Ekonomi teknologi mantap dan inklusif teras belanjawan 2023 untuk Malaysia gemilang | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 3 March 2023

Ekonomi teknologi mantap dan inklusif teras belanjawan 2023 untuk Malaysia gemilang

 

 

PERTUMBUHAN pesat ekonomi digital di rantau Asia Tenggara pasca pandemik mencerminkan keperluan yang tinggi untuk transformasi perniagaan yang tinggi agar dapat memenuhi keperluan pengguna yang berubah-ubah.

 

Malaysia tidak ketinggalan dari menerima gelombang pembangunan pesat ekonomi teknologi ini.

 

Maka tidak hairanlah untuk mempercepatkan pembangunan pendigitalan dalam persekitaran perniagaan di negara ini, kerajaan Malaysia melalui Belanjawan 2023 telah mengenengahkan menerima pendekatan baharu, proses kerja baru yang mampu mengukuhkan organisasi dalam menyampaikan pengalaman digital merentas semua jenis industri , aplikasi dan peranti dengan selamat.

 

Melalui belanjawan 2023 ini kita dapat melihat, kebanyakan industri dipacu melalui teknologi tinggi dan skim galakan yang diberi menumpukan strategi untuk mencapai kejayaan jangka panjang sambil mempercepatkan pertumbuhan apabila era teknologi  baharu muncul.

parafrasa

Organisasi di Malaysia dilihat perlu memperkukuh cara pelanggan boleh memanfaatkan teknologi untuk mempercepatkan inovasi dan bekerjasama dengan lebih baik dalam persekitaran digital hari ini, termasuk dalam proses hubungan pelanggan dan syarikat.

 

Terdapat tiga perkara utama yang diutamakan dalam belanjawan 2023 bagi mengukuhkan kemampanan transformasi digital di negara ini ke arah merealisasikan ekonomi yang lebih berdaya tahan, inklusif dan berasaskan inovasi.

 

Dalam tempoh beberapa tahun lepas, transformasi digital berlaku dengan pantas, dan dicepatkan lagi oleh pandemik yang melanda tanpa diundang.

 

Kemajuan ini dicapai berkat usaha sektor awam dan swasta yang berganding bahu untuk membantu negara kita menyesuaikan diri dengan normal baharu, dan mencapai cita-cita Malaysia untuk menjadi pemimpin serantau dalam ekonomi digital, seperti yang digariskan oleh kerajaan dalam rangka tindakan ekonomi digital.

 

Teknologi awan kini menjadi statues utama bagi organisasi yang mahu meningkatkan kekentalan dan merupakan faktor kritikal untuk memperkasakan perniagaan yang ingin mewujudkan persekitaran kerja yang sesuai untuk masa depan.

 

Kerja jarak jauh boleh dilaksanakan dengan lancar di dalam organisasi, sambil mengilhamkan produk, perkhidmatan dan proses baharu, disokong oleh Kecerdasan Buatan (AI), pembelajaran mesin dan analisis data untuk berkembang maju dalam dunia perniagaan global.

 

Melalui belanjawan 2023 ini juga di lihat jelas kerajaan dan pemain industri cuba memperkasakan perniagaan untuk membina masa depan yang penuh dengan memanfaatkan teknologi awan dan penggunaan aplikasi: mengoptimumkan potensi masa depan melalui infrastruktur dengan inovasi berasaskan aplikasi untuk mewujudkan  ketangkasan dan kecekapan yang tinggi  dalam persekitaran IT secara konsisten dan selamat, untuk memacu pertumbuhan berterusan daripada inovasi.

 

Belanjawan 2023 juga dilihat memacu inovasi dan pertumbuhan produktiviti dalam  persekitaran tenaga kerja  yang semakin mencabar untuk atasi halangan besar pada perkembangan ekonomi teknologi.

 

 

parafrasa

 

 

Membangunkan tenaga kerja tersedia dengan kemahiran masa hadapan diharapkan dapat menyokong penyampaian pengalaman digital yang lancar dan selamat untuk pekerja. Justeru, hasil dapat dicapai dengan lebih optimum dalam menyambut era baharu alam pekerjaan masa hadapan.

 

Keselamatan intrinsik untuk inovasi berterusan seperti kesedaran tentang hak cipta serta penerapan pendekatan intrinsik untuk membina keselamatan dalam perusahaan dan industri dijangka mengukuhkan lagi perlindungan dalam operasi dan infrastruktur kritikal untuk merealisasikan daya tahan perniagaan dan mempercepatkan pertumbuhan inovasi di Malaysia.

 

Terdapat juga usaha mengatasi kebimbangan mengenai kerahsiaan dan keselamatan data peribadi yang di usahakan melalui belanjawan 2023. Inilah juga perkara yang perlu di berikan tumpuan oleh kerajaan sekiranya mahu melihat ekonomi teknologi berkembang sihat di Malaysia.

 

Strategi ini secara serentak merapatkan jurang antara orang yang sudah biasa dengan teknologi dan mereka yang mempunyai kerentanan yang tinggi.

 

Pihak kerajaan juga menyediakan kemudahan digital yang boleh memacu penyertaan organisasi dan pengguna di luar bandar supaya mereka dapat bersama-sama menyedari bagaimana teknologi boleh membawa lebih banyak manfaat kepada manfaat masyarakat dan merendahkan kos produktiviti seterusnya menjadikan Malaysia sebagai negara yang rakyatnya berpendapatan tinggi.

 

Yang paling penting melalui belanjawan 2023 ini usaha transformasi digital bukan sekadar kriteria dalam perniagaan masa kini. Untuk perniagaan, maksudnya ia mestilah menambah nilai kehidupan.

 

 

parafrasa

 

 

Ini adalah untuk pertumbuhan ekonomi teknologi terus bergerak ke hadapan. Industri mesti menyokong merealisasikan inovasi digital.

 

Memasuki dekad baharu kerajaan dan pemain industri di Malaysia kini lebih dalam menyampaikan tawaran digital yang selamat dan lancar untuk pengguna akhir mereka melalui belanjawan 2023 ini. – DagangNews.com

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan
Portfolio Tags