Sheikh Mohammed mendedahkan fasa baharu pembangunan Dubai 2040 | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 22 December 2022

Sheikh Mohammed mendedahkan fasa baharu pembangunan Dubai 2040

 

 

 

PADA penghujung 1990-an, ketika dunia masih melihat internet sebagai trend, Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, Naib Presiden dan Perdana Menteri UAE dan Pemerintah Dubai, telah mengambil pinjaman AS$200 juta daripada bank HSBC untuk membina Dubai Internet City (DIC).

 

Apa yang akan membuatkan seseorang mengambil pertaruhan dengan keyakinan sedemikian dengan mempertaruhkan segala-galanya untuk menjadi sebahagian daripada trend ini. Sheikh Mohammed mempunyai pandangan jauh dan meletakkan apa sahaja yang perlu untuk memastikan DIC memainkan peranan pada masa depan itu.


 

wainuiomata

 


Hari ini, DIC adalah hab ICT terbesar di Timur Tengah, menarik berbilion-bilion pelaburan dan menjadi tuan rumah kepada lebih 1,600 syarikat teknologi yang menggaji tenaga kerja dinamik lebih daripada 24,000 orang dari 150 negara.

 

Saya merasa bertuah sebagai staf yang ke-22 DIC dan pertama dari luar UAE. Dengan merasakan kekuatan terbesar Dubai terletak pada keupayaannya untuk mengalu-alukan orang ramai dari luar UAE, tanpa mengira latar belakang mereka.

 

Jika orang ramai mempunyai impian dan mereka mahu mencapainya, UAE, Dubailah yang mereka perlu datangi untuk merealisasikan visi itu. Satu kesaksian yang hebat untuk ini ialah segala yang futuristik yang saya lihat di Dubai dibina oleh semua orang yang berbeza latar belakang dan budaya yang telah datang ke Dubai.

 

Saya masih bertuah kerana Dubai mempunyai seorang pemimpin yang berpandangan jauh ke hadapan. Pemimpin yang menerima orang yang melihat masa depan dan berusaha untuk mengubahnya daripada menyesuaikan diri dengannya.

 

Saya telah dapat bertemu Sheikh Mohammed yang melawat Dubai Internet City dan ada kala melawat secara mengejut di waktu malam. Pernah sekali saya melewatkan pemasangan kabel telekomunikasi Ibn Battuta Mall kerana kontraktor mengerjakan terus tanpa saya dipanggil dan kabel itu dianggap salah oleh Etisalat yang berkuasa. Sheikh Mohammed memanggil saya untuk menerangkan apa yang terjadi dan beliau memahami.


 

wainuiomata
Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum (tengah) pada majlis pelancaran Pelan Induk Bandar Dubai 2040 pada Mac 2022.

 


Sheikh Mohammed telah meluluskan fasa kedua Pelan Induk Bandar Dubai 2040. Fasa II rancangan itu akan merangkumi beberapa projek di bawah sepuluh inisiatif utama. Ini termasuk mempertingkatkan pusat bandar, strategi hartanah Dubai, pelan Pertanian Bandar, Melestarikan Warisan Bandar, membangunkan dasar bandar selama 20 minit dan pelan Induk Rangkaian Pejalan Kaki.

 

Sheikh Mohammed juga menyemak kemajuan 17 projek dan inisiatif yang merupakan sebahagian daripada fasa awal Pelan. Dubai mempunyai visi yang jelas untuk pembangunan infrastruktur bandar dan sektor perumahan sehingga 2040. Matlamat  untuk Dubai menjadi sebuah bandar mesra alam dan mesra pejalan kaki, serta sebuah bandar dengan hasil yang tinggi daripada pertanian bandar.

 

Di bawah rancangan itu, lima pusat bandar utama - tiga pusat sedia ada dan dua pusat baharu - akan dibangunkan di Dubai.

 

Pelan itu juga akan merangkumi strategi komprehensif untuk sektor hartanah Dubai sehingga 2040 untuk menyelaraskannya dengan keperluan Pelan Induk dan mencapai keseimbangan antara bekalan dan permintaan.

 

Pelan induk itu juga akan merangkumi inisiatif untuk pasaran hartanah dan juga menggariskan cara untuk mencapai pembangunan bandar yang mampan untuk meningkatkan keyakinan pelabur.

 

Fasa II Pelan Induk Bandar Dubai 2040 juga akan merangkumi rangka kerja untuk  pertanian hasil tinggi dengan mengenal pasti lokasi yang sesuai dan membangunkan infrastruktur dan kemudahan yang diperlukan untuk memastikan keselamatan makanan.

