The Pincer Movement Dalam Strategi Peperangan, Politik dan Perniagaan | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 3 February 2023

The Pincer Movement Dalam Strategi Peperangan, Politik dan Perniagaan

 

 

 

PERGERAKAN Pincer atau The Pincer Movement merupakan satu strategi peperangan yang diadaptasikan ke dalam strategi politik mahupun seni pengurusan perniagaan.

 

Dalam strategi politik pergerakan pincer dilaksanakan apabila kumpulan blok politik mahu pun individu membuat dua lajur serang serentak keluar ke kiri dan ke kanan kedudukan musuh mereka.

 

Ini selalunya dilakukan ini secara rahsia atau dalam keadaan cepat supaya musuh mereka tidak mempunyai peluang untuk bertindak balas. Kemudian secara  serentak juga mereka akan membuat pusing ke dalam untuk menyerang musuh di dalam 'poket' yang dicipta pula.

 

Ada juga yang strategis politik yang menggunakan istilah penyepit yang diilhamkan dari serangan dua sepit dan ekor kala jengking dan ia adalah pergerakan yang serupa.

 

Penyepit boleh melengkapkan pengepungan penuh atau ia mungkin menyerang dari sisi kiri dan kanan musuh, seperti pergerakan mengapit dua kali.

 

Kuasa penyepit ialah serangan dari pelbagai arah kiri dan kanan yang akan melemahkan musuh kerana tidak dapat menumpukan arah mana serangan.

 

 

pincer

 


Musuh atau pesaing politik  perlu memasang pelbagai pertahanan dan biasanya tidak mempunyai cara untuk berundur. Kelemahan penyepit boleh terjadi, apabila serangan tersebar sebelum ianya berlaku, pihak yang buat serangan akan terdedah kepada serangan tertumpu pada satu titik. Ia juga terdedah kepada serangan dari belakang oleh pasukan penyelamat lawan.

 

Sebagai contoh dalam pertempuran Perang Dunia Kedua untuk Stalingrad yang berlangsung hingga 1942 dan hingga 1943. Titik perubahan berlaku apabila pergerakan menjepit membawa kepada pengepungan 250,000 tentera Nazi.

 

Ini membawa kepada pengepungan yang berkesan, di mana tentera Jerman perlahan-lahan kelaparan. Selepas mengetatkan simpulan dan pertempuran sengit, seramai 91,000 tentera yang masih hidup akhirnya menyerah kalah dalam apa yang merupakan titik perubahan kritikal dalam keseluruhan peperang tersebut. Akhirnya, selepas dihantar ke kem buruh, hanya 6,000 orang menemui jalan pulang.

 

Dalam strategi politik pula selalunya pengguna pergerakan pincer akan menyerang dengan dua hujah kemudian serang dengan kedua-duanya sekali secara serentak. Jika  musuh mereka cuba menggeliat keluar, cepat lemahkan mereka, mungkin dengan menggunakan hujah lain. Kemudian terus bergerak masuk, menghancurkan mana-mana kumpulan musuh yang tinggal.Keadaan ini juga di adaptasi ke dalam perkembangan politik Malaysia sekarang.

 

Dalam strategi pemasaran  dan perniagaan pula ia dipraktikkan berdasarkan strategi medan perang klasik yang berakar umbi sejak zaman dahulu seperti Pertempuran Marathon pada 490 SM di mana orang Yunani menipu orang Parsi untuk menganggap ia adalah pertempuran berskala biasa, tetapi akhirnya menggerakkan tentera mereka dalam formasi-u di sekitar tentera Parsi memaksa mereka berundur, sama seperti yang berlaku dalam strategi politik.

 

 

Infiniti
Perang Marathon: Pada 12 Ogos 490 B.C., tentera Athens yang kecil bilangan mengalahkan Parsi.

 

 

Objektifnya di sini adalah untuk mengatasi lawan dan memaksa mereka untuk bertarung dalam pelbagai bidang dengan sumber yang sama, yang mereka sediakan untuk digunakan untuk pertempuran satu langkah ke hadapan.

 

Dalam pemasaran dan perniagaan, pergerakan pincer boleh dibayangkan sebagai sebuah syarikat yang berusaha untuk menguasai pasaran dan mengurangkan persaingan dengan melakukan pelbagai perkara (sekurang-kurangnya dua) dengan sangat baik dan membina ke arah keadaan masa depan syarikat mereka.

 

Fikirkan objektif strategi ini sebagai keadaan masa depan syarikat yang boleh menguasai pasaran, kemudian bahagikan syarikat itu kepada dua atau lebih kumpulan perkhidmatan, produk atau jenama.

 

Letakkan setiap kumpulan dalam kedudukan relatif di tapak bertentangan pasaran objektif dan bina kekuatan mereka dalam pasaran tersebut sambil menyedut sumber daripada persaingan semasa dan akan datang, kemudian apabila masanya tepat, kumpulkan kedua-duanya.

 

Sebagai contoh, anggap bahawa peniaga memiliki kedai buku yang dinamakan City Books pada akhir 1980-an dan menyedari peningkatan populariti kedai kopi dan ramai orang membaca buku sambil minum kopi di kedai tersebut.

 

Peniaga membayangkan keadaan masa depan di mana kedai buku dan kedai kopi berada di lokasi yang sama dan ingin berusaha untuk membinanya.

Infiniti

Juga pertimbangkan bahawa kedai kopi tempatan mempunyai pelanggan yang membeli buku daripada anda untuk dibawa ke tempat tersebut atau anda juga mempunyai aturan rujukan dengan mereka di mana anda menyimpan merujuk peminum kopi ke kedai tersebut dan mereka seterusnya mengesyorkan membeli buku di kedai tersebut.

 

Dengan menstrukturkan perniagaan dengan cara ini, peniaga tersebut telah membuat serangan dan mengejutkan kedai buku dan kedai kopi lain dan akan dapat membina perkara yang akan menjadi perkara biasa sepanjang dekad akan datang yang membolehkan perniagaannya berkembang dalam keuntungan. – DagangNews.com

 

 Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan.
Portfolio Tags