Nakheel cari kontraktor bagi siapkan Palm Jebel Ali | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 19 January 2023

Nakheel cari kontraktor bagi siapkan Palm Jebel Ali

 

 

 

KRISIS kewangan, hartanah 2008 dan kejatuhan harga minyak pada 2014 yang menyemarakkan ekonomi UAE adalah peristiwa pertama yang memberi kesan negatif terhadap kebolehlaksanaan projek makro untuk Palm Jebel Ali.

 

Kronologi peristiwa itu panjang dan rumit, tetapi pada asasnya ia boleh diringkaskan dalam pelabur swasta yang menarik diri, hutang jutaan dolar yang ditanggung oleh Nakheel sebagai pemaju, tindakan undang-undang dan kerja-kerja yang digantung, tanpa tarikh mula semula.


 

Palm Jebel Ali

 


Masalah berterusan dan pada 2018, jualan pembangunan hartanah baharu menurun sebanyak 46% pada suku pertama tahun tersebut. Sejak akhir tahun 2014, harga rumah telah turun sebanyak 15%.

 

Pada tahun 2010 saya sebagai staf perintis Palm Jebel Ali ditawarkan untuk pengurus Sustainability atau Kelestarian, sebuah tugas yang menarik tetapi saya menarik diri kerana ramai telah diberhentikan begitu juga projek Palm Jebel Ali yang belum siap. Ditinggalkan begitu sahaja tanpa staf untuk menyelamatkan projek.

 

Menjelang tahun 2023, pemaju  Nakheel telah menghubungi semula kontraktor untuk menyiapkan kerja-kerja penambakan untuk Palm Jebel Ali.

 

Palm Jebel Ali adalah kira-kira tiga kali lebih besar daripada Palm Jumeirah. Ia meningkatkan dengan ketara jumlah tanah tepi laut yang tersedia untuk pembangunan di Dubai. Berdasarkan pengalaman Palm Jumeirah, ia boleh mengambil masa kira-kira 20 tahun untuk dipertimbangkan sepenuhnya.

 

Nakheel telah menyatakan secara terbuka cita-citanya untuk pembangunan pantai dengan Palm Jumeirah dan Palm Deira yang dinamakan Kepulauan Dubai. Pada November 2022, ia memperoleh AED17 bilion ($4.6 bilion) dalam pembiayaan yang dikatakan akan digunakan untuk mempercepatkan pembangunan projek baharunya, termasuk Kepulauan Dubai dan projek tepian air besar yang lain.

 

Kontrak pengorekan yang dirancang itu dijangka melibatkan 5-6 juta meter padu bahan yang akan digunakan untuk menyiapkan pulau luar pesisir buatan manusia, yang terletak di selatan Zon Perdagangan Bebas Jebel Ali.

 

Kerja-kerja penambakan untuk Palm Jebel Ali sebahagian besarnya telah siap. Pada 2006, menurut pengerusi Nakheel penebusgunaan besar-besaran di Palm Jebel Ali sudah 95% siap, dengan baki 5% akan siap dalam minggu-minggu akan datang. Pembinaan pemecah ombak, yang mengelilingi pulau itu, sudah 98% siap.


 

Palm Jebel Ali

 


Projek itu ditangguhkan pada 2009 sebelum kerja-kerja penambakan selesai. Daripada imejan satelit, dapat dilihat tiga pelepah yang membentuk pulau itu masih belum disiapkan.

 

Kerja-kerja pengorekan dan penambakan awal pulau luar pesisir itu kebanyakannya telah siap sebelum projek itu ditangguhkan.

 

Beberapa kerja infrastruktur di pulau itu juga telah siap seperti untuk membina jambatan di pulau buatan manusia pada tahun 2007. Kerja-kerja projek itu telah dihentikan pada tahun 2009. Kerja-kerja dimulakan semula pada tahun 2011 dan dapat menyiapkan dua jambatan yang terletak di utara Pulau itu.

 

Sebenarnya kisah mercu tanda utama Dubai  dalam banyak cara adalah kisah bandaraya itu sendiri. Mercu adalah koleksi pertama global dan sangat moden. Dubai Mall ialah destinasi gaya hidup yang paling banyak dikunjungi di dunia. Burj Al Arab mempunyai beberapa rekod dunia untuk namanya, termasuk atrium hotel tertinggi.

 

Dubai terkenal kerana berjaya menghadapi keadaan yang sukar dan sulit. Seluruh pulau buatan terpaksa dibina untuk menempatkan Burj Al Arab yang terpampang indah. Burj Khalifa, bangunan tertinggi di dunia, muncul sebagai bahagian tengah daerah baharu, memecahkan banyak rekod dunianya sendiri ketika Dubai melakukannya.

