’ atau ‘pemisahan’) ialah bulan Islam yang kelapan.

 

Ini merupakan bulan di mana berpuasa sangat digalakkan kerana Nabi Muhammad (s.a.w) sendiri berpuasa lebih banyak pada bulan ini daripada bulan lain selain Ramadan.

 

 

parafrasa

 

 

Para sahabat Nabi Muhammad (s.a.w) juga membuat persiapan untuk Ramadan sehingga enam bulan lebih awal, berikut adalah beberapa cara yang juga boleh anda lakukan untuk persiapan bulan yang mulia.

 

  1. Puasa secara sukarela

Salah satu cara terbaik mempersiapkan diri untuk berpuasa selama sebulan adalah dengan memperbanyakkan puasa secara ansuran.

 

Pada bulan Ramadan, berpuasa diamalkan untuk kedua badan dan minda, dan dengan itu berpuasa secara kerap akan membantu anda membuat persediaan secara fizikal, sementara sentiasa berjaga dengan tingkah laku anda sangat digalakkan.

 

Jika anda tidak tahu di mana hendak bermula, anda digalakkan untuk berpuasa pada hari Isnin dan Khamis, seperti contoh Nabi Muhammad (s.a.w).

 

Aplikasi gaya hidup Muslim seperti aplikasi Muslim Pro mempunyai penjejak puasa yang boleh membantu mengekalkan jumlah hari berpuasa anda.

 

Anda juga boleh menandakan nota dalam kalendar puasa jika anda ingin mencatat sebab anda berpuasa atau makanan yang anda rancang ketika berbuka puasa.

 

  1. Muhasabah dan bertaubat

Memulakan Ramadan dalam keadaan bersih dan sedar adalah cara terbaik untuk menyambut musim istimewa ini dalam kalendar Islam.

 

Setiap orang melakukan kesilapan, tetapi alhamdulillah kita sentiasa boleh bertaubat dan diampuni.

 

Bulan-bulan menjelang Ramadan adalah masa yang baik untuk bermuhasabah dan berdoa memohon keampunan atas kesalahan kita kerana Allah (s.w.t) adalah maha pengasih lagi mengasihani.


 

parafrasa

 


Salah satu caranya ialah dengan melakukan istighfar iaitu doa memohon ampun kepada Allah (s.w.t). Ia boleh semudah membaca zikir berikut (memperingat dan mengagungkan Allah s.w.t): sebutlah ‘Astaghfirullah’ sekurang-kurangnya 100 kali sehari.

 

  1. Banyakkan solat

Nabi Muhammad (s.a.w) memberi contoh dengan mengerjakan pelbagai solat sunat di samping solat lima waktu.

 

Jika ini belum lagi menjadi amalan harian, ia adalah satu tabiat yang baik untuk dilaksanakan menjelang Ramadan.

 

Beberapa solat sunat yang mudah disertakan ke dalam kehidupan seharian termasuk dua rakaat sebelum solat Fajr, atau solat larut malam solat Tahajjud, yang dianggap sebagai salah satu solat sunat yang mempunyai banyak pahala.

 

  1. Membaca al-Quran dan berdoa

Membaca al-Quran dan merenungkan ajarannya adalah penting untuk memupuk pemahaman dan pegangan Islam yang lebih mendalam.

 

 

parafrasa

 

 

Memperbanyakkan bacaan al-Quran anda dan menambah amalan ini dengan memperbanyakkan Doa adalah amalan yang baik untuk mendekatkan diri anda kepada Allah (s.w.t) menjelang Ramadan.

 

Jika anda seorang yang lebih suka cara pembelajaran yang lebih visual dan interaktif untuk membaca doa dan surah (bab al-Quran), anda boleh menonton ‘Recite And Learn: The Word of Allah’ di Qalbox.

 

Qalbox ialah khidmat penstriman hiburan global, menganjurkan pelbagai kandungan yang meraikan identiti dan budaya Muslim.

 

Membuka ‘Recite And Learn: The Word of Allah’ di televisyen adalah cara terbaik untuk anda dan keluarga belajar dan membaca surah bersama-sama, tepat pada masanya untuk Ramadan.

 

  1. Bersedekah

Menjaga dan membina masyarakat yang lebih baik merupakan sebahagian besar daripada Islam, dan harus menjadi tabiat yang kerap dilakukan oleh seorang Muslim.

 

 

parafrasa

 

 

Memperbanyakkan amal soleh dan melibatkan diri dengan lebih banyak bersedekah menjelang Ramadan boleh membantu dalam memberikan bantuan kepada mereka yang memerlukan dalam komuniti terdekat anda.

 

Nabi Muhammad (s.a.w) juga bersabda: “Bersedekahlah dengan segera, kerana sesungguhnya sedekah itu dapat menghindari bala.” (Al-Tirmidhi) – DagangNews.com