Bagaimanakah Gen Z melihat peluang dalam dunia pekerjaan? Gementar? | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 24 February 2023

Bagaimanakah Gen Z melihat peluang dalam dunia pekerjaan? Gementar?

 

 

KEHIDUPAN generasi Z atau The Centennial boleh menjadi masa yang menggembirakan tetapi ia juga merupakan masa yang sangat membimbangkan, kerana golongan muda kini bergelut untuk membangunkan diri mereka dari segi ekonomi dan mencari tempat mereka dalam masyarakat.

 

Walaupun setiap generasi mungkin menghadapi perjuangan dan keraguan semasa mereka menyertai tenaga kerja, Generasi Z telah memasuki dunia pekerjaan semasa pandemik global dan di tengah-tengah kebimbangan mengenai peningkatan kadar inflasi, kebimbangan kemelesetan, konflik geopolitik dan perubahan iklim.

 

Kajian terbaru mendedahkan jurang generasi di tempat kerja amat ketara, dengan perbezaan ketara antara cara generasi Z dan generasi lain melihat diri mereka sendiri, keupayaan mereka untuk bekerja dengan berkesan dan masa depan mereka.

 

Generasi Z yang bekerja lebih berkemungkinan mempunyai pekerjaan bebas atau berbilang pekerjaan berbanding pekerja yang terdahulu dalam satu masa.

 

Tidak seperti generasi lain, mereka kurang berkemungkinan memikirkan bila tempoh tidak stabil kewangan mereka ini akan berakhir dan mempunyai tahap keraguan yang tinggi tentang keupayaan akhirnya mereka untuk sama ada membeli rumah atau bersara.

 

Penjelasan optimis untuk perbezaan generasi ini boleh jadi bahawa golongan muda menikmati kerja mereka dan semata-mata tidak mahu bersara, lebih suka melaburkan modal mereka dalam aset selain rumah, atau mengharapkan lebih banyak mobiliti geografi daripada generasi sebelumnya dan ingin mengekalkan fleksibiliti itu tanpa perlu gadai janji.

 

 

The Centennial

 

 

Ada juga kemungkinan bahawa orang yang jauh dari usia biasa untuk bersara dan membeli rumah tidak dapat membayangkan diri mereka mencapai fasa kehidupan ini. Generasi Z mendapati lebih sukar untuk bekerja dengan baik atas sebab fizikal, mental dan praktikal.

 

Apakah faktor yang mempunyai kesan ke atas keupayaan generasi mereka untuk melaksanakan kerja mereka dengan berkesan?

 

Persekitaran kerja yang bermusuhan, isu kesihatan mental, akses kepada pengangkutan ke dan dari kerja, isu fizikal, dan ketidakupayaan untuk berkongsi diri mereka sepenuhnya di tempat kerja merupakan faktor utama yang memberi kesan terhadap produktiviti generasi z di tempat kerja.

 

Penemuan yang paling merisaukan ialah daripada semua pekerja yang bekerja, kohort termuda adalah yang paling mungkin melaporkan isu kesihatan fizikal yang mempunyai kesan besar.

 

Satu penjelasan mungkin bahawa pekerja yang lebih awal yang mengalami masalah kesihatan fizikal lebih cenderung untuk tidak bekerja, mengakibatkan generasi z mengatakan bahawa kesihatan fizikal adalah punca pengangguran berlaku di kalangan mereka.

 

Kebimbangan kesihatan mental dalam kalangan belia semakin meningkat sejak beberapa tahun kebelakangan ini, wabak itu diburukkan lagi di mana pandemik menambah cabaran sedia ada yang dihadapi oleh belia hari ini.

 

 

The Centennial

 

 

Ia mengganggu kehidupan kanak-kanak dan remaja, seperti persekolahan secara peribadi, peluang sosial secara peribadi dengan rakan sebaya dan mentor, akses kepada penjagaan kesihatan dan perkhidmatan sosial, makanan, perumahan, dan kesihatan penjaga mereka.

 

Generasi Z menanggung beban tekanan tertentu kerana peringkat kehidupan mereka, termasuk tekanan emosi dan kesedihan akibat wabak dan cabaran pendidikan daripada pembelajaran jarak jauh atau terganggu.

 

Mereka yang mencari pekerjaan dalam beberapa tahun kebelakangan ini telah mengalami sesuatu keadaan seperti rollercoaster: pengangguran belia dunia mencapai paras tertinggi kini.

 

Di sebalik kebimbangannya, generasi Z berpendapat masa depan ekonomi lebih cerah daripada kebanyakan kumpulan umur yang lain.

 

Walaupun melaporkan tahap ketidakstabilan pekerjaan dan ketidakstabilan kewangan yang lebih tinggi serta kadar tekanan emosi yang lebih tinggi dan halangan untuk bekerja dengan berkesan, pandangan generasi Z tentang peluang ekonomi adalah lebih optimistik daripada Gen X dan baby boomer.

 

Bimbang tentang kesan anjakan paradigma pemikiran orang muda telah dipopularkan sekurang-kurangnya sejak zaman Aristotle dan Socrates dan mungkin lama sebelum itu menyebabkan kerajaan perlu merangka satu skim perancangan jaminan peningkatan kualiti pekerjaan.

 

 

The Centennial

 

 

Beberapa kesusahan generasi Z yang dilaporkan tidak boleh ditangani dengan kaedah biasa seperti bagi semua generasi sebelumnya yang telah hidup dan melalui kebimbangan dan keraguan untuk melibatkan diri mereka ke dalam kancah kemerdekaan ekonomi.

 

Kebimbangan generasi Z terhadap tahap cabaran dunia pekerjaan agak membimbangkan diri mereka, keyakinan mereka pada masa depan, dan keupayaan mereka untuk mencari kepuasan dalam dunia pekerjaan semakin mencabar. – DagangNews.com

 

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan
Portfolio Tags