Mengapa Vietnam meraikan Tahun Kucing, bukan Arnab? | DagangNews Skip to main content

Mengapa Vietnam meraikan Tahun Kucing, bukan Arnab?

Satu daripada patung kucing yang dibina bersempena perayaan Tahun Baru Lunar di Vietnam.
oleh AZIZI AHMAD

Saudara Pengarang,

 

 

Ketika China bersiap sedia untuk menyambut Tahun Arnab, Tahun Baharu Lunar kelihatan berbeza sedikit di Vietnam, di mana Tahun Kucing akan bermula.

 

Di seluruh negara, jalanan dihiasi dengan patung-patung kucing dan kedai-kedai dipenuhi dengan hiasan bertema kucing, hadiah popular semasa Tahun Baru Vietnam, yang dikenali sebagai Tet.

 

Vietnam dan negara jiran China berkongsi 10 daripada 12 tanda kalendar zodiak – tikus, harimau, naga, ular, kuda, kambing, monyet, ayam jantan, anjing dan babi.

 

Tetapi orang Vietnam menghormati kucing dan bukannya arnab, dan kerbau bukannya lembu.


 

parafrasa

 


Terdapat pelbagai teori untuk menjelaskan mengapa orang Vietnam menyukai kucing itu.

 

Nguyen Hieu Tin, pakar budaya tradisional Vietnam, berkata jawapannya mungkin terletak pada sawah yang dihargai oleh petani.

 

“Padi adalah sebahagian besar daripada pertanian Vietnam, tetapi dengan ancaman banyak tikus di ladang, kucing [yang boleh memburu mereka] adalah haiwan yang popular bagi orang Vietnam,” katanya kepada AFP.

 

“Penjelasan lain ialah orang Vietnam tidak mahu memerhati dua tahun dengan haiwan yang serupa. Mereka melihat tikus dan arnab sebagai berkait rapat,” kata Tin.

 

Terdapat juga teori bahawa orang Vietnam membuat tafsiran mereka sendiri terhadap perkataan Cina untuk arnab, "mao". Dalam bahasa Vietnam, ini berbunyi seperti "meo", yang bermaksud kucing.

 

Tahun Kucing dipercayai membawa tuah dan pelayaran yang lancar di Vietnam.


 

parafrasa

 


Hoang Thi Huong Giang, seorang pekerja pejabat di Hanoi, sebuah bandar yang dipenuhi dengan pokok kumquat oren tradisional dan bunga merah jambu di hadapan Tet, berkata dia tidak pernah memberi perhatian kepada sebab orang Vietnam menghormati haiwan zodiak yang berbeza dengan seluruh dunia.

 

Tetapi dia percaya bahawa mereka yang dilahirkan pada Tahun Kucing, seperti beliau, mempunyai perkara yang lebih mudah daripada kebanyakan.

 

"Nampaknya benar bahawa mereka yang dilahirkan pada Tahun Kucing selalunya lebih aktif, bekerja keras dan mudah bergaul," kata Giang dengan bangga.

 

Azizi Ahmad adalah pembaca yang minat dengan isu budaya. - DagangNews.com