 

Satu lagi projek di tengah-tengah identiti Dubai ialah Palm Jumeirah, sebuah pulau buatan yang kini menempatkan beberapa hotel paling terkenal dan rumah berharga di bandar raya ini. Tahun lalu salah satu banglo dijual pada harga $82 juta, jualan paling mahal dalam sejarah Palm Jumeirah.

 

Dengan beberapa langkah, Palm Jebel Ali, gema pulau buatan manusia yang lain jauh di pantai Dubai, terpaksa mengatasi cabaran yang lebih besar, dengan tapak itu tidak aktif sejak 2010. Selepas lebih sedekad ditangguhkan, kerja mungkin akan dimulakan semula pada pembangunannya.


 

dubai

 


Pemaju Nakheel  sedang menyemak semula rancangannya untuk pulau itu. Bukti untuk menyokong keputusan itu kukuh. Di tengah-tengah rancangan Nakheel ialah kenaikan harga hartanah Dubai.

 

Jabatan Tanah Dubai merekodkan Ogos 2022 sebagai bulan jualan berprestasi terbaik dalam tempoh 12 tahun, dengan nilai keseluruhan sekitar $6.6 bilion. Hartanah tepi pantai mewah mendahului. Ejen hartanah melaporkan kenaikan 300 peratus dalam nilai mereka.  Reka bentuk Palm Jebel Ali memberi peluang kepada beribu-ribu lagi hartanah.

 

Pulau Jumeirah  terkenal dengan pelancongan, terutamanya banyak hotel yang melapisi lingkaran luar. Sektor itu juga menyaksikan pertumbuhan yang kukuh. Baru-baru ini, sejumlah hotel baharu di UAE telah diumumkan dan penghunian bilik serta jualan penerbangan terus meningkat dengan populariti.

 

Rancangan untuk memulakan semula Palm Jebel Ali akan pergi lebih mendalam daripada perniagaan dengan kelahiran semula boleh mengakibatkan kemunculan pusat bandar ketujuh Dubai yang sangat diperlukan, menyusuli dari Deira/Bur Dubai, Downtown, Dubai Creek Harbour, The Palm Jumeirah-Dubai Marina-JLT, Dubai South dan Kepulauan Dubai yang dilancarkan semula baru-baru ini.

 

Adalah penting untuk diingat  kemungkinan pemulihan semula projek itu masih dalam peringkat awal. Jika ia disahkan, infrastruktur perlu dirancang dan akan mengambil masa sekurang-kurangnya beberapa tahun sebelum hartanah pertama dibina. Pakar meramalkan yang paling awal boleh dibuka adalah tiga hingga empat tahun dari sekarang.

 

Semua ini akan berlaku dalam ekonomi global yang sedang bergelut. Tetapi hakikat bahawa di tengah-tengah ketidakpastian ini, dan selepas pandemik, pemaju UAE masih mempunyai keyakinan untuk mengapungkan idea sehebat ini, menunjukkan sama seperti latar langitnya, ekonomi Dubai telah berkembang.

 

Ia akan mengambil sedikit masa sebelum projek ini dapat dimulakan, tetapi dalam tempoh sementara pelabur boleh melihat cerita seperti ini sebagai tanda bahawa pemulihan pasca-pandemik Dubai sedang berjalan dengan pantas.


 

parafrasa


 

Saya sebelum itu walaupun bukan arkitek telah ditawarkan sebagai perancang bandar pusat Palm Jebel Ali, satu jawatan yang tidak pernah di impikan. Pada masa selepas SPM saya ditawarkan sebagai arkitek tetapi gagal untuk memasuki jurusan kerana New Zealand menghadkan pelajar luar negara.

 

Begitu pun, saya menjadi perancang bandar untuk enam bulan dan dapat mengaplikasikan pengetahuan sebagai asas. Saya tidak dapat meneruskan kerana satu lagi jawatan sebagai pengurus kanan telekomunikasi memerlukan tugas sepenuhnya.

 

Sekiranya Palm Jebel Ali terus dimajukan, saya berharap menjadi pulau buatan yang terbesar dan tidak tenggelam dengan teknologi maju peringkat global waktu ini dengan pembangunan yang lebih memberatkan kemanusiaan.


 

Palm Jebel Ali

 


Saya yakin dengan 2023, Palm Jebel Ali mempunyai strategi yang lebih ke hadapan dan bukan stereotaip, sama seperti Palm Jumeirah! - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

Portfolio Tags