Mengapa menulis: Kesan perkataan terhadap masyarakat | DagangNews Skip to main content

Mengapa menulis: Kesan perkataan terhadap masyarakat

oleh AZIZI AHMAD

Saudara Pengarang,

 

 

KITA hidup dalam dunia di mana kita mengklik "suka (like)" pada siaran perkongsian di Facebook kerana kita tidak kreatif dalam memikirkan komen yang sesuai atau apabila kita menulis dalam entri blog.

 

Kita hidup dalam dunia kita ciap (tweet) semula skor Argentina-Perancis menggunakan tag pagar #WorldCup2022.

 

Mengapa kita menulis, dan mengapa kita perlu menulis? Mengapakah kita menyusun simbol ke dalam susunan tertentu yang ditakrifkan sebagai bahasa? Adakah kita menulis untuk keseronokan, untuk bekerja, atau hanya untuk euforia mencatatkan perasaan yang menjadi kenyataan?

 

Saya atau kita menulis kerana ia adalah ekspresi diri. Orang ramai lebih suka menerima surat cetakan daripada e-mel, dan melalui mesej WhatsApp.

 

 

parafrasa

 

 

Dalam surat itu, anda tahu ia adalah orang lain yang anda berinteraksi; anda boleh merasakan orang yang menulisnya.

 

Ia adalah tanda persahabatan yang hebat apabila kita menerima nota terima kasih, dihantar secara peribadi dan ditambah dengan perhatian kepada perincian.

 

Ini berbeza daripada e-mel atau mesej teks ringkas. Seolah-olah penulis benar-benar hadir.

 

Sebahagian daripada dirinya sentiasa dihantar dengan setiap item bertulis daripada mereka. Dengan cara ini, kita dapat memberikan sebahagian daripada diri kita kepada masyarakat.

 

Penulisan membentuk budaya dan membentuk masyarakat. Ini adalah kewajipan untuk kita.

 

Orang ramai mempercayai perkara yang mereka baca, jadi kita perlu meletakkan idea kita, sama ada dalam blog, atau surat kepada editor akhbar tempatan, atau bahkan dalam majalah sekolah menengah.

 

Ini adalah cara yang baik untuk memberikan kepada masyarakat secebis pengetahuan yang sangat besar yang telah dikumpulkan melalui pelbagai pengalaman.

 

Ia adalah pengembaraan yang berbaloi, dengan harapan bahawa banyak kehidupan benar-benar berubah dengan penulisan yang baik.

 

 

parafrasa

 

 

Semasa membaca buku dan karya Falsafah dan Sosiologi semasa latihan pendidikan saya, satu siri bacaan yang dipilih untuk memaklumkan dengan lebih baik tentang kerja dan tugasan dunia pendidikan, saya kagum dengan khazanah koleksi bacaan yang hebat yang dipilih dengan teliti untuk membentuk intelek.

 

Sepanjang pembacaan, seseorang sentiasa mengesahkan dan mengenal pasti dengan kebenaran dalam idea-idea daripada bacaan. Saya jelas terpaksa membaca ini dengan perlahan dan mempunyai kamus berdekatan.

 

Pengajaran asas adalah mendalam, dan membuat seseorang merenung. Ia adalah kerana orang-orang ini menulis. Kerana mereka menulis, kita dapat belajar daripada mereka.

 

Ramai daripada mereka telah meninggalkan dunia kita, namun pelajaran yang mereka tinggalkan kepada kita terus bersinar, terutamanya dalam dunia kita yang penuh dengan kekacauan, dan lapar akan kebenaran.

 

 

Schindler’s List

 

 

Menonton Schindler’s List di tayangan filem di televisyen baru-baru ini menegaskan semula kepentingan menulis kepada saya. Filem ini berdasarkan buku, Schindler's Ark oleh Thomas Keneally (1982).

 

Dari masa ke masa, kita akan menyedari bahawa semakin banyak kita membaca, semakin baik kita dapat menyatakan keyakinan dan pengalaman peribadi kita.

 

Dalam penulisan, kita meletakkan kata-kata cinta, benci, kegembiraan, dan kemarahan malah melampaui pertimbangan yang kekal dan rohani kerana dalam diri kita, kita mempunyai kerinduan untuk punca tertinggi alam semesta kita.

 

Kita menulis kerana kita adalah manusia, dan kita perlu menyatakan diri kita. Kita benar-benar boleh menjadikan dunia sebagai tempat yang bermaruah dan media membantu membentuk masyarakat.

 

Nasihat umum kepada anda ialah, ambil pensel, atau papan kekunci itu, dan tulis blog untuk apa-apa blog, kerana adalah baik untuk mengetahui pengalaman ahli lain di seluruh dunia.

 

Ia tidak semestinya sesuatu yang telah menyebabkan gempa bumi, ia boleh menjadi apa-apa yang mudah, kerana sebagai manusia, kita sentiasa belajar daripada setiap perkara kecil dan besar yang berlaku.

 

Selalunya, perkara-perkara kecil yang kita alami, jadi marilah kita menulis tentang ini juga. Sekarang giliran anda. - DagangNews.com

 

 

Azizi Ahmad suka membaca dan menulis untuk mencergaskan minda