Kesan perkhidmatan selepas jualan untuk para usahawan | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
MULANYA DI SINI - 26 October 2022

Kesan Perkhidmatan Selepas Jualan untuk Para Usahawan

Oleh Afizan Amer

 

 

PERKHIDMATAN selepas jualan bukan sahaja memberi manfaat kepada pengguna.

 

Sebagai seorang usahawan, anda juga akan merasai kesan positif daripada melaksanakan perkhidmatan ini.

 

Berikut adalah beberapa kesan perkhidmatan selepas jualan untuk syarikat:


 

dagangnews

 


Mencipta Kesetiaan

Dalam era digital hari ini, persaingan perniagaan sangat ketat. Sebab itu, mengekalkan pelanggan sedia ada adalah salah satu usaha untuk mengekalkan perniagaan di tengah-tengah persaingan ini.

 

Memang, membina kesetiaan pelanggan bukanlah mudah, tetapi dengan strategi perkhidmatan selepas jualan , usahawan berpotensi menarik pengguna untuk menjadi pelanggan setia. Lebih-lebih lagi jika mereka berpuas hati dengan produk dan perkhidmatan yang disediakan selepas pembelian.

 

Tingkatkan Jualan

Dengan perkhidmatan selepas jualan, pengguna akan berpuas hati dengan perkhidmatan perniagaan anda. Kerana kepuasan ini, mereka tidak teragak-agak untuk membeli produk yang anda tawarkan lagi pada masa akan datang.

 

Malah, mereka tidak teragak-agak untuk mengesyorkan produk tersebut kepada orang lain. Selain itu, maklum balas yang mereka berikan juga adalah positif sehingga boleh mempengaruhi orang lain untuk membeli produk serupa yang anda tawarkan.

 

Perbaiki Perkhidmatan dan Perbaiki Kualiti Produk

Pembaikan produk juga boleh dilakukan melalui perkhidmatan selepas jualan . Melalui ulasan atau maklum balas pengguna , anda boleh mengetahui apakah kelebihan dan kekurangan produk yang anda miliki. Dengan cara itu, anda akan terdorong untuk menghasilkan produk yang berkualiti agar mendapat sambutan positif daripada pengguna.


 

dagangnews

 


Kelainan produk

Persaingan perniagaan yang tinggi tentunya membuatkan para usahawan perlu memerah otak untuk menghasilkan produk yang lebih unggul daripada pesaing.

 

Jika pasaran telah dipenuhi dengan produk yang serupa, para usahawan boleh memanfaatkan perkhidmatan selepas jualan sebagai usaha untuk menyerlahkan produk anda dan mencipta pembezaan.

 

Disebabkan perbezaan yang ketara, pengguna akan sentiasa mengingati perniagaan anda. Jadi, apabila mereka memerlukan produk, mereka tidak teragak-agak untuk membuat repeat order atau repeat purchase.

 

Tingkatkan Reputasi Syarikat

Pengguna yang berpuas hati dengan perkhidmatan sesebuah perniagaan pastinya akan setia dengan perniagaan tersebut dan mengesyorkannya kepada orang lain.

 

Ini bukan sahaja memberi kesan kepada peningkatan jualan dan perhubungan dengan pengguna, tetapi juga memberi kesan kepada peningkatan reputasi syarikat.

 

Semakin reputasi syarikat meningkat, semakin dipercayai anda oleh pengguna supaya syarikat dapat bertahan di tengah-tengah persaingan yang semakin sengit.

 

Daripada penjelasan di atas, dapat lihat bahawa faedah perkhidmatan selepas jualan bukan sahaja dirasai oleh pengguna, tetapi juga oleh pengeluar.

 

Kemudian bagaimanakah anda menjalankan perkhidmatan selepas jualan yang betul supaya anda boleh meraih faedah di atas?


