Kepentingan pengurusan risiko kepada perniagaan, individu | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Iktisad - 13 December 2022

KEPENTINGAN PENGURUSAN RISIKO KEPADA PERNIAGAAN, INDIVIDU

 

 

UNTUK mengurus risiko dengan berkesan, kita mesti memahami sifat risiko dan konsep yang berkaitan dengannya terutama definisi 'risiko' dan apakah unsur-unsur 'risiko'.

 

Kadang-kadang risiko ini disamakan dengan unsur ‘peluang’ yang dikaitkan dengan judi. Risiko ialah faktor, perkara dan elemen melibatkan bahaya yang tidak pasti. 

 

Ia adalah kebarangkalian sesuatu berlaku atau ringkasnya, ketidakpastian hasil daripada peristiwa masa depan. 

 

Penulis menakrifkan risiko sebagai 'ketidakpastian tentang kerugian kewangan daripada pendedahan perniagaan dalam pasaran'. 

 

Dalam kehidupan seharian, kita terdedah kepada risiko serta kerugian yang tidak dijangka akibat pendedahan risiko, seperti kerugian kewangan dan kematian. Punca-punca kerugian ini dipanggil 'perils'.

 

Memandangkan risiko ialah ketidakpastian hasil daripada peristiwa masa depan, adalah penting untuk membezakan 'risiko' daripada 'peluang' kerana 'peluang' membayangkan sedikit keraguan tentang keputusan dalam situasi tertentu. 

 

Malah, 'peluang' berbeza daripada 'risiko' memandangkan hasilnya selalu menguntungkan, manakala untuk risiko, tumpuan lebih kepada kemungkinan berlakunya kerugian. 

 

Peril dan bahaya adalah antara konsep asas risiko. Contohnya, bahaya biasa ialah usia tua, sakit, ketidakupayaan untuk bekerja, kematian awal, kecurian, kebakaran dan banjir. 

 

Risiko dan bahaya saling berkaitan. Hubungannya dapat dilihat dengan jelas dalam contoh berikut - apabila seseorang memandu kereta, seseorang mungkin terlibat dalam kemalangan kerana kecuaian atau kereta itu mungkin rosak secara tiba-tiba di lebuh raya. 

 

Peristiwa ini (kemalangan dan kerosakan), diklasifikasikan sebagai bahaya. Bahaya akan menyumbang kepada risiko akibat daripada bahaya yang disebabkan oleh kemalangan tersebut.

 

Melibatkan diri dalam aktiviti pengurusan risiko membolehkan perniagaan atau individu mempunyai kawalan yang lebih baik ke atas prestasi syarikat secara menyeluruh. 

 

 

gambar hiasan

 

Menguruskan risiko

 

Menguruskan risiko melibatkan pengurusan pelbagai jenis risiko termasuk berbentuk kewangan. Namun, hakikatnya, semua individu menghadapi risiko kerugian kewangan dalam bentuk tertentu pada setiap masa. 

 

Terdapat keperluan untuk individu dan perniagaan mengurus dengan betul pelbagai risiko yang mereka hadapi dengan kepakaran yang tepat, antaranya melalui pengurus risiko profesional dan perancang kewangan.

 

Pengurusan risiko boleh digambarkan sebagai aktiviti yang dilakukan untuk mengenal pasti, menilai dan mengawal ketidakpastian yang mungkin memberi kesan kepada keupayaan untuk mencapai matlamat, objektif dan peluang. 

 

Ia harus dilihat sebagai proses yang positif, jika diterima dengan baik, boleh membantu syarikat mencapai hasil positif daripada keputusan yang dibuat. 

 

Selain itu, pengurusan risiko boleh dikatakan sebagai proses mengenal pasti mengapa keputusan, tindakan atau peluang tidak boleh diambil, membawa kepada peluang yang tidak diusahakan.

 

Pengurusan risiko bukanlah mengelak sepenuhnya daripada mengambil risiko, tetapi lebih kepada proses yang jika digunakan dengan berkesan boleh membantu perniagaan atau individu mengejar peluang inovatif dengan tahap risiko lebih tinggi.

