Langkah strategik segarkan landskap Pengajian Tinggi Negara, pengaruhi kualiti guna tenaga profesional | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 23 December 2022

Langkah strategik segarkan landskap Pengajian Tinggi Negara, pengaruhi kualiti guna tenaga profesional

 

 

 

SEMEMANGNYA segelintir anak muda hari ini lebih memilih untuk tidak menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi selepas tamat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

 

Mungkin ada antaranya yang dipengaruhi dengan mentaliti bahawa pendidikan tidak menjamin masa depan.

 

Tetapi yang pasti, ramai sedang berdepan dengan kekangan kewangan untuk meneruskan pembelajaran. Tiada siapa pun tahu sebab sebenar yang dialami seseorang individu.

 

Jika kita teliti terdapat banyak majikan dalam bidang daripada berbagai industri sedang bergelut untuk mencari pekerja yang berkelayakan, dan pendidikan dalam talian boleh membantu mereka mengembangkan operasi mereka merentasi zaman revolusi industri 4.0.

 

Mereka memerlukan tenaga kerja yang kompetitif dengan cepat dan mempunyai kemahiran yang tepat untuk mengisi jawatan ini dan meningkatkan prestasi kerjaya mereka.


 

Infiniti

 


Untuk memenuhi keperluan ini, pemain dalam industri pendidikan perlu menarik perhatian bakal pelajar, dan membezakan diri mereka daripada pesaing.

 

Dan penyedia pendidikan dalam talian boleh mempertimbangkan lima langkah strategik seperti

  1. menyepadukan pembinaan kemahiran dan pencapaian ijazah untuk memenuhi keperluan pasaran pelajar dan buruh negara,
     
  2. mengubah perancangan dan bimbingan kerjaya perkhidmatan
     
  3. merevolusikan hubungan majikan,
     
  4. menyampaikan pengalaman pembelajaran yang tersendiri dan
     
  5. membina jenama kendiri (personal branding) yang berani dan tersendiri.

 

 

Memenuhi Keperluan Pasaran Pelajar dan Buruh

Pemain industri pendidikan secara tradisinya menumpukan pada pembelajaran dan pembinaan pengetahuan pertama dan kerjaya kedua.

 

Tetapi pelajar, menumpukan pada ROI ijazah mereka, khususnya pekerjaan yang akan disediakan oleh ijazah mereka. Selain itu, keperluan pasaran buruh berubah dengan pantas.

 

Sebagai kumpulan bakat utama, pemain industri pendidikan perlu penekanan untuk menyelaraskan diri mereka dengan anjakan ini dengan memikirkan semula pembangunan program dan pencapaian ijazah untuk menyediakan pelajar mereka dengan lebih baik untuk persekitaran kerja yang dinamik.

 

 

Infiniti

 

 

Di banyak institusi, program dibangunkan melalui proses yang lapuk dan sering dipisahkan daripada keperluan majikan dan industri.

 

Proses ini bukan sahaja membawa kepada ketidakpadanan dalam kemahiran graduan tetapi juga jarang membolehkan pembangunan pesat program baharu untuk memenuhi keperluan semasa.

 

Mengubah Perancangan Kerjaya dan Perkhidmatan Bimbingan

Generasi muda dilihat akan mempertimbangkan pendidikan tambahan sekiranya proses ini jelas dapat  menyediakan pelajar dengan hasil kerjaya yang lebih kukuh dan sejajar serta meningkatkan potensi penempatan pekerjaan dalam jawatan bergaji tinggi.

 

Pemain yang berada dalam industri pendidikan  perlu secara proaktif dan konsisten melibatkan diri dengan pelajar untuk menetapkan matlamat tertentu, berusaha ke arah matlamat tersebut dan menyesuaikan proses pembangunan kerjaya mengikut keperluan.

 

Menawarkan pendedahan bersepadu kepada laluan kerjaya. Adalah penting bagi pelajar untuk mengetahui sama ada kerjaya yang sejajar dengan bakal jurusan adalah sesuai.

 

Institusi boleh mengembangkan dan mengutamakan akses pelajar kepada pengalaman kerjaya yang mengasyikkan, termasuk pembelajaran berasaskan projek, peluang penyelidikan, bayangan dan bimbingan sejajar dengan kerjaya.


 

Infiniti

 


Merevolusikan Hubungan Majikan

Penyedia perkhidmatan pendidikan mempunyai kedudukan unik untuk membangunkan perkongsian B2B (business to business) yang rapat dengan organisasi yang ingin meningkatkan kemahiran asas pekerja mereka dan menarik bakat baharu.

 

Keupayaan ini adalah untuk menyesuaikan kurikulum mereka dengan pantas, digabungkan dengan sejarah mereka berkhidmat kepada pelajar matang yang ingin memajukan kerjaya mereka, menunjukkan bahawa perkongsian sedemikian boleh menjadi pemacu pertumbuhan yang kukuh.

 

Menyampaikan Pengalaman Pembelajaran Yang Tersendiri

Pandemik COVID-19 telah mempengaruhi lagi tingkah laku dan jangkaan pengguna merentas industri termasuk pendidikan.

 

Kekecewaan terbesar mereka dengan pembelajaran adalah gagal mendapat pekerjaan sewajarnya selepas tamat pengajian di mana struktur industri telah berubah jauh akibat kemajuan teknologi dan di tambah dengan tuntutan krisis COVID 19.

 

Untuk memenuhi jangkaan pelajar yang berkembang, pemain industri pendidikan perlu meningkatkan keseluruhan pengalaman digital pelajar mereka merentas penyampaian kandungan dan infrastruktur sokongan serta menggunakan amalan terbaik dalam pengalaman pelanggan.


 

Infiniti

 


Bina Jenama Kendiri yang Berani dan Berbeza

Dalam pasaran kerja yang sangat kompetitif hari ini, membina jenama kendiri, personal branding adalah lebih penting berbanding sebelum ini. Kejayaan para graduan sangat dipengaruhi oleh pembangunan jenama kendiri, personal branding mereka semasa dalam pengajian.

 

Pemain industri pendidikan perlu memberikan penekanan dalam strategi ini dan menyedarkan para graduan yang ini adalah merupakan perkara yang amat penting yang menjadi penentu hala tuju kerjaya mereka pada masa hadapan.

 

Dengan mengekalkan usaha di atas ini dari semasa ke semasa, mereka dapat meningkatkan kesedaran dan minat menyambung pengajian, yang akhirnya membantu memacu pendaftaran.

 

Maka adalah menjadi harapan masyarakat muda hari ini agar satu usaha bersepadu dari Menteri Pengajian Tinggi yang baru dapat meningkatkan lagi peluang mereka membina kerjaya yang berkualiti pada masa mendatang. – DagangNews.com

 

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

Portfolio Tags