 

da

 


Petua Berhati-hati untuk Melaksanakan Perkhidmatan Selepas Jualan untuk Perniagaan

Untuk melaksanakan perkhidmatan selepas jualan, para usahawan memerlukan strategi yang betul untuk meningkatkan jualan sambil mengekalkan kesetiaan pelanggan. Sebagai permulaan, strategi di bawah boleh di cuba:

 

Hargai Pengguna Setia

Menghargai pelanggan setia adalah salah satu etika perkhidmatan selepas jualan yang baik.

 

Perkara mudah yang boleh anda lakukan untuk menghargai pengguna ialah mengucapkan terima kasih kepada mereka setiap kali mereka menyelesaikan transaksi.

 

Para usahawan boleh menyatakan rasa terima kasih anda secara peribadi melalui telefon atau e-mel.

 

Mereka juga boleh memberikan kad ucapan dengan setiap pembelian untuk menyatakan betapa berharganya kad tersebut kepada perniagaan anda.

 

Pembungkusan Produk

Salah satu cara untuk menarik perhatian pengguna melalui perkhidmatan selepas jualan adalah dengan membuat inovasi dari segi pembungkusan atau pembungkusan barangan.

 

Pembungkusan bukan sahaja berkualiti tetapi juga unik dan menarik sehingga menimbulkan kesan tersendiri kepada pengguna.

 

Ramai pengguna gembira dengan pembungkusan produk yang bukan sahaja memikirkan keselamatan tetapi juga persembahan.

 

Ini sudah tentu mempunyai nilai lebih daripada pembungkusan produk yang hanya menggunakan kadbod ringkas.


 

dagangnews

 


Berikan Kupon dan Baucar

Sebelum ini telah dibincangkan bahawa pemberian kupon atau baucar adalah contoh perkhidmatan selepas jualan.

 

Pastikan para usahawan menyediakan baucar atau kupon yang berkaitan atau yang mudah digunakan oleh pengguna untuk menarik minat mereka.

 

Pemberian kupon atau baucar ini juga dapat meningkatkan kepuasan pelanggan supaya tidak teragak-agak untuk repeat order.

 

Anda juga boleh menggunakan kupon sebagai bentuk permohonan maaf untuk perkhidmatan yang tidak memenuhi jangkaan pengguna.

 

Jaminan

Waranti ialah contoh perkhidmatan selepas jualan yang boleh meningkatkan pengguna untuk produk yang anda tawarkan.

 

Pengguna juga tidak akan ragu-ragu bahawa produk yang usahawan jual adalah berada dalam keadaan baik dan berkualiti.

 

Anda boleh memberikan jaminan berdasarkan kualiti produk yang dijual.

 

Menyediakan Perkhidmatan Penyelenggaraan atau Pembaikan

Anda boleh menggunakan petua ini kepada pengguna yang membeli produk dengan kecacatan asal. Walaupun kualitinya bagus, tidak bermakna produk itu sempurnakan?

 

Jadi, penyelesaiannya adalah dengan menyediakan perkhidmatan penyelenggaraan atau pembaikan produk supaya pengguna berasa selamat ketika membeli produk para usahawan.

 

Menggunakan petua perkhidmatan selepas jualan ini boleh memberikan jaminan kepada pengguna bahawa produk anda boleh berfungsi dalam jangka panjang.


 

dagangnews

 


Jaga Komunikasi

Untuk memastikan bahawa hubungan antara anda dan pelanggan anda dikekalkan, komunikasi perlu dibina.

 

Komunikasi ini boleh dibina dengan meminta nasihat pengguna mengenai produk yang anda tawarkan.

 

Para usahawan akhirnya juga boleh menyediakan perkhidmatan sokongan pelanggan untuk memastikan pengguna boleh menghubungi syarikat apabila diperlukan.

 

Sokongan pelanggan juga bertindak sebagai penerima pendapat, menjawab soalan pengguna dan menyediakan perkhidmatan terbaik. - DagangNews.com

 

 
Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital Fakulti Pengurusan dan Perniagaan Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan,

 

Portfolio Tags