 

Risiko boleh diuruskan dengan berkesan apabila kita bertanya soalan ini sebagai panduan - Mengapa kita mula-mula kena menguruskan risiko? Jawapan kepada soalan ini harus tertumpu pada dua senario - pra dan pascakerugian. 

 

 

gambar hiasan

 

 

Memahami senario pengurusan risiko

 

Senario prakerugian adalah mengenai langkah-langkah atau tindakan wajar dan mencukupi yang perlu diambil untuk menampung kerugian tertentu sekiranya berlaku. 

 

Sebaliknya, senario selepas kehilangan adalah untuk memastikan seseorang individu masih boleh memenuhi keperluan kelangsungan hidup hariannya selepas peristiwa kehilangan berlaku.

 

Faktor-faktor yang menyumbang kepada senario prakerugian :

 

Ekonomi

  • Perniagaan atau individu boleh merancang dan bersedia untuk kerugian yang tidak dijangka atau berpotensi dengan cara yang paling kos efektif. Ia melibatkan analisis kos program keselamatan atau jumlah caruman yang perlu dibayar jika perniagaan atau individu memutuskan untuk menyertai program insurans/takaful.

 

Mengurangkan kebimbangan

  • Pendedahan kepada kerugian boleh menyebabkan ketidakselesaan dan kebimbangan kepada perniagaan. Takut disaman oleh pelanggan kerana produk yang rosak atau kilang terbakar boleh menimbulkan kebimbangan. Dalam kes individu, kesukaran mencari rumah baharu sekiranya berlaku kebakaran boleh menjadi trauma, terutama jika sumber kewangan terhad. Oleh itu, pengurusan risiko adalah penting bagi meminimumkan kerugian yang tidak dijangka.

 

Memenuhi kewajipan undang-undang

  • Peraturan kerajaan mungkin memerlukan syarikat memasang peranti keselamatan untuk melindungi pekerja atau melabelkan produk pengguna dengan sewajarnya. Individu dikehendaki mempunyai perlindungan insurans/takaful motor sebelum pelekat cukai jalan boleh dikeluarkan untuk kereta mereka.

 

 

gambar hiasan

 

 

Faktor-faktor yang menyumbang kepada senario selepas kerugian :

 


Kesinambungan dan kelangsungan perniagaan atau keluarga

  • Kelangsungan perniagaan adalah faktor paling penting. Apabila risiko diurus dengan betul, syarikat boleh meneruskan operasi mereka dan bertahan. Dalam kes sebuah keluarga, ahlinya akan menghadapi masalah kewangan yang amat besar apabila pencari nafkah tunggal meninggal dunia secara tiba-tiba. Manfaat insurans/takaful boleh mengimbangi kehilangan pendapatan pencari nafkah.

 

Kestabilan pendapatan

  • Apabila aktiviti perniagaan dapat diteruskan ketika menghadapi situasi kerugian, pendapatan juga dapat dikekalkan.

 

Pembangunan dan kesejahteraan yang berterusan

  • Adalah penting bagi syarikat untuk terus mengembangkan perniagaannya melalui pembangunan produk dan inovasi baharu untuk terus bertahan dalam pasaran. Kerugian boleh menjadi menghalang pembangunan jika tidak diurus dengan baik. Dalam keluarga, kekurangan dana untuk melanjutkan pelajaran anak-anak boleh melengahkan status hidup keluarga tersebut untuk lebih berjaya pada masa depan.

 

Tanggungjawab sosial

  • Kesan kerugian kepada perniagaan boleh menjadi sangat teruk sehingga pekerja, pembekal, pemiutang dan komuniti turut terjejas. Pengurusan risiko yang baik diperlukan untuk syarikat mengurangkan kesan kerugian tersebut. - DagangNews.com

 

 

 

Dr Razli Ramli merupakan Pensyarah Kanan, Sekolah Perniagaan Antarabangsa Azman Hashim (AHIBS)
Universiti Teknologi Malaysia dan juga Felo Adjung Institut Perbankan dan Kewangan Islam (IIiBF) di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia

UTM
 

Portfolio Tags