 

Fasa II juga menggariskan rancangan untuk memelihara warisan bandar untuk meningkatkan identiti Dubai, mempromosikan kawasan bersejarah, mercu tanda dan bangunan, dan meningkatkan pengalaman pelancongan di tapak arkeologi.


 

wainuiomata

 


Fasa II juga akan merangkumi bandar selama 20 minit, yang membolehkan penduduk sampai ke destinasi mereka dalam masa 20 minit dengan berjalan kaki atau berbasikal.

 

Projek itu akan menyaksikan pembangunan pusat perkhidmatan bersepadu dengan kemudahan yang diperlukan. Penduduk juga akan dapat mengakses 80 peratus keperluan dan destinasi harian mereka melalui stesen transit massa.

 

Satu pelan akan dibangunkan untuk meningkatkan dan menggunakan ruang bandar, seperti lorong, ruang di bawah jambatan dan dataran, dengan menambah elemen kesejahteraan untuk menjadikannya menarik dan santai untuk penduduk dan pengunjung.

 

Inisiatif itu bertujuan untuk memperkayakan keindahan kawasan bandar, membangunkan koridor hijau, mengurangkan jejak karbon, dan meningkatkan strategi landskap. Pelan komprehensif untuk pejalan kaki dan mobiliti lembut di seluruh Dubai akan menumpukan pada laluan bersambung di kawasan berkepadatan tinggi.

 

Fasa II pelan induk juga termasuk pembangunan lorong untuk semua kejiranan kediaman.  Ia melibatkan penentuan kawasan dalam kawasan perumahan dan membangunkannya di bawah prinsip jalan bersepadu.

 

Setakat ini, inisiatif yang telah siap termasuk merangka Undang-undang Perancangan Bandar dan membangunkan pangkalan data perancangan bersepadu untuk menyokong pembangunan mampan selaras dengan rancangan.

 

Inisiatif itu  termasuk Pelan Induk Pembangunan Desa dan Luar Bandar Dubai, yang bertujuan untuk memelihara alam semula jadi kawasan tersebut dan memenuhi keperluan penduduk dan pelawat. Pelan itu juga bertujuan untuk meningkatkan kesejahteraan penduduk dan pelawat selain menyediakan pengalaman pelancongan yang unik dan membangunkan kawasan luar bandar Dubai sebagai salah satu tarikan pelancong utamanya.


 

wainuiomata

 


Antara projek yang telah siap juga ialah pelancaran Pelan Induk Pembangunan Hatta. Menjelang akhir tahun ini, Jawatankuasa Tertinggi Perancangan Bandar menyasarkan untuk menyelesaikan lima projek lagi. Ini termasuk projek untuk meningkatkan saiz pantai awam Dubai dan membangunkan draf Strategi Kesejahteraan Dubai.

 

Sementara itu, projek yang dijadualkan siap pada 2023 akan merangkumi penyediaan pelan untuk mengintegrasikan dasar guna tanah dan pengangkutan, dasar landskap, mengarahkan pembangunan di kawasan pantai dan menambah panjang pantai, menggandakan taman awam dan kawasan rekreasi, membangunkan pelan mobiliti mampan, dan pelan alam sekitar dan kemampanan.

 

Pelan Induk Bandar Dubai 2040, yang diluluskan pada 2021, bertujuan untuk menjadikan Dubai bandar terbaik untuk hidup.

 

Pelan baharu itu juga mengenal pasti enam tahap pembandaran yang mengikut struktur gred pusat bandar bagi kegunaan bercampur dan kepadatan yang melaksanakan peranan kediaman dan fungsian khusus untuk komuniti dalam skop perkhidmatan mereka.

 

Adalah mungkin untuk menentukan keperluan infrastruktur iaitu sistem jalan raya dan pengangkutan, tenaga dan perkhidmatan kerajaan seperti hospital, sekolah, pusat perkhidmatan, dan kemudahan perkhidmatan dan rekreasi — dengan cara yang menyediakan perkhidmatan bersepadu di semua daerah Dubai sambil meningkatkan penggunaan cara mobiliti yang fleksibel dan mampan.


 

parafrasa

 


Begitulah pelan Dubai untuk terus ke hadapan dan kita mengharapkan perdana menteri ke-10, Datuk Seri Anwar Ibrahim turut sama memikirkan Kuala Lumpur, Putrajaya, Cyberjaya dan Labuan dipertingkatkan untuk mesra alam, kelestarian dan kehijauan untuk pejalan kaki termasuk OKU.

 

 


 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags