Memahami ciri dan kesan generasi centennials di tempat kerja | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 20 January 2023

Memahami ciri dan kesan generasi centennials di tempat kerja

 

 

 

DARIPADA baby boomer, kepada generasi X, sehinggalah kepada milenium, setiap kumpulan umur mempunyai ciri-ciri mereka sendiri dan cara tersendiri untuk bertindak.

 

Itu juga terpakai untuk salah satu generasi termuda: centennials. Tetapi, adakah ia benar-benar penting?

 

Ia penting dalam konteks di mana golongan centennial akan membentuk sehingga 27% daripada pasaran kerja di dunia dan di Malaysia menjelang 2025. 

 

Apabila kita bercakap tentang centennials, kita merujuk kepada generasi Z : orang yang dilahirkan antara 1997 dan 2012 .

 

Istilah centennials berasal dari fakta bahawa ini adalah generasi pertama yang telah dilahirkan pada abad ini.


 

centennials

 


Mereka kini membentuk 25% daripada penduduk di dunia dan kebanyakan mereka berumur antara 18 dan 25 tahun. 

 

Generasi ini dilahirkan dalam ledakan perkembangan digital. Sekiranya terdapat satu ciri yang boleh menjadi kekuatan centennial dalam dunia pekerjaan, itu adalah keupayaan semula jadi mereka untuk berhubung dengan teknologi.

 

Kita mesti ingat bahawa generasi ini berada dalam kumpulan yang digelar iGen, orang yang telah menghabiskan sebahagian besar hidup mereka dengan telefon pintar. Ini menandakan profil profesional generasi ini.

 

Mereka adalah orang yang mempunyai hubungan dengan teknologi hampir sejak lahir, jadi kerjaya berkaitan teknologi tidak kelihatan rumit untuk mereka.

 

Ini tidak akan bermasalah jika kita menganggap bahawa organisasi moden sedang dalam proses transformasi digital.

 

Dalam konteks ini, profesional IT adalah calon yang paling dikehendaki, dan antara yang paling sukar dicari. Ini menunjukkan bahawa centennials akan menjadi kumpulan umur yang penting bagi syarikat yang ingin menyesuaikan diri dengan perubahan yang disebabkan oleh teknologi.


 

Infiniti

 


Mereka mesti diberitahu bahawa mereka adalah merupakan generasi pelajar sepanjang hayat akibat dari perkembangan ilmu yang terlalu pantas akibat ledakan teknologi.

 

Bagi orang yang lahir dari tahun 1997 dan seterusnya, dunia yang mereka kenali tidak pernah sama dan berubah terlalu cepat.

 

Mereka sentiasa mempunyai hubungan langsung dengan teknologi; sejak usia yang sangat awal, mereka telah melihat cara setiap tahun peranti elektronik yang mereka tahu akan menjadi lebih pantas dan dengan ciri yang lebih baik.

 

Dunia yang mereka kenali berubah dan perlu memperbaharui dirinya berikutan rangsangan teknologi dalam hampir semua aspek kehidupan mereka, termasuk dunia pekerjaan.

 

Akibatnya, jika mereka berhenti belajar maka penyesuaian diri mereka dengan pengetahuan semasa mereka akan membuat centennials kehilangan daya saing; jika mereka berada di zon selesa, mereka akan menjadi usang.

 

Perkara ini menuntut mereka untuk terus belajar untuk mereka mempunyai kelebihan.

 

Melalui internet, mereka boleh mengakses jumlah maklumat yang hampir tidak terhad. Itu seharusnya memupuk rasa ingin tahu mereka dan keperluan mereka untuk terus belajar.


 

Infiniti

 


Mereka ini merupakan generasi yang tidak akan bertolak-ansur dengan nilai diri dan personaliti mereka, dan ini adalah penting untuk diketahui para majikan.

 

Kita semua mempunyai satu set nilai yang akan mempengaruhi tindakan kita. Ini bukan sahaja mempunyai pengaruh ke atas kehidupan peribadi mereka, tetapi juga boleh menjejaskan laluan profesional mereka.

 

Malah, nilai peribadi mereka adalah aspek utama dalam mencari pekerjaan. Mereka mahukan tempat kerja yang menepati nilai dan personaliti mereka dan ini mungkin agak mustahil dipenuhi majikan.

 

Perkara ini bukanlah kepentingan majikan dan boleh diabaikan oleh sesetengah organisasi; terutamanya syarikat yang ingin mencapai objektif mereka tanpa mengira cara. Itu tidak boleh diterima untuk kebanyakan centennials.

 

Mereka perlu tahu bahawa mereka bekerja untuk syarikat yang berkongsi nilai yang sama dan cara melakukan sesuatu. Atas sebab itu, budaya organisasi akan menjadi satu aspek yang mereka akan beri perhatian semasa hari-hari pertama bekerja.

 

Generasi centennial tegar dalam mencipta perubahan. Memandangkan mereka telah terdedah dengan lebih banyak akses kepada maklumat, centennials benar-benar menyedari isu-isu di dunia.

 

Ini menggerakkan mereka untuk menjadi sebahagian daripada perubahan melalui tindakan mereka, termasuk kerjaya mereka.


 

Infiniti

 


Mereka tidak boleh mengabaikan isu-isu yang relevan di dunia hari ini seperti alam sekitar, kesaksamaan, kepelbagaian dan keterangkuman. 

 

Atas sebab itu, mereka akan lebih efektif bekerja untuk syarikat yang boleh membantu mereka mencipta perubahan yang mereka mahu lihat di dunia.

 

Inilah sebabnya mengapa organisasi hari ini harus memberi perhatian kepada budaya, yang mempengaruhi cara bertindak mereka, tetapi juga kepada penjenamaan majikan, yang mempengaruhi persepsi luar. Itu boleh membantu para majikan menarik mereka ke organisasi mereka. – DagangNews.com

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau, Universiti Teknologi Mara N.Sembilan

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

Portfolio Tags